Bukefalos 26 år!

andastäcke på blöt häst

T

Terran

Lägger ni era andas vinter täcken på blöt häst o släpper ut dem i hagen på vintern? Torkar hästen under? Hur gör ni? Det vore ju praktiskt om alla andastäcken funkade på det viset- lite som ett svett/vinter täcke i ett! Men det kanske inte funkar om täcket har hal insida (som jag helst vill ha för att slippa hår i fodret).

J

jojjo_blondin

hmmph.. om ja måste så gör ja det men annars så brukar hon få stå inne en stund me ett fleece på sej, dom klarar ju sej nästan alltid..

Jag undviker att släppa ut blöt/svettig häst även om dom ska ha täcke på sig. Brukar låta mina torka inne med flecce/ylletäcke i den mån det går. Annars släpper jag ut dom med flecce/ylle under vintertäcket. Då brukar dom torka snabbt o bra... :)

Släpper ut med fleecetäcke + andastäcke (ej vinterfodrat), och hästen (oklippt, långhårig islandshäst) torkar på ett par timmar. Är vädret mycket kallt och/eller blåsigt, får han stå inne med bara fleece - torkar då på 2-3 timmar.

Jag, som hållit på med hästar sedan sextiotalet fick en gång lära mej en grundregel som löd "Aldrig blöt häst i hagen". Dvs om det är kallt ute.

På något sätt sitter det i fortfarande, även om jag i och för sig tror att andastäckena kunde vara en lösning.
Jag låter hellre min häst stå inne och torka någon eller några timmar än att jag släpper ut henne våt med täcken.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
709
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
749
Utrustning Någon som har kolla på hur Trinitys flugtäcken är i storlek? Hästen (isisen) har just nu ett väldigt gammalt Fairfield som jag vill...
Svar
5
· Visningar
920
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi CLIX
  • Störiga saker vi stör oss på, del 22
  • Kriget i Ukraina

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #7