Anatomiska tränsbett - känslig mun

Sundbro

Trådstartare
Min häst är känslig i munnen. Funderar på att byta bett. Har prövat tredelat förut av sötmalm men det gick hon inte bra på, tjafsig med bett och huvudet vid ridning. går någolunda bra på vanligt enkelt tränsbett. (Tänderna är kollade så jag antar att det bara är för att hon är känslig med det som stoppas i munnen :))

Någon som har testat anatomiska bett, funderar på de som är i hööks kattalogen men de finns säkert på andra affärer också. Vad är det för skillnad mellan det vanliga anatomiska tränsbettet och det anatomiska med D-ringsbettet? Vad är D-ringarna till för?

Sv: Anatomiska tränsbett - känslig mun

Jag har Sprengers anatomiska tränsbett på båda mina. Har använt det på många andra hästar också. Jag upplever att hästarna trivs bra på det.

Många av de jag haft det på har varit sånna som varit lite rädda för att gå fram till handen och upplevt bett som obehagligt. De verkar lite mer tillfreds på det bettet.

Men viktigast av allt ¨på sånna hästar är att rida dem rätt. Oftast är det ryttaren som skapar sånna problem.

Tja, ryttaren är ju skuld till mycket i många fall så inte fallet här verkar det som då jag laborerat med allt sådan inklusive sadeln redan. Haft vetten och equiterapeut på koll, hittar inget. Så jag tror att jag ska pröva byta till ett sånt där anatomiskt och se iallafall, annars blir det nog bettlöst.

Någon som vet om storleken på desa bett motsvarar samma cm längd som de vanliga?

Om hästen är känslig i munnen kan den störas av allt för rörliga eller tjocka bett som annars ses som "snälla". Ett smalt bett med fasta ringar, eller ett smalt rakt bett kan kännas trevligare och stadigare i munnen.

Anatomiska har bara gett positiva effekter på de jag har testat. Min egen vill dessutom ha låsning på sitt bett (a la Pessoa Magic System) så han fick det dit svetsat. Hans är i grunden ett Shiresbett ur deras Curved-serie och med fasta ringar. De betten är dessutom billiga så lätt att testa :laugh:

Annars är det ju Sprenger, Bomber, JP från England och Neue Schule (eller hur det nu stavas) som har lite mer anatomiska bett. Eller Myler men de gillar jag inte alls.

Har normal storlek. Ang D-ring vet jag inte om det är stor skillnad men jag har alltid fasta för att bettet ska ligga mer still. Har testat Sprengers Dynamic RS med D-ringar vilket pållen inte gillade, men så gillar han inte heller tredelade så jag vet inte vilket som inte passade herrn riktigt.

Ang ridningen så är det ju dock så att man måste hitta något bett som funkar såpass bra att man kan komma vidare. Min är BETYDLIGT mer tålig nu som 7-åring än som ung. I takt med ökad utbildning kan man stoppa i andra bett också och bara uppleva att kontakten inte är hundra, förr var det ju "hej kom och hjälp mig"... Precis som bettlöst inte funkade alls när han var liten (insutten bettlöst och tömkörd bettlöst men fick liksom inte till någon ridning bettlöst) men numera fungerar typ lika bra som bett.

Allt mitt bettexperimenterande med honom som mindre gällde alltså bara att hitta något tillräckligt ok för att själv kunna rida bort det som saknades. Mina tränare hade säkert kunnat rida och utbilda honom från scratch på ett vanligt "formlöst" tvådelat. Dock inte jag :p

Senast ändrad:

Om hästen visar sin känslighet i munnen med at slå med huvudet osv beror det i 9 fall av 10 att hästen inte är framme för skänkeln. Men jag ser för den sakens skull ingen anledning att INTE prova anatomiska bett:). Själv har jag helt konverterat till att bara ha Sprengerbett på min häst vilket har gjort att hon tar ett bättre stöd på bettet. Blev glad när jag såg att Hööks gjort billigare kopior på anatomiska bett!

Tips: Prova ett Billy Allen-bett. De är smala, formade så de ligger väldigt bra i hästens mun, samt har leder med begränsad rörlighet så att bettet inte skramlar omkring. De har fasta ringar också. Det är egentligen ett westernbett, men många hästar verkar trivas väldigt bra med dem. Värt att prova kanske?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 275
Senast: Bri
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 562
Utrustning Hjälp mig brainstorma! Hästen är en mycket stressad häst med orolig mun. Han kan ibland bli väldigt stark men behöver ett milt bett...
Svar
15
· Visningar
3 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka