Amning offentligt

Det som gjorde att jag reagerade på Mabuses inlägg var: Eftersom jag fått två barn som ammats länge de senaste åren har jag dessutom mycket och färsk erfarenhet av hur det är att amma offentligt idag. Jag har aldrig upplevt det som ett problem på något sätt, ingen har tittat snett, jag har inte missat något jag velat göra pga amningsbehov. Jag är hemskt ledsen, men jag ser faktiskt inte problemet.

Hon verkar alltså generalisera utifrån sin egen erfarenhet. Eftersom ingen tittade snett på hennes amning tittar ingen snett på andras amning heller. Men vi vet ju, av andras berättelser, att det inte stämmer.
 
Hmm jag måste protestera mot den omedelbara kopplingen bröst-sex. Det är liksom inte det som är grejen, det är väl bara en kroppsdel som oftast är täckt. (så nedrans sexiga är faktiskt inte bara bröst att jag tror folk i allmänhet tänker sex när de råkar se dem istället för ojsan bar kroppsdel.)

(Om jag råkar ha bara bröst -byter om och en man kommer in i rummet känner jag mig ju inte sexig utan naken och ber om ursäkt.)
 
Hur ofta stöter du på ammande kvinnor som behöver denna uppfostran i sociala regler? Jag tror mig aldrig någonsin ha gjort det. Ser jag en kvinna med en bebis i famnen på t ex kafé så upptäcker jag ibland inte ens direkt att hon ammar. Jag tittar inte tillräckligt noga för att registrera det.

Dels utgår jag från att kvinnor som ammar gör det bästa av situationen, jag har ingen anledning att tro något annat. Dels tycker jag inte att jag har med deras amning att göra. Eller den har inget med mig att göra.

Jag brukar inte uppfostra någon när jag är ute på restaurang, så jag har inte tänkt börja med ammande kvinnor heller. Jag konstaterar bara hur jag skulle bete mig för att jag själv skulle vilja bli bemött så, precis som med alla andra sociala regler. Jag går ju inte fram och uppfostrar andra restauranggäster för att de gör något jag inte tycker är trevligt, jag noterar bara att jag själv inte vill göra så och sen är det inte mer med det. Jag tycker snarare att det är du som gör det till en stor grej. Jag brukar inte direkt komma ihåg hur mycket folk jag möter som bryter mot sociala regler, oavsett om det gäller amning eller något annat. Så viktigt är det faktiskt inte i mitt liv. Här svarar jag ju i en diskussionstråd om vad jag tycker, och då lägger du fram det som att jag uppfostrar andra kvinnor.

Och om alla redan ammar så, så är det ju inte heller något problem? Alla är nöjda och glada, så det känns då onödigt att förstora upp det om det ändå inte behövs. Jag ser inte heller något problem, det är ju du som gör. När det skrivs i tråden att det ska "aggroammas", vilket jag aldrig hört talas om förut, så är det väl inte så underligt att man undrar över vad detta innebär? Att lägga till "aggro" till ett ord antyder ju att man faktiskt menar något med det.
 
Jag tycker att det är på gränsen till perverst att ens prata om amning som att "visa brösten". Amning som ett oanständigt gränsöverskridande i välnormerade offentliga ru, liksom. Den bilden av det ger mig direkta obehag. Vad är det man sexualiserar?

Fast det är ju amning där (typ) hela brösten visas som är grunden i denna diskussion, det vore ju helt absurt att i en diskussion inte få diskutera vad det är man diskuterar utan att det kallas perverst! När brösten inte visas har vi ju överhuvudtaget inte något att diskutera i den här tråden, förutom någon som trodde att andra kanske fantiserade om amningen även när den inte syntes. Det tror jag dock är ytterst ovanligt, och andras fantasier om en själv kan man ju knappast behöva ta hänsyn till.

Sexualiseringen är din syn på brösten, inte min. För mig är bröstens sexualisering, som många andra kroppsdelar, kontextuell. Och restaurangbesök är inte en sexuell kontext för mig. Jag har i tidigare inlägg förklarat vad det handlar om för mig.
 
@Thaliaste
Men nu får du väl ge dig. Jag har förklarat aggroamning flera gånger genom tråden. Även @Trani har förklarat, jag citerar henne:

"det handlar om att amma som en sorts aktivism, att göra det var och när som helst utan att fundera över att det ska vara "diskret" eller "hänsynsfullt". Utifrån grundtanken att det inte finns något som heter hänsynslös amning."
 
Det jag diskuterar handlar om att ha synpunkter på andra människors amning och att problematisera att ammande "visar brösten". Hur man ens kan tillåta sig att lufta sådana åsikter och funderingar på det temat. Hur man kan tycka att det är ens egen sak att hysa och uttrycka åsikter om hur andra bör skyla sig vid amning och risken för att de "visar" för mycket.

Jag är lite skakad över ditt ivriga försvar faktiskt.

Bästa svaret på dina resonemang vore väl att jag skyndsamt skaffade tvillingar och aggroammade dem båda samtidigt på restsuranger dagen lång. Jag kan lova att jag skulle misslyckas med att skyla mig till din belåtenhet om jag hade tvillingar.

Jag blir glad att motargument handlar om aggroamning. Det kan finnas när någon resonerar som du. Du möjliggör det.
 
Det jag diskuterar handlar om att ha synpunkter på andra människors amning och att problematisera att ammande "visar brösten". Hur man ens kan tillåta sig att lufta sådana åsikter och funderingar på det temat. Hur man kan tycka att det är ens egen sak att hysa och uttrycka åsikter om hur andra bör skyla sig vid amning och risken för att de "visar" för mycket.

Jag är lite skakad över ditt ivriga försvar faktiskt.

Bästa svaret på dina resonemang vore väl att jag skyndsamt skaffade tvillingar och aggroammade dem båda samtidigt på restsuranger dagen lång. Jag kan lova att jag skulle misslyckas med att skyla mig till din belåtenhet om jag hade tvillingar.

Jag blir glad att motargument handlar om aggroamning. Det kan finnas när någon resonerar som du. Du möjliggör det.


Alltså, man får väl visa hur mycket bröst man vill? Går man helt naken på stan är det möjligen förargelseväckande beteende, men i övrigt har väl ingen pratat om att det på något sätt skulle vara förbjudet att amma bäst man vill.

Däremot visar kvinnor i vårt samhälle normalt inte brösten offentligt, för att det är privat. Jag har aldrig uppfattat att det är för att det är så väldigt sexigt med bröst, utan just privat. När man ammar behöver man givetvis visa bröstet i någon mån. Alltså verkar det finnas en smidig social överenskommelse om att ammande kvinnor kan visa brösten, men att förbipasserande då inte tar tillfället i akt att spana lite tutte, lika lite som man ställer sig att titta lite extra om ett par pussas, eller om nån gått undan för att pinka, eller vad det nu är.

Jag förstår nog inte riktigt, varför är det problematiskt om vissa handlingar och kroppsdelar anses privata?

Man får väl aggroamma hur mycket man vill - jag ser framför mig att man demonstrativt går fram till någon främmande person, spänner ögonen i dem, klär av sig och börjar amma, för att se om man lyckas locka fram någon negativ reaktion hos vederbörande - det verkar visserligen vara ett något ovanligt och originellt sätt att mata sin bebis, och förmodligen kan man lyckas i att provocera fram en reaktion om man är tillräckligt demonstrativ och aggressiv när man gör det, men det går förmodligen utmärkt. Inget lär hända mer än att det blir lite omedelbara reaktioner från omgivningen. Förmodligen i form av att de tittar snett alternativt vänder sig bort, svenskar är i regel rätt konflikträdda.
 
Det som gjorde att jag reagerade på Mabuses inlägg var: Eftersom jag fått två barn som ammats länge de senaste åren har jag dessutom mycket och färsk erfarenhet av hur det är att amma offentligt idag. Jag har aldrig upplevt det som ett problem på något sätt, ingen har tittat snett, jag har inte missat något jag velat göra pga amningsbehov. Jag är hemskt ledsen, men jag ser faktiskt inte problemet.

Hon verkar alltså generalisera utifrån sin egen erfarenhet. Eftersom ingen tittade snett på hennes amning tittar ingen snett på andras amning heller. Men vi vet ju, av andras berättelser, att det inte stämmer.

Vad jag menade var att om det är en generell norm, att det inte är ok att amma offentligt idag, så borde jag ha märkt av den, eftersom jag de senaste åren ammat mycket offentligt. Av det underlaget som jag har, alltså mina egna erfarenheter, så har jag inte sett problemet.

Det innebär inte att jag påstår att ingen någonsin tittar snett på någon annans amning. Jag beskrev ju en situation då jag själv förmodligen tittade lite snett på någon annans amning (kvinnan vid baren). Och det finns säkert en och annan pryd typ som tittar snett på all amning, men de är inte normen.

Det jag vänder mig mot, och inte ser, är den generella normen som skulle göra att varje kvinna som ammar offentligt möts av negativa reaktioner. Den normen skulle jag hävda inte existerar, eftersom jag i så fall borde stött på den någon gång de senaste åren, antingen då jag ammat själv, eller umgåtts med ammande vänner.
 
Däremot visar kvinnor i vårt samhälle normalt inte brösten offentligt, för att det är privat. Jag har aldrig uppfattat att det är för att det är så väldigt sexigt med bröst, utan just privat.

Män visar ju brösten offentligt i vårt samhälle, vilket är mer accepterat. Därav min åsikt att det handlar om en sexualisering av kvinnors bröst. Varför skulle annars kvinnors bröst anses vara mer privata? Storleken har ju ingen betydelse där heller, då det finns många män som går med bar överkropp som har större bröst än jag och många andra kvinnor. Och dessa klagas det inte på pga att "det är privat", utan i så fall kanske för att det är äckligt.
 
Det jag diskuterar handlar om att ha synpunkter på andra människors amning och att problematisera att ammande "visar brösten". Hur man ens kan tillåta sig att lufta sådana åsikter och funderingar på det temat. Hur man kan tycka att det är ens egen sak att hysa och uttrycka åsikter om hur andra bör skyla sig vid amning och risken för att de "visar" för mycket.

Vi har väl lite olika syn på det offentliga rummet då. Jag är uppvuxen med att man generellt tänker på hur andra människor runt omkring en uppfattar en, och därmed hur man beter sig mot dem. Ibland är det rimliga önskemål man uppfattar hos omgivningen, och då anpassar man sig, och ibland tycker man att det är orimliga önskemål eller att det kostar en själv för mycket, och då skiter man i dem. Konstigare än så är det inte för mig, jag tycker snarare att det är lite förvånande att det kan vara så upprörande att vi har olika önskemål om hur vi vill bemötas i det offentliga rummet. Ingen har ju någonstans krävt att någon annan ska anpassa sig till just mina önskemål, eller att något ska förbjudas i det offentliga rummet.

Jag är lite skakad över ditt ivriga försvar faktiskt.

Det är förvånande hur du kan få mitt inlägg till att kännas perverst faktiskt, och det gjorde mig en smula trött över att få värderingar lagda hos mig som jag aldrig uttryckt.

Bästa svaret på dina resonemang vore väl att jag skyndsamt skaffade tvillingar och aggroammade dem båda samtidigt på restsuranger dagen lång. Jag kan lova att jag skulle misslyckas med att skyla mig till din belåtenhet om jag hade tvillingar.

Det är ju helt upp till dig hur du vill bete dig på restaurangerna. Jag skulle faktiskt inte bry mig särskilt mycket mer om dig än om någon annan, varför skulle jag? För övrigt vet jag inte vad du menar med att "misslyckas med att skyla dig till min belåtenhet" eftersom jag inte kan se att man kan göra det i mina ögon. Jag har inget mått för hur stor area av bröstet som får synas, jag pratar om att man gör vad man kan för att inte besvära (i rimlig mån, puckons önskemål borträknade) sin omgivning. Som i alla andra sammanhang, enligt mig då.

En mamma med ammande tvillingar skulle jag nog mest bli imponerad av faktiskt, med min bild av hur det är att ha tvillingbebisar.

Jag blir glad att motargument handlar om aggroamning. Det kan finnas när någon resonerar som du. Du möjliggör det.

Kör på då, offentliga rummet är både ditt och mitt!
 
Män visar ju brösten offentligt i vårt samhälle, vilket är mer accepterat. Därav min åsikt att det handlar om en sexualisering av kvinnors bröst. Varför skulle annars kvinnors bröst anses vara mer privata? Storleken har ju ingen betydelse där heller, då det finns många män som går med bar överkropp som har större bröst än jag och många andra kvinnor. Och dessa klagas det inte på pga att "det är privat", utan i så fall kanske för att det är äckligt.

Personligen vill inte jag se mäns nakna bröst på restauranger heller. Även om det nog inte rinner så mycket mjölk från dem.

(Och ja, jag har sett en man sittandes med blodig bröstvårta, jag säger nej tack till det också när jag äter. Men det bör jag väl inte skriva eftersom jag då tolkas som att jag uppfostrar män med piercingar.)
 
[...]och förmodligen kan man lyckas i att provocera fram en reaktion om man är tillräckligt demonstrativ och aggressiv när man gör det, men det går förmodligen utmärkt
Det många artiklar och och människor vittnar om är ju just att man inte måste vara varken demonstrativ eller aggressiv när man ammar för att få reaktioner. Det är ju liksom just det som är problemet. Bara för att du, Mabuse, inte råkat ut för tråkiga reaktioner betyder det ju inte att det nödvändigtvis är helt oproblematiskt att amma offentligt. Inte heller att alla som får tråkiga reaktioner ammar på något extremt märkligt sätt och att det således är hos dem problemet ligger, snarare än på omgivningen.
 
Jag har inget mått för hur stor area av bröstet som får synas, jag pratar om att man gör vad man kan för att inte besvära (i rimlig mån, puckons önskemål borträknade) sin omgivning. Som i alla andra sammanhang, enligt mig då.

Tja, vad kvinnor än gör tycks det besvära. Jag eftersträvar inte alls alltid att undvika det, och ser definitivt inget skäl för ammande kvinnor att göra det. Mitt liv hade varit väldigt kringskuret om jag hade eftersträvat att inte besvära.

Den som blir besvärad av amning (eller för all del av att två personer av samma kön pussas) äger problemet. Inte de som ammar eller de som pussas.
 
Däremot visar kvinnor i vårt samhälle normalt inte brösten offentligt, för att det är privat. Jag har aldrig uppfattat att det är för att det är så väldigt sexigt med bröst, utan just privat.

Man får väl aggroamma hur mycket man vill - jag ser framför mig att man demonstrativt går fram till någon främmande person, spänner ögonen i dem, klär av sig och börjar amma, för att se om man lyckas locka fram någon negativ reaktion hos vederbörande -

Jag ser det inte direkt som en förbättring att amning diskuteras i termer av något som ska döljas och utföras diskret med tanke på andra (och att sådant som att bada/sola topless har blivit socialt omöjligt). Kvinnokroppen är på många sätt mer sexualiserad, mer skambelagd, mer privatiserad, mer diskuterad nu än för några decennier sedan. Och samtidigt mycket mer exponerad i en lång rad sammanhang. Jag ser inte särskilt positivt på det. Det har inte förbättrat mitt liv, i alla fall.

Jag ser aggroamning som att man ammar när bebisen behöver det. Oavsett vad andra tycker om det. Och utan att se det som något som handlar om andra än bebisen.
 
Nu har tråden hunnit bli lång, men jag svarar på ursprungsfrågan - Det är OK att amma var man vill, hur man vill och när man vill. Inget man behöver skyla eller ursäkta. Det är mat, till ett barn.
 
@Petruska

Är det vanligt bland folk runt dig att koppla amning med sexualitet? Jag har aldrig hört det från någon av mina vänner, men det är återkommande på Buke.

Jag upplever att kvinnokroppen tyvärr är väldigt objektifierad i dagens samhälle, däremot upplever jag en mycket mer avslappnad syn på att visa upp mer av sin kropp idag. Dels genom modet, men det är också rätt vanligt med topless-solande på stranden. Topless på badhus är det ju inte en direkt avslappnad syn på generellt idag, men har det varit det tidigare? Och senast häromdagen var det ett badhus som nu har bestämt sig för att inte kräva överdel på kvinnor.

Och jag har som sagt svårt att göra kopplingen hänsynsfull amning till sexualitet, och det är för att jag aldrig någonsin hört någon IRL göra den kopplingen. Men om ni säger att det är vanligt, så kanske det är det?

Den senaste tiden pågår också en annan förändring i samhället, nämligen individualieringen och egocentrismens utbredning. Jag uppskattar individualiteten, men att det leder till att fokus alltmer är på vad JAG VILL och vad JAG HAR RÄTT TILL och OM ANDRA HAR PROBLEM MED MIG SÅ ÄR DET DERAS PROBLEM är inte lika uppskattat hos mig. Jag vill ha ett samhälle där vi i våra möten med andra möten frågar sig själv hur man kan bidra till ett trevligare möte, t ex genom hur man beter sig, vad man säger etc. Vilka "regler" man själv vill följa, väljer man ju själv, men jag tycker det är oerhört trist om vi går mot ett samhälle där vi inte ens överväger hur andra människor påverkas av hur man uppträder mot dem. Jag följer en del normer i samhället, andra bryter jag mot rätt aktivt, och jag känner inte att jag lever ett kringskuret liv alls faktiskt.
 
Jag tycker det är okej så länge man sköter det snyggt. Att demonstrativt dra uppmärksamhet till sig bara för att visa att man vågar känns ju rätt onödigt.

Jag har nog mer problem med när bebisen kräks över axeln på folk efter matandet. Jag tycker mjölkkräkningar är lika äckliga som vanliga kräkningar. Så när folk ska rapa bebisarna och risken finns för uppkastningar kanske man kan vända ungen mot en vägg eller nåt. Att se nån kräkas precis när jag tar en tugga är inte direkt aptitretande.
Jag kan förstå att föräldrar inte tycker det är märkvärdigt med barn som kräks lite för att de är så vana. Jag har inte barn, men katter. Att de kräks hårbollar är ingen stor grej i mina ögon, men kan tro att folk skulle protestera om jag hade med katten på fik och den satte sig och kräktes mitt bland alla.

Så, amma vart ni vill, men försök undvika att barnet kräks framför ansiktet på mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 473
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 286
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 906
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp