Bukefalos 28 år!

Analys på gräsmassa?

Intejag

Trådstartare
I stallet har stallägaren tagit analys på gräsmassan som senare blivit pressat til ensilage.
Min fråga är hur man ska beräkna vilket smrp innehåll och Mj det blir av det färdiga ensilaget?
värdena enl analys:

Gräsmassa( hösilage) till häst
TS 32 %
Smrp 36 g /kg foder
MJ 3.3 MJ kg foder

Råprotein 152 g /kg ts
Smrp 111 g/kg ts
MJ 10.3 MJ/kg ts


tänker jag rätt om jag räknar enl följande exempel:
Ponera att ts halten blir 65% när ensileringen är klar

Räknar på 65 % av smrp 111 g /kg ts = 72 smrp /kg foder
och 65 % av 10.3 MJ /kg ts = 6,7 Mj/ kg foder


Kvoten blir 10,75


Eller går det inte att använda detta analysresultat på nåt vettigt sätt för att få reda på det färdiga ensilagets värden? Ts-halten är ju lätt att få reda på i efterhand genom att väga upp 1 kg ensilage och sedan torka det torrt i ugnen och sedan väga det igen efteråt och få redan på vätskeinnehållet.

Gräsmassaprovet är ett samlingsprov från hela vallen kan tilläggas så det borde vara representativt för hela skörden.

Verkar vara riktigt bra värden, kanske tom lite för bra värden om nu mitt räkne exempel är rätt tänkt.
Detta är en andra skörd taget i september!
Det är meningen att de ska gå på fri tillgång på detta hösilage i hagen, och ett par av dem har det dygnet runt då de går på lösdrift, kanske vore läge att blanda med halm viss del av givan?

Tacksam för kommentarer och åsikter om detta.
 
Sv: Analys på gräsmassa?

Du har ju kvoten redan nu. TS-halten är ju, precis som du säger, lätt att ta fram och sedan är det bara att räkna ut värdet /kg foder. Det som kan vara intressant är ju att veta hur mycket energi det är så att hästen får i sig tillräckligt. Proteinet behöver du ju inte bry dig om med det där värdet. :)

Visst går det att blanda med halm men det borde inte vara nödvändigt om du inte vill ha mer energi, lägre kvot eller mer fibrer i maten åt din häst.
 
Sv: Analys på gräsmassa?

Tack för svaret!

Så du tycker att jag tänker rätt när jag omräknar värdena från gräsmassa till det färdiga hösilaget på det sätt jag gjorde i mitt exempel?

Jag är nog inne på att stoet som jag har på lösdrift kommer få viss del uppblandat med halm just för att ordna till enerigi-delen, hon brukar funka bra på en kvot runt 7.... ( hon är 8 år gammal)
Hon kommer att få mineraler och betfor utöver hö/halmgivan till att börja med, så får vi se med ögat om det verkar rätt!
Hon brukar äta minst 10 kg hösilage om dagen förr om åren....

Sedan har jag en 2-årshingst som står inne på natten, för hans del så kommer han få mineraler, betfor och 1 kg havre utöver fri tillgång på hösilaget.
Har aldrig haft ett hösilage med dessa typer av värden tidigare, utan mera på en kvot av 5,5- 6 och ett smrp-värde av max 45g/kg foder innan.


Ska bli intressant att se hur de kommer att stå sig på denna foderstat som jag nu räknat fram på hippocampus!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp