Amning offentligt

@Mabuse Generell norm har ingen pratat om, förrän du gör det nu. Och någon generell norm är det inte. Däremot är ju t ex såna här trådar normerande med det där Klart man ska kunna amma men det ska göras diskret. Det är normerande om något.

Men fortfarande råkar ammande kvinnor ut för det. Vilket t ex händelsen som nämns i trådstarten visar. Tidningsartiklar på temat har poppat upp med jämna mellanrum så länge jag kan minnas - förresten, förmodligen ännu mer numera.
 
Men fortfarande råkar ammande kvinnor ut för det. Vilket t ex händelsen som nämns i trådstarten visar. Tidningsartiklar på temat har poppat upp med jämna mellanrum så länge jag kan minnas - förresten, förmodligen ännu mer numera.

Ja, det finns folk till allt. Men det betyder väl inte att det är ett generellt problem? Först om det blir en norm, att det inte går att amma i det offentliga utan att få sneda blickar och kommentarer, då är det ett problem som begränsar kvinnor. Men att nån enstaka stolle nån gång sagt eller gjort något - tja, som du skriver har det förmodligen hänt så länge nån kan minnas. Och uppenbart har det ju inte påverkat kvinnors möjligheter att amma offentligt något att tala om, eftersom de flesta fortfarande gör det.

Sen är det väl olika, men jag personligen har inte tyckt om att amma i alltför bullriga och stökiga miljöer, då blir jag lite stressad, och då kommer inte mjölken (finns en enkel hormonell förklaring till det, har jag för mig). Så också av den anledningen har jag försökt gå undan till ett lite lugnare, mer avskilt hörn för att amma. Det behövs lite lugn och ro för att amningen ska funka, helt enkelt, och som jag fattat det så är det inte helt ovanligt, särskilt i början när bebisen kanske inte heller är så snitsig på att amma. Så att man vill amma lite diskret behöver inte ha med omvärldens reaktioner att göra.
 
Senaste avsnittet av Trolljägarna var lite inne på det här med offentlig amning och nog finns det gott om folk som har åsikter om det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 473
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 291
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 907
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp