Bukefalos 28 år!

Analys fråga

S

-Stella-

Jag bara undrar en sak, om min analys på vårat hösilage är bra eller dålig för jag är verkligen usel på sånt här :o

Torrsubstans 82 %
Smältbart råprotein 31 g/kg foder
Energi 7.7 MJ/kg foder
-----------------------
Råprotein 73 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 37 g/kh torrsubstans
Energi 9.0 MJ/kg torrsubstans
 
Sv: Analys fråga

Nja, bra och bra. I mina ögon är det dåligt. För det första är det ju bara 2% till vanligt torrt hö. Sedan är det en kvot på 4 bara.
En vuxen häst som tex är konvalecent eller bara står för andra orsaker behöver minst en kvot på 6.
Man delar smrp med energin så får du fram kvoten. Lite för lågt smrp och lite för höga energivärden. Risken är att du kan få en för pigg häst pga energin men ändå tappar muskler i vinter.
 
Senast ändrad:
Sv: Analys fråga

Oj då :( hon som behöver sätta muskler då hon vilat pga skada i 4 månader, finns det något kraftfoder att ge så att hon inte får för lite protein, kan tillägga att det är en d ponny på 11 år som är lättfödd.Går lättare ridning nu men ska börja sättas igång mer och mer..
 
Sv: Analys fråga

-Stella- skrev:
Oj då :( hon som behöver sätta muskler då hon vilat pga skada i 4 månader, finns det något kraftfoder att ge så att hon inte får för lite protein, kan tillägga att det är en d ponny på 11 år som är lättfödd.Går lättare ridning nu men ska börja sättas igång mer och mer..

Visst finns det det.
Du kan tex ta Krafft protein och soja, eller ev nya groov och soja. Det finns ju många sätt att höja proteinet. Men jag orkar inte räkna hur mycket du behöver just nu. Det kanske finns någon annan som har lust just nu. Eftersom hästen är lättfödd så behövs det ju inte så mycket extra för att komma upp till tex en kvot på 6.5. Om ingen annan har gjort det till i morgon kväll så kan jag försöka åt dig om du vill?!
 
Sv: Analys fråga

Okej vad snällt i sådana fall, hon har ätit ett kraftfoder som heter Eggersmann Kräuter Müsli, som har

72,0 g/kg verd. Protein
13,3 MJ/kg verd. Energie i.Tr.S.

men det kanske har för lite protein i det... Men när jag har givit henne Krafft har hon blivit tjock och lat av det fodret, trotts uträcknad foderstat till förra årets hösilage och Just nu är hon överviktig för att hon har stått.
 
Sv: Analys fråga

-Stella- skrev:
Okej vad snällt i sådana fall, hon har ätit ett kraftfoder som heter Eggersmann Kräuter Müsli, som har

72,0 g/kg verd. Protein
13,3 MJ/kg verd. Energie i.Tr.S.

men det kanske har för lite protein i det...

Det är inte speciellt proteinrikt nä. Kvoten är 5.4.
Proteintillskott brukar ha allt mellan ca 120-380g protein/kg och ca 8-12 MJ.
 
Sv: Analys fråga

Vad gav du henne för Krafft då? Krafft är ju bara ett märke. Det finns som jag skrev förut Krafft Protein det är höga värden i. Det som du skrev om är som milly skrev väldigt låga värden i. Du kan inte fordra upp med bara det märket.
 
Sv: Analys fråga

Jag gav henne Nya Groov och Sport, men ska ge henne av Kraffts protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 584
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 861
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 623
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp