Amning offentligt

@Thaliaste
Jag har aldrig någonsin funderat på att inte amma offentligt, var har du fått det ifrån?

Att jag ska aggroamma har ingenting med att det krävs för att jag ska "våga" amma offentligt. Du får väldigt gärna sluta upp med att hitta på saker om mig som jag aldrig skrivit.

Jag har flera gånger förklarar vad jag menar med aggroamning. Till exempel Trani förstod ju vad jag menade och även hen förklarade ju. Vad krävs för att även du ska förstå?
 
@Thaliaste Om någon startar en tråd om diskriminering mot invandrare, eller rasism, där alla skriver om vad de råkat ut för och någon ramlar in och säger:

Men eftersom jag de senaste tre åren har väldigt mycket egen erfarenhet av just det här, så tycker jag kanske ändå att jag vet något om attityden mot invandrare idag. Och jag har verkligen inte alls uppfattat det som ett problem.

Så tycker i alla fall jag att det låter som man inte bara delar med sig och vill säga att "ja, jag tror er men lyckligtvis har jag andra erfarenheter" utan mer att minsann ser det ut såhär. Många i tråden har ju berättat om hur bra det funkat när de ammat men ändå tydligt visat att de förstår att folk inte är toleranta överallt och att det visst kan vara ett problem att amma offentligt.

I kontexten att någon precis har sagt typ "men vad vet du om det" så skulle jag nog tolka det som att personen ifråga berättar just om sina upplevelser, inte att alla andras upplevelser är osanna, men det beror ju på vad som lett fram till uttalandet också. Och om det är en som är/ser "invandrad" ut eller inte.

Huruvida man tycker att det är relevant att jämföra rasism och åsikter om amning i offentliga rummet överhuvudtaget, så beror det förstås också på vad man ser som bakomliggande orsak till åsikterna. Jag har förstått att en del här ser åsikterna om amning hör ihop med den strukturella diskrimineringen av kvinnor, jag tolkar det som att man menar att begränsningen av hur amning bör gå till är en del i att begränsa kvinnors utrymme i det offentliga rummet. Jag delar inte den synen, utan menar att åsikter om det bör finnas ett "bör" för hur man ammar offentligt mer är en del i normer för hur man bör bete sig i det offentliga rummet i allmänhet, och då även kopplat till den normbrytande trend som ökat de senaste årtionden (som jag i stort tycker är bra, och själv är en del av) samt den ökade individualismen i samhället ("jag gör som JAG vill"). Jag tror att det är där vi skiljer oss, och att det kan vara därför vi ser läser alla inläggen på så fundamentalt olika sätt.
 
@Thaliaste
Jag har aldrig någonsin funderat på att inte amma offentligt, var har du fått det ifrån?

Att jag ska aggroamma har ingenting med att det krävs för att jag ska "våga" amma offentligt. Du får väldigt gärna sluta upp med att hitta på saker om mig som jag aldrig skrivit.

Jag har flera gånger förklarar vad jag menar med aggroamning. Till exempel Trani förstod ju vad jag menade och även hen förklarade ju. Vad krävs för att även du ska förstå?

Eftersom du bl a skrivit såhär:
Men jag vet att i sommar kommer jag sitta där och må skit över att någon eventuellt kommer tycka att jag är äcklig. Jag kommer ha ångest och förmodligen kommer jag helst av allt vilja stanna hemma.

Så tolkade jag det som att du faktiskt upplever en del ångest över att amma offentligt. Inte att du inte kommer att göra det, men att det inte kommer att vara helt oproblematiskt. Alltså att du behöver peppa dig själv, för att göra det.

Och Trani hänvisade väl genom att citera ditt inlägg? Det som krävs för att jag ska förstå är att du förklara 1. Vad är "vanlig" amning för dig, dvs vad är INTE aggroamning. Detta verkar ju skilja sig mellan olika personer i tråden mellan allt från att sitta med hela brösten ute och att endast visa en liten del av det, så det är ju omöjligt för mig att veta vad just du menar med det. 2. Vad blir skillnaden mellan det amningssättet och det som har ett "aggro" framför sig? För är det samma sak förstår jag inte varför man sätter dit en förstavelse som förknippas med just aggressiv eller provocerande?
 
I kontexten att någon precis har sagt typ "men vad vet du om det" så skulle jag nog tolka det som att personen ifråga berättar just om sina upplevelser, inte att alla andras upplevelser är osanna, men det beror ju på vad som lett fram till uttalandet också. Och om det är en som är/ser "invandrad" ut eller inte.
Sånt tycker jag har noll relevans. Bara för att en kvinna inte upplevt sig blivit diskriminerad betyder det inte att vi inte har problem med diskriminering mot kvinnor i samhället. Och i sådana trådar kommer folk alltid in och säger "Ja men jag har minsann aldrig ens varit i närheten av att råka ut för det här. Det kanske har att göra med att jag alltid är trevlig, x, x och x". Typ som Mabuse skrev alltså.

Återigen - många i tråden har skrivit om att de aldrig upplevt några problem med amningen offentligt, helt utan att uttrycka sig på ett sådant sätt som får folk att känna att de underkänner/förminskar deras egna upplevelser. Så visst går det.
 
Sv: Amning offentligt



Jo, såklart kan det vara så. Men eftersom de bara tittade så kan det ju vara så att de antingen tittade en gång till för att se vad som hände, eller tittade för att det var så sött.


Jag är rätt övertygad om att de inte tittade för att det var sött eller för att titta på mina brön. Det hände så klart också men det stör mig inte. Jag jobbar på en förlossningsavdelning och är rätt ogenerad när det gäller amning. Jag tycker själv att det är är fint att se folk amma.
 
Sånt tycker jag har noll relevans. Bara för att en kvinna inte upplevt sig blivit diskriminerad betyder det inte att vi inte har problem med diskriminering mot kvinnor i samhället. Och i sådana trådar kommer folk alltid in och säger "Ja men jag har minsann aldrig ens varit i närheten av att råka ut för det här. Det kanske har att göra med att jag alltid är trevlig, x, x och x". Typ som Mabuse skrev alltså.

Återigen - många i tråden har skrivit om att de aldrig upplevt några problem med amningen offentligt, helt utan att uttrycka sig på ett sådant sätt som får folk att känna att de underkänner/förminskar deras egna upplevelser. Så visst går det.

Jag tycker nog att det har en viss betydelse om en "icke-invandrad" säger att "jag tycker inte att finns någon negativ inställning mot invandrare i Sverige" just för att personen per definition inte själv tillhör den grupp som den negativa inställningen skulle vara riktad mot. Dock är ju personen ifråga inte heller då exkulderad från debatten eftersom hen förstås kan uppleva det för att denne umgås med personer som drabbas.

Nu gällde det här ju dock inte invandring, så den diskussionen blir OT. Jag delar som sagt inte uppfattningen att det är samma strukturella mekanismer bakom negativ inställning till invandring som bakom åsikter om gränser för hur amning bör gå till i matsammanhang.

Det är ju svårt att nå fram med sitt menade budskap till alla, och jag läser som sagt inte Mabuses inlägg som ni. Vi kommer nog inte längre i den diskussionen.
 
Jag tycker snarare att diskussionen om dem är sund, att ifrågasätta det man tycker är fel och lobba för det man tycker är rätt. Hur vi vill bete oss mot andra kommer vi nog alltid ha olika åsikter om, att alla ska kunna göra exakt som de vill tror inte jag är uppnåeligt faktiskt.
Hur kan någons amning handla om hur hon beter sig mot andra? (Sin bebis undantagen, då.)
 
Hur kan någons amning handla om hur hon beter sig mot andra? (Sin bebis undantagen, då.)

Det har väl redan tagits upp ett antal gånger i tråden? Om man anser att vi följer (/bör följa) vissa sociala regler i det offentliga rummet, t ex hur mycket man visar av brösten på restauranger, så gäller det självklart även personer som råkar ha barn.
 
Det har väl redan tagits upp ett antal gånger i tråden? Om man anser att vi följer (/bör följa) vissa sociala regler i det offentliga rummet, t ex hur mycket man visar av brösten på restauranger, så gäller det självklart även personer som råkar ha barn.

Visa brösten är en sak, mata barn något annat.
 
Ja, vi gör ju det. Själv tycker jag det är bäst att inte begränsa eller skuldbelägga ammande kvinnor, eller göra dem osäkra och rädda för att göra fel, genom att prata om "sociala regler" i samband med amning.
 
Och jag tycker ju inte att det är att begränsa eller skuldbelägga ammande kvinnor mer än någon annan grupp i samhället.

Hur ofta stöter du på ammande kvinnor som behöver denna uppfostran i sociala regler? Jag tror mig aldrig någonsin ha gjort det. Ser jag en kvinna med en bebis i famnen på t ex kafé så upptäcker jag ibland inte ens direkt att hon ammar. Jag tittar inte tillräckligt noga för att registrera det.

Dels utgår jag från att kvinnor som ammar gör det bästa av situationen, jag har ingen anledning att tro något annat. Dels tycker jag inte att jag har med deras amning att göra. Eller den har inget med mig att göra.
 
Kvinnors bröstdiskussioner är helt makalösa.
Från förstoring och silikon till andra kvinnors amning.
Alltid så skall de lägga sig i.

Dags att sätta BH på korna, mjölkbaren får ju tydligen inte synas.
BetandeKo_Elsa_Webb-610x380.jpg
 
Kvinnors bröstdiskussioner är helt makalösa.
Från förstoring och silikon till andra kvinnors amning.
Alltid så skall de lägga sig i.

Jamen precis. Allt som har med kvinnors bröst - eller utseende överhuvudtaget - att göra är liksom föremål för allmän diskussion (bland både kvinnor och män, skulle jag säga). Och alla former av sådan diskussion blir begränsande, den får kvinnor att automatiskt ifrågasätta sig själva och fundera över ifall de stör någon.

Så kan man käckt säga att Men var så stark att du inte bryr dig då! Men det tycker jag inte är lösningen. Jag tycker att andra ska låta bli att bry sig.
 
@Thaliaste

Det finns nog ingen större anledning för oss att sitta och diskutera vad Mabuse menade. Negativa attityder mot amning finns, det framgår av berättelser i tråden, det framgår av det som orsakade tråden - en kypare la en näsduk över en bebis ansikte - och DET är ju problemet. Inte att Mabuse inte upplever problemet.

Ja det är bäst så, syftet med tråden var ju att skapa viss amningsångest och alla kvinnor som utan några som helst problem eller ångest ammat offentligt borde låta bli att skriva det, för att nå optimal resultat?

Helt ärligt, om man väntar barn och läser tråden utan att någon får skriva om positiva offentliga amningsupplevelser så kan den ge ett klart intryck av att det anses fel att amma offentligt i vårt samhälle (och om man gör det tillhör man en liten motståndsrörelse). Det vore väl väldigt synd om en tråd som diskuterar att man ska få amma överallt gör att de som läser den låter bli eller får ångest?

Så jag håller med Mabuse, det kändes aldrig fel för mig att amma ute och ingen kastade någon arg blick på mig, jag led inte av ångest. De flesta kvinnor i Sverige ammar eller delammar* och de flesta kvinnor i Sverige går omkring i det offentliga rummet med små barn.

*När det gäller höga siffror på delamning i Sverige kan man tex tänka på att jag hamnar i kategorin -delammade, för A fick någon gång i veckan mjölkersättning om jag var ute och red och han blev hungrig=delamning, han fick också en tesked mosad morot ibland när han var 4 månader =delamning.
 
Varvid du inte begrep ett dugg av vad jag skrev. Jag skrev tydligt att jag tycker att en kvinna som har ett litet barn gott utan ångest ska ta sig ut i samhället och amma (som du sett tidigare tycker jag att man kan vara diskret -som med allt annat man gör -tex inte skrika på restaurang, men jag håller med om att jag aldrig sett någon som inte varit det, så amma normalt helt enkelt.)

Jag tycker självklart det tydligen enligt media och forum finns/börjar uppstå en tråkig attityd kring amning (från USA?). Men jag tror inte det hjälper att antingen stanna hemma eller försöka provocera omgivningen (hur man nu skulle göra det) till att bli arga.

Så jag försökte bara minska eventuell ångest hos någon som vill amma och försöka få någon att känna sig bättre.

Problem försvinner inte för att du diskuterar dem i en tråd där alla håller med om att offentlig amning självklart är ok heller.

Så det är ungefär lika: Problemen försvinner inte för att jag inte hade dem och de försvinner inte för att du är mot dem i den här tråden (alla i tråden är emot dem). Men jag hade hoppats litegrann att jag kunde minska någon individs ångest genom att berätta att alla inte möter dålig attityd. Det var väl det Mabuse också ville göra antar jag?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 472
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 656
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 285
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 906
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp