Analysera *ridbilder*!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 133
N

NiraK

Hej och hå! ;)
Eftersom ni verkar väldigt kunniga och ofta har givande och intressanta diskussioner på erat forum tänkte jag höra om ni hade lust att kika lite på dessa bilder? Kom gärna med konstruktiv kritik. Visa gärna vad ni menar med bilder osv. Det går bra att vara kritisk bara ni kommer med en intressant diskussion. Vore kul med tips och liknande! :)

Klicka på bilderna för förstoring!

Mellantrav

Galopp

Samlad trav (försök)

Denna vågar jag knappt visa för er "Barockryttare" :o .. men det ska föreställa ett trampförsök.. med betoning på försök! Vi har kört fast lite ;)

Nirak

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Analysera *ridbilder*!

Jag är alldeles för tom i skallen för att komma med något annat än; du är säker på att den sista bilden är trampförsök? Jag tycker det ser ut att vara för mycket fart i det så jag skulle nog gissa på (skol)galopp?

Jag är nästan säker? Jag vet att jag försökte trampa lite.. och vet att kort togs då.. men nu blir jag ju osäker... Han har ju inte orken att trampa riktigt än och jag försöker att rida framåt i "trampet" än så länge...
Är också lite trött så.. måste fundera vidare.. :angel:

Nirak

Jag har sett dina medryttarannonser. Du vill inte bli medryttare på en liten knubbig kallblodstravare som är mycket mycket lik denna i typen? ;) :d Trots att den varken bor nära Hippo eller SURF? ;) :p

Tycker som psycho att sista bilden ser ut som galopp. Är det tramp så har den mycket dålig takt, är det galopp så är det riktigt bra (i mina ögon).
Hästen ser fin ut men du ser ut att ha en för liten sadel? (du hamnar långt bak - nästan på bakvalvet?)
I jämförelse med tidigare bilder tycker jag att han har mycket bättre överlinje och renare takt. Mycket positivt!
Jag får en känsla av att ni lutar åt två olika håll - hästen tränger lite in till vänster och du hänger åt höger (viker dej i vänstermidjan?). Men det är bara en känsla - kanske beror det på vinkeln bilderna är tagna ur.

Fundera över erbjudandet! :bow:

Nu när jag har tittat på bilden så är det nog så att det är galopp. Kanske en galoppfattning? :confused: Vet dock med mig att jag har "trampbilder" i kameran, ska kolla efter så jag får klarhet i det hela ;)

Sadeln är för liten för mig, men den är anpassad till pappa (som mest rider hästen) och han är lite mindre än mig :angel: Sen har hästen blivit lite rund vilket medför att sadeln glider fram lite också tyvärr... Han är på bantningskur nu ;)

Vad gäller snedheten så ligger den nog hos mig. Reagerade också på det speciellt på en bild.. Ska försöka tänka på att inte vika mig i sidan

Jag ska fundera på erbjudandet! :idea: Dock är jag sugen på att hitta en sån där sprättig dressyrhäst att träna på :angel: Har provridit några, men det är svårt att "hitta rätt"... Men jag ska absolut ta mig en funderare! Tack för erbjudandet! :bow:

Nirak

Om mina ögon inte spelar mig ett spratt så är alla lite uppåtvinklade bara att den sista är det mer.
Sånt som oftast beror på fotografen...i vissa fall på den som redigerat bilderna.

Hej Nira!

Det är jättefina bilder, och vilken härlig häst! Han verkar vara ett krutpaket!

Något som jag såg i bilderna är att det ser ut som om du sitter väldigt mycket på rumpan, och kommer inte ner i sadeln riktigt. Nu vet jag inte om sadeln kanske är lite liten för dig så att det blir obekvämt att sitta längre fram :o i sadeln. Men annars hade jag försökt ställa mig i fältsits rakt upp, och sedan släppa stigbyglarna och glida ner i sadeln som om jag fortfarande stod upp! Då bör du sitta mitt i, och antagligen märker du att du måste länga dina stigläder.

En annan sak är att hästen verkar trampa på bak - men jag gissar att han är lite stark i munnen? Kanske ta ner takten lite och få en mjukare mun. Speciellt i galoppbilden verkar han dra på rejält. Men jag kanske ser fel.:crazy:

Ditt ugångsläge är iallafall jättebra tycker jag! Du behöver inte göra många förändringar för att få perfekt!:bump:

*knapplån*

Dessa ängar lutar åt alla möjliga håll, om ni ser på bakgrunden så lutar åkern bakom åt ett håll och ängen åt ett annat. Ibland blir det uppför ibland nedför. När det gäller just den sista bilden du kommenterade så rider jag uppe på en höjd. Alltså på toppen av en brant. Just marken under hästen är ganska plan, men omgivningarna lutar åt lite olika håll. Nedanför sluttar ängen skarpt nedåt.. till vänster "utanför bild" så går åkrarna uppåt och avslutas med ett berg (utanför bild) Omgivningarna består av dalar, kullar och berg. Ibalnd är det uppför och ibland nedför! Tyvärr inget att göra något åt. Ängarna jag rider på på dessa bilder kallas faktiskt i folkmun "Ön" eftersom de var det första som stack fram när vattnet en gång i tiden drog tillbaka efter inlandsisen *historielektion ;) *

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska försöka tänka på sitsen, jag hamnar som du säger väldigt lätt i bakvikt. Kan hända också att sadeln är lite väl liten..
Däremot är hästen inte stark framtill, snarare tvärtom.. skulle gärna vilja ha lite mer "tryck" i honom ibland..

Nirak

Ja det kanske är jag som ser fel. Men jag tycker det ser ut att vara mycket krut i honom redan :love:

Jag skulle i alla fall trott det var ett trampförsök även om du inte skrivit det vid bilden.

Men om du tittar på bilden, så måste det isåfall vara ett -väldigt- otaktmässigt trampförsök. Typ att hästen håller på att slå om i galopp eller gör någon sorts "hoppsasteg" i trampet. Takten är knappt ens i närheten av att vara diagonalt tvåtaktig.

Jag tänker att det mer ser ut som en galoppfattning eller ett anslag till piruettgalopp om jag tittar efter. Hästen har satt ner ytter bak - vänster bak är på väg upp i luften i ungefär samma fas som ytter fram (precis som i galopp) och vänster fram lämnar snart marken och kommer att slå ner efter ytter fram och inner bak. = Galopp.

Säger inte att det kan vara ett trampförsök ändå - ett trampförsök kan ju innehålla alla möjliga taktfel. Men det ser mest ut som galopp, i mina ögon.

Liknande trådar

Gnägg Har för mig att här funnits en teckningstråd men kan inte hitta den. Såg inget i reglerna mot teckningstrådar så jag vågar mig på att... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
118 135
Senast: Mirre
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 201
Senast: IngelaH
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa... 2
Svar
35
· Visningar
3 001
Senast: Tavro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka