Amning och FL/föräldratid

strawberrysylt

Trådstartare
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
 
Jag ammade och pumpade. Min man matade med flaska iaf en matning per natt. Men det var ju min mjölk i flaskan. När hon var 1 månad gick jag på en middag och var borta några timmar, vilket gick utmärkt för det fanns sparad bröstmjölk hemma min man kunde ge av. Men jag behövde ha med mig pumpen och pumpa ur med samma intervall ungefär som om jag varit hemma och ammat henne. Blev ju för obekvämt annats.

När amning fungerar är det oerhört smidigt! Maten är alltid med, alltid rätt temperatur och alltid redo.
 
Jag ammade och pumpade. Min man matade med flaska iaf en matning per natt. Men det var ju min mjölk i flaskan. När hon var 1 månad gick jag på en middag och var borta några timmar, vilket gick utmärkt för det fanns sparad bröstmjölk hemma min man kunde ge av. Men jag behövde ha med mig pumpen och pumpa ur med samma intervall ungefär som om jag varit hemma och ammat henne. Blev ju för obekvämt annats.

När amning fungerar är det oerhört smidigt! Maten är alltid med, alltid rätt temperatur och alltid redo.

Tack för ditt svar :). Det låter precis som jag skulle vilja ha det om det nu fungerar som det ska med mjölken och så. Jag tänker att man behöver kunna hjälpas åt både nätter och dagtid, men att det som du säger ju är bröstmjölk i flaskan helst då.
 
Jag lyckades aldrig få igång amningen så mina barn är uppfödda på ersättning, det möjliggjorde ju verkligen att vi kunde dela på nätterna från början. Jag har tvillingar så hade hela tiden tanken att jag nog inte skulle orka helamma båda två men hade gärna ammat så mycket som möjligt om det hade fungerat. Ersättning funkade toppen dock.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Jag försökte delamma första barnet av flera skäl. Dels strulade det en hel del och vi kompletterade med ersättning för att få upp sonens vikt, men det var också bra att pappan kunde vara delaktig även i matning. Sen lyckades vi inte hålla i det utan sonen började föredra flaskans flöde framför mitt obefintliga vid 6 veckor ungefär och efter det fick han bara ersättning. Det finns saker att göra om man vill delamma och undvika "tuttförvirring" som en del kallar det, men amningen var inte speciellt viktig för mig. Min yngsta ammade jag i två dygn :p så hon fick väl råmjölken och sådär men sen var det bara flaska. Hade nog kunnat amma henne för det började bättre än med sonen men jag var dels skör och dels övervägde nog fördelarna nackdelarna för mig.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Delammade från start och i ca 3 månader. Det var inte viktigt för mig men som någon annan skrev var det smidigt att alltid ha med maten. Det fanns flera skäl till att det inte blev längre men sk tuttförvirring var inte ett av skälen för oss iaf :)
 
Första barnet ammade jag några veckor men det var helt kaos då det blev ett stort stressmoment. Valde att ge ersättning efter att ha gråtit typ dygnet runt i dessa veckor utan sömn. Alla barn födda efter har fått ersättning från start för att att underlätta mitt mående. Det var först med fjärde barnet som jag inte var föräldraledig och pappan tog i princip allt.
 
Jag ammade några veckor. För sonen fungerade det bra tror jag, för mig var det en pina. Kände mig superlåst, sov kasst, ont i kroppen, ont i brösten, var äcklad över min läckande bröst. Efter ca 7 veckor gick vi över på ersättning och herregud. Livet kom åter för mig! Önskar så att vården hade sagt åt mig att sluta amma när de såg hur dåligt jag mådde. Men icke, de skulle ju främja amningen och allt det där 😡
Är så glad över bra vänner som fick mig att inse att amning inte ska vara en pina och stöttade mig i övergången till ersättning och flaska.

Många fördelar med flaska oavsett om det är med bröstmjölk eller ersättning, just att kunna fördela matning, främja anknytning till båda föräldrarna, få sova 😅.
För oss i vår livsstil och hur jag vill rätten till min egna kropp gör att flaska och ersättning men ev syskon kommer vara enda alternativet.
Jag trodde amningen skulle vara något för mig, men nu vet jag att det inte är så.
 
Jag ammade men vi försökte ge både bröstmjölk och ersättning i flaska under flera månader för att pappan skulle kunna ta över mer men barnet vägrade tyvärr.
 
Jag har helammat bägge våra 4-6 månader. Det fungerade utan större bekymmer från början och även om jag vissa dagar kände mig väldigt bunden (våra har småsnuttat lite och ofta) så gillade jag det överlag.

Nu är inte ett barn till aktuellt, men om så skulle varit fallet så hade jag helammat det med.
 
Jag har helammat dottern och har haft den lyxen att det gått väldigt bra start. De första månaderna "pumpade" jag ut mjölk varje dag med en vacuum-uppsamlare så att jag kunde sova ostört några timmar varje kväll och mannen kunde mata dottern med flaska när hon vaknade och var hungrig. Vi delar fortfarande upp nätterna så, fast nu klarar sig dottern utan mat medan jag sover. Och för att göra en koppling till din andra tråd så kan vi dela på kvällen/natten så iom att mannen kan sova lite längre varje morgon och slipper pendla till jobbet 🙂
 
Och för att göra en koppling till din andra tråd så kan vi dela på kvällen/natten så iom att mannen kan sova lite längre varje morgon och slipper pendla till jobbet 🙂
Och då vill jag flika in att man kan dela på nätterna och hjälpas åt även om partnern pendlar. Min man hade 1,5h till jobbet enkel väg men tog ändå nätterna tillsammans med mig även om han skulle in till kontoret.

Hemmajobb är inte en förutsättning för en engagerad och delaktig pappa.
 
Jag helammade i typ 8 månader och sedan nattetid i två månader till ungefär. Hade gärna kunnat ge flaska också men mitt barn tog ingen och av olika matrelaterade anledningar kunde vi inte fasa ut amningen tidigare. Så här med facit i hand tycker jag det blev väldigt ojämställt faktiskt men jag ser också varför det blev som det blev och jag vet heller inte riktigt vad vi kunnat gjort annorlunda.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Jag helammade båda barnen (eller ja, håller på med nummer två). Jag tycker det är både smidigt och mysigt och har helt ärligt inte haft någon lust att hålla på att pumpa och så. Ersättning har jag inte sett något behov av för egen del. Jag har, trots ungar som är vakna mycket på natten, inte känt att det varit viktigt att kunna få avlastning med matning på nätterna. Min man har inte heller känt att han behövt kunna mata bebisen, de bondar på andra sätt.

När jag börjat jobba igen efter FL fick barn nummer 1 sluta amma, så satsar på samma sak med nummer 2. Det är för tungt att jobba med störd sömn för mig.
 
Jag har helammat båda i över ett år men har jag varit iväg så har de fått ersättning/utpumpad mjölk i flaskan. Vi har utan problem kunnat dela lika på FL trots amningen. Den första tog inte ens flaskan efter 6 månader men det gick ändå. Gröt och annat på dagarna från 8 månader och sen amning på natten. Den andra tar flaska och välling (från cirka 8 månader) och då var det ännu lättare.

Jag har pumpat efter behov (hög produktion) och en del av det har jag sparat så pappan kunnat ge om jag inte varit hemma.

Jag har tagit nätterna när jag ammat men det har inte varit särskilt jobbigt när jag samsovit eller haft barnet i en säng precis brevid och ammat. Bara att vända på sig och slänga fram tutten och slumra vidare.
 
Jag har tagit nätterna när jag ammat men det har inte varit särskilt jobbigt när jag samsovit eller haft barnet i en säng precis brevid och ammat. Bara att vända på sig och slänga fram tutten och slumra vidare.

Det biten förstod jag aldrig och fortfarande inte. Varje gång min dotter vaknade och åt så bajsade hon. Så varje matning krävde också ett blöjbyte. Så det där med att amma på natten och slumra vidare medan man gör var helt uteslutet för min del!
 
Jag delammade min dotter i tre-fyra månader. Vi växlade mellan amning och utpumpad bröstmjölk och ersättning. Från fyra månader åt hon bara ersättning.

För oss och dottern funkade det här jättebra. Båda kunde mata och trösta och gosa, jag fick amma och myset som kom med det, det var praktiskt och bra med flaska när vi var iväg och vandrade på vintern etc.

Jag har aldrig riktigt förstått alla som pratar om amning som så praktiskt. Oftast används bröstet för att trösta och söva utöver mat vilket innebär att en av föräldrarna står för tröst och nattning. Otaliga är sen inläggen om hur svårt det är att natta utan bröstet, när pappan ska ta över, att pappan inte kan trösta etc (”bara mamma som duger”). Hade min dotter föredragit att ammas hade jag fortsatt med det men inte för att amningen i sig är särskilt praktisk.
 
Jag delammade min dotter i tre-fyra månader. Vi växlade mellan amning och utpumpad bröstmjölk och ersättning. Från fyra månader åt hon bara ersättning.

För oss och dottern funkade det här jättebra. Båda kunde mata och trösta och gosa, jag fick amma och myset som kom med det, det var praktiskt och bra med flaska när vi var iväg och vandrade på vintern etc.

Jag har aldrig riktigt förstått alla som pratar om amning som så praktiskt. Oftast används bröstet för att trösta och söva utöver mat vilket innebär att en av föräldrarna står för tröst och nattning. Otaliga är sen inläggen om hur svårt det är att natta utan bröstet, när pappan ska ta över, att pappan inte kan trösta etc (”bara mamma som duger”). Hade min dotter föredragit att ammas hade jag fortsatt med det men inte för att amningen i sig är särskilt praktisk.

Min man kunde trösta och natta lika bra som jag. Jag förstår inte varför han inte skulle kunna göra det?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 242
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp