Amning och FL/föräldratid

Jag tror att oavsett vad man väljer i sitt föräldraskap så finns det alltid någon som tycker man gör fel. Gällande amning kan jag förstå att man upplever en stark press gällande det när bebisen är liten eftersom de finns så många generella hälsomässiga fördelar med amning så man får höra om från vården. Men samtidigt så minskar ju amningsfrekvensen i Sverige de senaste åren mkt. Att amma efter 6 månader anses ju typ vara konstigt upplever jag för att inte tala om efter 1 år.
Jag ammar fortf min son på 1.5 år och helammade till 6 mån. För oss har det varit något vi båda älskat, supermysigt och smidigt. Sen är det ju väldigt tidskrävande och mkt jobb i början, man ammar ju typ hela tiden. Och såklart gör det att bebin föredrar en till viss del och ju mer det är så desto mer är det ju tufft. För oss så har sonen accepterat sin pappa som varit nära med honom mkt från första stund, när jag ammat har han tagit hand om det mesta i övrigt, blöjbyten, gosat, gått promenader med bebin i sjal. Han har även tagit stor del av hushållet under den tiden postpartum. Det har funkat jättebra.
Nu ligger vi väldigt lika hos sonen, ibland föredrar han sin pappa och lite oftare mig men båda går alltid bra. Vid 6 mån kan ju pappan börja mata med annat och då är man ju inte så låst längre. Hans pappa kan även ta nattning och ta honom på natten men det är lite bökigare då han får gå upp och vagga då. Medan jag kan ligga kvar och sova medan jag ammar typ 🙃 föräldraledighet har jag haft i ett år och pappan sex månader. Vilket man såklart kan diskutera ur ett ekonomiskt jämställdhetsperspektiv. För min del var min fl med sonen den bästa tiden i mitt liv och jag hade inte velat göra annorlunda oavsett vad. Gå tillbaka till jobb vid 6 mån hade krossat mitt hjärta.
Men alla är så olika, tycker man ska följa sin magkänsla.
 
Min inställning innan barnet kom var: bara han är mätt och glad så bryr jag mig inte så mycket om han blivit det av att ammas eller av att få ersättning. Till min stora förvåning blev det helamning. Körde "öppen bar" nattetid så det blev inte så belastade att barnet skulle äta om nätterna efter ett par månader. Sjukt hur snabbt det glöms bort men jag tror att han fasade ut nattamningen av sig själv när han var kanske 10-11 månader. Jag tänker att vi har haft ett jäkla flyt när det gäller matningen generellt. Efter att sonen föddes låg vi på neo i nästan två veckor. Fick massor av stöttning och hjälp där för att komma igång med amningen. Är inte säker på att det funkat annars trots att jag började pumpa lite ett par veckor innan förlossningen. Att ungen sedan gått från att söva sig vid bröstet inför natten till att bara nöja sig med att någon ligger brevid när han ska sova måste också gå under kategorin flyt.

Jag tycker att det automatiskt blev ett ganska så stort lass som jag själv fick dra i och med ammandet trots att sambon servade med blöjbyten, rapningar och allt möjligt nattetid. Tidvis var det riktigt psykande att inte få ha kroppen ifred. Men allt har ju sina för- och nackdelar och man kan inte riktigt på förhand veta vad barnet föredrar.
 
Jag upplever exakt samma, har heller aldrig förstått det praktiska med amning. Fattar att det är mysigt, men det är ju mysigt att flaskmata också. Mina barn var också små på vintern och det var toppen att blanda ihop ersättning och mata utan att själv frysa ihjäl. Hemma hade vi en baby brezza som blandade till lagom varm ersättning på några sekunder.
Disk och att ha ett gäng flaskor och olika nappstorlekar till dem?:D Vi diskade inte en enda flaska förrän barnet var 6 månader och började dricka vatten. Ammade heller aldrig utomhus trots vinterbarn under covid (man fick inte gå in nånstans nästan) och långa promenader, han bara sov i vagnen.

Det enda opraktiska med amning var när man åkte bil långt och behövde stanna för amning. Flaska kan man väl ge medan barnet är fastspänt i babyskyddet tänker jag mig :)
 
Disk och att ha ett gäng flaskor och olika nappstorlekar till dem?:D Vi diskade inte en enda flaska förrän barnet var 6 månader och började dricka vatten. Ammade heller aldrig utomhus trots vinterbarn under covid (man fick inte gå in nånstans nästan) och långa promenader, han bara sov i vagnen.

Det enda opraktiska med amning var när man åkte bil långt och behövde stanna för amning. Flaska kan man väl ge medan barnet är fastspänt i babyskyddet tänker jag mig :)
Ja visst, skölja ur flaskor får man ju göra, vi skaffade ett par stycken så vi slapp diska under natten. Jag har aldrig matat i bilen, tycker det verkar lite krångligt så där gör det nog varken till eller från.
 
Jag matade mina i bilen när det knep, så ja, det var väl hyfsat praktiskt.
Jag ammade ju bara en kort stund som sagt men pga stressen att inte veta om greppet skulle funka, hur länge jag skulle bli sittande innan bebis var nöjd etc så var det tusen(!) gånger smidigare med termos och flaska. Och då kan jag lägga till att vi har egen brunn och därför kokade allt vatten första året med båda barnen 😅🙈 Utöver disk och sånt alltså.
Baby brezza gjorde livet lättare hemma och har man "rätt" sorts ersättning finns det ju som färdigblandad tetra att ge, så det finns ju genvägar :)
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Mina barn åt bröstmjölk på heltid i 6 resp 4 månader, när jag skulle iväg någonstans utan barn pumpade jag ur och barnet fick dricka ur flaska.
 
Jag helammade i några månader, sedan började jag pumpa också. Men jag ville vara säker på att ha en stabil amning innan vi varvade med flaska. Pappan är multiallergisk på ett smått handikappande sätt, och eftersom amning kan skydda mot allergi ville jag göra allt för att åtminstone försöka förhindra att sonen fick pappans problem. Ammade länge, slutade när sonen var nästan 2 år. Han vägrade välling, så under en period blev det varm Oatly på kvällen.

Och ja, mamma var bäst ganska länge. Men sett till en livstid är det ingenting. Nu när han är 8 år har han redan haft flera perioder när pappa är bäst. Vi separerade när sonen var 5 mån och har haft 50/50 boende sedan amningen var helt avslutad.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Min dotter drack aldrig så mycket som en droppe ur nappflaska - inte bröstmjölk, inte ersättning, inte välling, inte ens vatten. Nappflaska (och napp!) var bara big no-no.

Jag helammade i fyra månader, började därefter med dels smakportioner av diverse puréer, dels började vi ge henne gröt på kvällarna (sån där färdig bebisgröt är näringsmässigt likvärdig med välling) vilket hon åt med god aptit och höll sig mätt länge på, så det frigjorde en del kvällstid för mig eftersom pappan såklart kunde ge gröten lika väl som jag. Fortsatte att delamma tills dottern var ca 7 månader, med successiv övergång till mer och mer "riktig" mat.

Vi hade kanske kunnat "pressa" henne att ta nappflaskan, men eftersom hon var ett "lätt" barn i övrigt kändes det inte värt det riktigt. Med "lätt" menar jag att hon nästan från start sov 6-8 timmar per natt och jag känner väl lite att om en bebis gör det, så är man inte så benägen att ändra på något!

Det här gjorde såklart att jag var den förälder som var föräldraledig första halvåret. Sedan var vi lediga tillsammans under sommaren och delade därefter veckorna så att båda jobbade deltid.
 
För mig har amningen funkat från start med båda barnen. Även om nummer två hade lite dåligt grepp och fick klippa tungbandet. Det är två olika barn och dom beter sig inte riktigt på samma sätt men amningen funkar ändå smidigt. Jag tycker det är skönt att maten alltid är med. Perfekt temperatur och anpassad efter den åldern barnet är i där och då. Plus antikroppar som har räddat undan flera förkylningar när jag själv varit sjuk och mina bebisar duckat dessa.
Så jag ser klara fördelar med amning. Att min man inte kan mata är väldigt tillfälligt. Det kommer många år då han kan göra det. Jag har även turen att kunna liggamma och har effektiva ätare.
Upplever att efter några veckor eller typ två månader är amningen på natten inte så mycket mat för mina bebisar utan snarare en liten anknytning. Typ för att kolla så man är kvar. Men jag kan ju tolka det fel.

Sen tror jag det där med amningshets till viss del kan vara vad man som mottagare har för eget utgångsläge. Exempelvis om man känner sig kluven och sätter press eller prestige i det och det är svårt och inte funkar så kan det kännas laddat när någon nämner fördelarna med amning. Så tror jag i alla fall det kan vara i vissa fall. På BB när min bebis hade gulsot upplevde jag snarare "ersättningshets". Jag fick säga till ordentligt att jag har mjölk och vill inte ge ersättning då det inte behövdes. Hade jag inte varit så trygg i att jag kan amma och har mjölk kanske jag hade låtit dom ge ersättning och därmed fått problem med amningen. Säger inte att det måste vara så. Många kan ge ersättning som tillmatning i början och gulsot kan bli allvarligt. Men samtidigt så tror jag ibland att man jäktar och stör processen istället för att låta den ta tid. Och det är inte fel att prata om det, tycker jag. Jag är övertygad om att vården och samhället sabbar amningen för vissa som vill kunna amma på grund av felaktiga råd.

Med det sagt, vill man inte amma, oavsett anledning så ska man givetvis inte göra det. Personligen bryr jag mig verkligen inte om hur andra gör. Viktigast är att bebisen får mat och att allt funkar.
Däremot är det synd att det är ett så laddat ämne. Och om det är något som ändå stör mig så är det när det påstås att mjölken efter en viss tid blir blaskig och inte innehåller något, eller att vissa har "grädde" i brösten osv. Allas mjölk är lika bra och den fortsätter vara bra. Sen om det av andra anledningar inte funkar eller att en bebis går upp toppenbra betyder inte att mjölken är blaskig eller gräddig. Det är snarare andra faktorer.
De har rätt hyggligt immunförsvar ändå de pyttesmå, jag var sjuk hela hösten efter att dottern föddes men hon klarade det fint. Den största fördelen är möjligen risken för bröstcancer
Jag tror att oavsett vad man väljer i sitt föräldraskap så finns det alltid någon som tycker man gör fel. Gällande amning kan jag förstå att man upplever en stark press gällande det när bebisen är liten eftersom de finns så många generella hälsomässiga fördelar med amning så man får höra om från vården. Men samtidigt så minskar ju amningsfrekvensen i Sverige de senaste åren mkt. Att amma efter 6 månader anses ju typ vara konstigt upplever jag för att inte tala om efter 1 år.
Jag ammar fortf min son på 1.5 år och helammade till 6 mån. För oss har det varit något vi båda älskat, supermysigt och smidigt. Sen är det ju väldigt tidskrävande och mkt jobb i början, man ammar ju typ hela tiden. Och såklart gör det att bebin föredrar en till viss del och ju mer det är så desto mer är det ju tufft. För oss så har sonen accepterat sin pappa som varit nära med honom mkt från första stund, när jag ammat har han tagit hand om det mesta i övrigt, blöjbyten, gosat, gått promenader med bebin i sjal. Han har även tagit stor del av hushållet under den tiden postpartum. Det har funkat jättebra.
Nu ligger vi väldigt lika hos sonen, ibland föredrar han sin pappa och lite oftare mig men båda går alltid bra. Vid 6 mån kan ju pappan börja mata med annat och då är man ju inte så låst längre. Hans pappa kan även ta nattning och ta honom på natten men det är lite bökigare då han får gå upp och vagga då. Medan jag kan ligga kvar och sova medan jag ammar typ 🙃 föräldraledighet har jag haft i ett år och pappan sex månader. Vilket man såklart kan diskutera ur ett ekonomiskt jämställdhetsperspektiv. För min del var min fl med sonen den bästa tiden i mitt liv och jag hade inte velat göra annorlunda oavsett vad. Gå tillbaka till jobb vid 6 mån hade krossat mitt hjärta.
Men alla är så olika, tycker man ska följa sin magkänsla.
jag tycker också man ska följa magkänslan det gjorde vi och fick otroligt mycket kommentarer kring det. Men ett jämställt föräldraskap handlar inte om ifall den andre föräldern kan få barnet att somna (vilket jag ibland läst att ffa mammor varit rädda för inte ska funka) utan om ekonomin, hur man kompenserar, vem som i slutändan tagit mest vabb/ledighet osv. Vårat barn favoriserar oss i perioder, vi har också varit mycket själva med henne sedan tidig ålder i perioder. Min sambo är en pionjär i sitt yrke gällande jämställt föräldraskap, efter honom kom så många att man på nationell nivå börjat diskutera om det ska göras omöjligt för den här yrkesgruppen att utnyttja föräldrapenning (innan någon reagerar, så ja det går genom att sätta båtarna under annan flagg) men jämnatällda i vårat föräldraskap är vi inte, det går inte att vara det när ett barn är helt beroende av en förälder oavsett om det är pga mat eller för att den andre föräldern de facto är frånvarande en del av tiden. Jag vabbar mer (eftersom han inte kan vabba) jag måste ta handbok barnet själv när jag är sjuk och han är borta, jag måste planera mitt jobb efter hans jobb osv osv. Men det har aldrig funnits på min världskarta att han inte skulle rett ut att natta en 1-åring (eller 1-11 månaders) utan att jag fanns tillgänglig. Då hade jag åkt bort några nätter så fick det bara lösas 🙈. Men många härinne och irl har den oron och att få samtidigt hävda att man har ett jämställt föräldraskap är liksom skevt. Jag tror @Nordthor förstår vad jag menar, då jag tror du också varit ensam mycket med en fantastisk men till viss del frånvarande pga jobb/utb pappa. Det är inte jämställt alls och kan inte blir det med mindre än att man delar lika på allt liksom.
 
De har rätt hyggligt immunförsvar ändå de pyttesmå, jag var sjuk hela hösten efter att dottern föddes men hon klarade det fint. Den största fördelen är möjligen risken för bröstcancer

jag tycker också man ska följa magkänslan det gjorde vi och fick otroligt mycket kommentarer kring det. Men ett jämställt föräldraskap handlar inte om ifall den andre föräldern kan få barnet att somna (vilket jag ibland läst att ffa mammor varit rädda för inte ska funka) utan om ekonomin, hur man kompenserar, vem som i slutändan tagit mest vabb/ledighet osv. Vårat barn favoriserar oss i perioder, vi har också varit mycket själva med henne sedan tidig ålder i perioder. Min sambo är en pionjär i sitt yrke gällande jämställt föräldraskap, efter honom kom så många att man på nationell nivå börjat diskutera om det ska göras omöjligt för den här yrkesgruppen att utnyttja föräldrapenning (innan någon reagerar, så ja det går genom att sätta båtarna under annan flagg) men jämnatällda i vårat föräldraskap är vi inte, det går inte att vara det när ett barn är helt beroende av en förälder oavsett om det är pga mat eller för att den andre föräldern de facto är frånvarande en del av tiden. Jag vabbar mer (eftersom han inte kan vabba) jag måste ta handbok barnet själv när jag är sjuk och han är borta, jag måste planera mitt jobb efter hans jobb osv osv. Men det har aldrig funnits på min världskarta att han inte skulle rett ut att natta en 1-åring (eller 1-11 månaders) utan att jag fanns tillgänglig. Då hade jag åkt bort några nätter så fick det bara lösas 🙈. Men många härinne och irl har den oron och att få samtidigt hävda att man har ett jämställt föräldraskap är liksom skevt. Jag tror @Nordthor förstår vad jag menar, då jag tror du också varit ensam mycket med en fantastisk men till viss del frånvarande pga jobb/utb pappa. Det är inte jämställt alls och kan inte blir det med mindre än att man delar lika på allt liksom.
Jo pecis som jag skrev så blir det ojämställt i ett ekonomiskt perspektiv. Det finns ju dock fler perspektiv på jämställdhet än bara det ekonomiska.
 
De har rätt hyggligt immunförsvar ändå de pyttesmå, jag var sjuk hela hösten efter att dottern föddes men hon klarade det fint. Den största fördelen är möjligen risken för bröstcancer

jag tycker också man ska följa magkänslan det gjorde vi och fick otroligt mycket kommentarer kring det. Men ett jämställt föräldraskap handlar inte om ifall den andre föräldern kan få barnet att somna (vilket jag ibland läst att ffa mammor varit rädda för inte ska funka) utan om ekonomin, hur man kompenserar, vem som i slutändan tagit mest vabb/ledighet osv. Vårat barn favoriserar oss i perioder, vi har också varit mycket själva med henne sedan tidig ålder i perioder. Min sambo är en pionjär i sitt yrke gällande jämställt föräldraskap, efter honom kom så många att man på nationell nivå börjat diskutera om det ska göras omöjligt för den här yrkesgruppen att utnyttja föräldrapenning (innan någon reagerar, så ja det går genom att sätta båtarna under annan flagg) men jämnatällda i vårat föräldraskap är vi inte, det går inte att vara det när ett barn är helt beroende av en förälder oavsett om det är pga mat eller för att den andre föräldern de facto är frånvarande en del av tiden. Jag vabbar mer (eftersom han inte kan vabba) jag måste ta handbok barnet själv när jag är sjuk och han är borta, jag måste planera mitt jobb efter hans jobb osv osv. Men det har aldrig funnits på min världskarta att han inte skulle rett ut att natta en 1-åring (eller 1-11 månaders) utan att jag fanns tillgänglig. Då hade jag åkt bort några nätter så fick det bara lösas 🙈. Men många härinne och irl har den oron och att få samtidigt hävda att man har ett jämställt föräldraskap är liksom skevt. Jag tror @Nordthor förstår vad jag menar, då jag tror du också varit ensam mycket med en fantastisk men till viss del frånvarande pga jobb/utb pappa. Det är inte jämställt alls och kan inte blir det med mindre än att man delar lika på allt liksom.

Mia, märkligt då att man rekommenderas att skydda dom extra mycket..

https://www.rikshandboken-bhv.se/am...ja-amning---oversikt/halsoeffekter-av-amning/

https://www.1177.se/Halland/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/amning-och-flaskmatning/amning/
"Stärker barnets immunförsvar
Bröstmjölken innehåller ämnen som stärker barnet immunförsvar, och minskar risken för olika sjukdomar hos barnet. Det är till exempel:

övre luftvägsinfektioner
diarré
öroninflammation
urinvägsinfektion
infektioner i magen och tarmen.
Bröstmjölk minskar även risken för att få fetma och diabetes senare i livet."


Därmed inte sagt att ammade bebisar inte kan bli sjuka. Och mitt äldsta barn har alleriger trots amning i många år. Men hon blev förkyld första gången efter två års ålder. Trots flera förkylningar hos mig. Barn nummer två har hittills duckat två förkylningar trots att jag varit rejält snorig och smittsam. Visst är det anekdotiskt. Men efter vad jag läst verkar det ligga något i det.
 
Mia, märkligt då att man rekommenderas att skydda dom extra mycket..

https://www.rikshandboken-bhv.se/am...ja-amning---oversikt/halsoeffekter-av-amning/

https://www.1177.se/Halland/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/amning-och-flaskmatning/amning/
"Stärker barnets immunförsvar
Bröstmjölken innehåller ämnen som stärker barnet immunförsvar, och minskar risken för olika sjukdomar hos barnet. Det är till exempel:

övre luftvägsinfektioner
diarré
öroninflammation
urinvägsinfektion
infektioner i magen och tarmen.
Bröstmjölk minskar även risken för att få fetma och diabetes senare i livet."


Därmed inte sagt att ammade bebisar inte kan bli sjuka. Och mitt äldsta barn har alleriger trots amning i många år. Men hon blev förkyld första gången efter två års ålder. Trots flera förkylningar hos mig. Barn nummer två har hittills duckat två förkylningar trots att jag varit rejält snorig och smittsam. Visst är det anekdotiskt. Men efter vad jag läst verkar det ligga något i det.
Ja som nämnts i tråden innan så hävdas ofta detta då våra riktlinjer säger så och WHO (som är världsomspännande) säger så. Och det är klart det är bättre med bröstmjölken än med ersättning blandat med smutsigt vatten. Man kan inte studera detta på något vettigt sätt så sanningarna bygger på erfarenhet.
 
Ja som nämnts i tråden innan så hävdas ofta detta då våra riktlinjer säger så och WHO (som är världsomspännande) säger så. Och det är klart det är bättre med bröstmjölken än med ersättning blandat med smutsigt vatten. Man kan inte studera detta på något vettigt sätt så sanningarna bygger på erfarenhet.
Säger något det jag skriver emot det?
Det borde vara enkelt att analysera innehåll i bröstmjölk tänker jag.
Och erfarenhet behöver inte vara ett felaktigt mätinstrument.
 
Ja, men vad är det då? Argumenten är ofta städning, diskning, ta hand om bilen, osv osv. Vad har det med barn att göra?
Jag vet inte om jag förstår din fråga, kanske bara är trött? Känslomässigt, mental börda, planering, hushållsarbete osv. Vad det har med barn att göra? Ja det handlar ju om relationen mellan barnets föräldrar, eller hur menar du? Jag har själv inte gjort anspråk på att min relation är helt jämställd. Men amningen upplever jag iaf inte har påverkat det.
 
Hej!

Vi har ju inga barn, men många funderingar.
Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med amning och flaskmatning?
Jag tänker både på FL när det är pappans/den andra förälderns tur och så nätterna fån start. Endast amning eller varva med flaska?

🌷
Jag har helammat och därmed tagit alla matningar även nattetid. Ammade fram till en eller ett par månader efter jag börjat jobba (på slutet bara på natten).

Jag har haft turen att ha en väldigt problemfri amning och barn som mest vaknar för mat. Extra knepiga nätter har väl pappan ryckt in någon gång (och sen efter amningsstopp), men har inte sett nån anledning till det innan. I sak tycker jag däremot att det är rimligt att turas om efter behov.

När pappan börjat din föräldraledighet har de ätit fast föda.

Vi har haft utpumpad mjölk (och ersättning i enstaka fall) om jag varit borta. Oftast har det rört nån enstaka timme.
 
Ang diskussionen om jämställdhet har vi inte varit jämställda under tiden jag helammat, vad gäller just barnet. Dels pga amningen, dels för att det är jag som varit föräldraledig första perioden. Däremot har det ju snabbt ordnat till sig när pappan varit föräldraledig, och han har kunnat ta hand om dem redan innan. Lite mammiga har de varit även efteråt men knappast problematiskt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 351
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 454
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 242
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp