Ammor.. i hur många fall funkar det?

Thera

Trådstartare
Blev lite nyfiken på om någon vet på ett ungefär i hur många fall det fungerar med amma till fölet och hur många fall det inte gör det? (Rent procentuellt)

Och brukar det fungera helt normalt efter att stoet väl accepterat fölet, eller märks det på något sätt att det är en amma, till exempel att fölet diar mindre eller att stoet är mindre "mammigt"?

Hörde nån gammal hästgubbe som sa att t-sprit på stoets mule och fölet är ett idiotsäkert tips när man för ihop dem. Någon som har fler goda råd?
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

Jag har ingen aning men kan bara berätta om mitt sto. Hon fick en ny fölunge fyra dagar efter hennes gick bort. Var riktigt sur o högg efter den i början så det krävdes mkt av oss vid vänjningen, låååånga dagar.. Två dagar senare kunde de stå i samma box och sovca ihop. Fölet vågade inte dia och hade respekt då hon blev sur om han kom framför henne..

Efter fem dagar så började fölis dia när vi höll i stoet. De gick på relativt tätt intill varandra i hagen så den biten funkade bra. Efter en vecka så började fölis dia helt själv i boxen några gånger och vi tänkte att nu har det löst sig! Men efter två dagar till så vågade han inte längre så hon hade nog varit lite elak, kanske blivit öm i juvret. Det syntes oxå att han fått sig några bett.

Nu har det gått ytterligare två dagar och det börjar gå bättre igen. Nu vågar han dia så fort vi kommer in i boxen och står vid stoet, vi behöver inte hålla i henne ens.

Mitt sto tar inte till sig fölet som om det vore hennes, hon är ganska grinig mot honom. Men hon accepterar ändå att leva med honom och han ligger i boxen så han känner sig ändå ganska bekväm med henne. Vi hoppas att han snart ska våga dia själv igen och även i hagen, för det är ett evigt passande just nu.

Jag tror att om någon månad så kommer de ha ett ganska normalt mamma-föl förhållande och inte vilja vara ifrån varandra. Det har verkligen varit värt att lägga ner lite tid på det här allra främst för fölet, som bara två två dagars frånvaro från mamma innan mitt sto kom blev väldigt präglad på människor. Dessutom så blir det i längden jobbigare att springa ut o ge mjölkersättning hela tiden och den var dessutom ruskigt dyr.

För att summera detta så kan jag säga att det verkar fungera med mitt sto som amma, men att hon inte har tagit till sig fölet som sitt eget.
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

Än en gång maria_b - en stor eloge till dig ! Du lägger ner en massa jobb på att rädda livet på en fölunge när du sjölv har förlorat din egna !

Jag hoppas att det snart går som tåget och du inte behöver passa på märren och hennes adoptivbebis !

Det är lite som organdonation - konstig jämförelse men .... tungt fast enormt om det lyckas
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

En kompis har fått låna en amma till sitt föl som förlorade mamman efter en vecka eller nåt sånt. De kämpade i 3 dygn innan stoet accepterade fölet helt.

De körde med huva på stoet och lät sto och föl stå i boxar bredvid varandra där de tagit bort plankor så stoet kunde hälsa om hon ville. Efter ett par dar tog de bort huvan när fölet var på väg ut efter diandet, och då visade hon intresse.

Den info hon fått var att om man är envis och är uppmärksam på alla små tecken så lyckas alla sammanförningar.
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

cirkus skrev:
Än en gång maria_b - en stor eloge till dig ! Du lägger ner en massa jobb på att rädda livet på en fölunge när du sjölv har förlorat din egna !

Jag hoppas att det snart går som tåget och du inte behöver passa på märren och hennes adoptivbebis !

Det är lite som organdonation - konstig jämförelse men .... tungt fast enormt om det lyckas

Tack det var snällt:bow: Det är även fölets matte som har hjälpt till massa så tack o lov har jag inte varit ensam.. Men det har ändå känts som mitt ansvar att ställa upp med mitt sto som amma då hon har mjölken o allt. Man måste ju tänka på fölets bästa o hoppas på samma hjälp om man själv hamnar i samma situation med bara ett föl nån gång..
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

Madick skrev:
Efter ett par dar tog de bort huvan när fölet var på väg ut efter diandet, och då visade hon intresse.

Det brukar fungera bäst om man låter fölet vara kvar i sin box, och ta dit stoet när det är dags för diande.
Annars kan stoet känna mer som att fölet inkräktar på stoets revir.
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

CK skrev:
Det brukar fungera bäst om man låter fölet vara kvar i sin box, och ta dit stoet när det är dags för diande.
Annars kan stoet känna mer som att fölet inkräktar på stoets revir.
Ja, det har du nog rätt i! Har ju sluppit tänka på sånt förrut.
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

Fast om fölet är nyfött och INTE har fått råmjölken, OCH man hittar en lika nyfölad amma så är stoets stall bättre, eftersom stoets mjölk innehåller antikroppar specifika för den plats där stoet finns...
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

Givetvis, men man ska ändå inte flytta fölet IN TILL stoet, utan STOET IN till fölet, när man låter dom dia.
Då är det bättre att låta stoet stå i nån annan box, och låta fölet lägga raberber på stoets box.
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

En liten lustig historia på ämnet....
Jag har ett sto som fick ett hingstföl förra året. Han vandes av i november o går nu i hingstflock men stoet har fortfarande mjölk i juvret (hans äldre bror är två år äldre o sen han kom till världen har juvret aldrig varit tomt)
I mitten på april i år släppte jag in ett årssto, som varit avvant från sin mamma sen januari, i samma hage som mitt sto.
Årsstoet går nu o tjuvsnuttar lite titt som tätt på mitt äldre sto... Inga sura miner där inte...

Undrar om jag ska bli tvungen att "vänja av" igen...???
 
Sv: Ammor.. i hur många fall funkar det?

:love: det låter som om du har ett riktigt moderligt sto! :love:
jag har inga siffror, men tror att det är väldigt olika från sto till sto hur fort o lätt det går med tillvänjning av ett annat föl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 126
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp