Amning och FL/föräldratid

Det är nog väldigt individuellt det där vad som är smidigt och inte. För egen del var det alltid smärtsamt, salvor, läckte, behov av amningsnapp osv. med båda barnen så om jag skulle benämna amningen som någonting så hade det varit både smärtsamt och verkligen allt annat än smidigt. Men jag gjorde det ändå en tid med båda tills jag helt enkelt gav upp. Pumpa gick ibland men brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig då, och ammade jag mindre la även produktionen av helt tillslut. Så en bra sak att ta med sig är att man ibland inte kan välja och vraka hur man vill ha det. Man får anpassa sig efter hur det blir för en själv.

Så mitt råd till den som är med barn eller vill ha barn är att fundera gärna på hur ni vill ha det, och prata om det. Men många saker är också svåra att bestämma i förväg.
 
Det är nog väldigt individuellt det där vad som är smidigt och inte. För egen del var det alltid smärtsamt, salvor, läckte, behov av amningsnapp osv. med båda barnen så om jag skulle benämna amningen som någonting så hade det varit både smärtsamt och verkligen allt annat än smidigt. Men jag gjorde det ändå en tid med båda tills jag helt enkelt gav upp. Pumpa gick ibland men brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig då, och ammade jag mindre la även produktionen av helt tillslut. Så en bra sak att ta med sig är att man ibland inte kan välja och vraka hur man vill ha det. Man får anpassa sig efter hur det blir för en själv.

Så mitt råd till den som är med barn eller vill ha barn är att fundera gärna på hur ni vill ha det, och prata om det. Men många saker är också svåra att bestämma i förväg.
Det låter riktigt shitty. Hade det krånglat sådär för mig hade jag gett upp DIREKT! Använde aldrig salvor, amningsnapp och det gjorde aldrig ont, hade jag prickat in en enda av det hade jag vägrat amma. Då hade det inte varit värt det för mig.

Pumpa gjorde jag aldrig, det hade jag heller aldrig pallat.

Nu ska vi troligtvis inte ha fler barn men tror inte jag kan amma längre isåfall. Har opererat pattarna för många gånger (bytt implantat, behövt korrigera flera gånger osv) 😂
 
Fungerar livet, bebis är nöjd, föräldrar mår bra, Ja då är det ju rätt!

Så är det ju! Och nu tycker jag att tråden redan visar på en bredd av preferenser på området, men det kan ju ändå vara bra att ha med sig att det inte är alltid som allas önskemål går att uppfylla. Det påtalas ju tex ofta att amning inte alltid fungerar, men jag tycker att jag runt om mig hört minst lika mycket om barn som vägrar ta flaska. Dvs. många får nog nöja sig med att bebis är nöjd, och sen får man se till att lösa resten 😅
 
Med första barnet fungerade inte amningen pga stress och dåligt psykiskt mående. Jag sörjde länge eftersom jag tyckte det var mysigt att amma.

Andra barnet som nu är snart fem månader är ett amningsproffs som vägrar ta flaska. Så bara att gilla läget och amma. Pappan matar med kopp eller sked om jag behöver åka iväg en stund om bebis blir hungrig. Både jag och bebis älskar våra amningsstunder så jag har verkligen inget emot att han vägrar flaska.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Ammade, men hade flaskmatning med ersättning som reserv när jag red. (fungerade inte för mig att pumpa, men tre timmar gick bra.), vi använder bröstlik flaska med extremt lågt flöde.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 213
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp