andastäcke på blöt häst

T

Terran

Lägger ni era andas vinter täcken på blöt häst o släpper ut dem i hagen på vintern? Torkar hästen under? Hur gör ni? Det vore ju praktiskt om alla andastäcken funkade på det viset- lite som ett svett/vinter täcke i ett! Men det kanske inte funkar om täcket har hal insida (som jag helst vill ha för att slippa hår i fodret).
 
hmmph.. om ja måste så gör ja det men annars så brukar hon få stå inne en stund me ett fleece på sej, dom klarar ju sej nästan alltid..
 
Jag undviker att släppa ut blöt/svettig häst även om dom ska ha täcke på sig. Brukar låta mina torka inne med flecce/ylletäcke i den mån det går. Annars släpper jag ut dom med flecce/ylle under vintertäcket. Då brukar dom torka snabbt o bra... :)
 
Släpper ut med fleecetäcke + andastäcke (ej vinterfodrat), och hästen (oklippt, långhårig islandshäst) torkar på ett par timmar. Är vädret mycket kallt och/eller blåsigt, får han stå inne med bara fleece - torkar då på 2-3 timmar.
 
Jag, som hållit på med hästar sedan sextiotalet fick en gång lära mej en grundregel som löd "Aldrig blöt häst i hagen". Dvs om det är kallt ute.

På något sätt sitter det i fortfarande, även om jag i och för sig tror att andastäckena kunde vara en lösning.
Jag låter hellre min häst stå inne och torka någon eller några timmar än att jag släpper ut henne våt med täcken.

Immer
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp