Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Så blir det här lite som det brukar påpekas om att snälla män behöver inte säga att de är snälla; män med bra värderingar behöver inte säga att de är feminister?

Jag tycker inte analogin är bra.

Vi behöver fler män som säger att de är feminister och står upp för den feministiska kampen. Förebilder som visar att den manliga normen inte är den enda förebilden. Tydlighet är viktigt. Inte för den egna personens skull men för att kunna riva patriarkala strukturer tillsammans med andra.

Däremot tycker jag det är superbra att maktens män som kallar sig feminister blir synade i sin presenterade åsikt. Alltför ofta betyder epitetet för lite för dem. Och då blir de bromsklossar istället för katalysatorer.
 
Jag tycker inte analogin är bra.

Vi behöver fler män som säger att de är feminister och står upp för den feministiska kampen. Förebilder som visar att den manliga normen inte är den enda förebilden. Tydlighet är viktigt. Inte för den egna personens skull men för att kunna riva patriarkala strukturer tillsammans med andra.

Däremot tycker jag det är superbra att maktens män som kallar sig feminister blir synade i sin presenterade åsikt. Alltför ofta betyder epitetet för lite för dem. Och då blir de bromsklossar istället för katalysatorer.
Vad feminism är tycks dock inte vara så glasklart och det är bl.a. anledningen till varför jag inte väljer att kalla mig feminist. Delvis för att jag inte gillar att stoppa mig själv i fack men även för att det inte verkar helt klarlagt vad just detta facket innebär. Så tydligheten saknas oavsett om man kallar sig något eller inte och att kalla sig feminist innebär inte automatiskt att man står för något, det innebär bara att man väljer att säga det.
 
Så blir det här lite som det brukar påpekas om att snälla män behöver inte säga att de är snälla; män med bra värderingar behöver inte säga att de är feminister?
Det är ju ytterst sällan man hör folk säga att de identifierar sig som elaka, att snälla människor är rabiata, att snällheten minsann gått för långt osv. Att vara feminist är tyvärr inte lika självklart för alla som att man ska vara snäll.
 
Anders Borgs beteende är representativt för en patriarkal struktur
Hur får du ihop det? Att tafsa på andra män är inte precis något manligt ideal, tvärtom i de allra flesta kretsar skulle jag vilja säga.

Det påståendet du gör är däremot representativt för en feministisk norm där man utgår från axiomet att allting negativt beror på en imaginär patriarkal struktur oavsett hur tokig logiken än blir.
 
Hur får du ihop det? Att tafsa på andra män är inte precis något manligt ideal, tvärtom i de allra flesta kretsar skulle jag vilja säga.

Det påståendet du gör är däremot representativt för en feministisk norm där man utgår från axiomet att allting negativt beror på en imaginär patriarkal struktur oavsett hur tokig logiken än blir.

Den patriarkala strukturen i samhället är inte imaginär.
 
"Detta förfarande att upprätta en anmälan mot Anders Borg handlar inte om någon sorts rättrådighet i att göra sitt jobb och följa lagen. Detta handlar om att vilja ställa sig i rampljuset och bidra till en slags förlängning av ett karaktärsmord på och politiskt drev mot Anders Borg. Att då använda sin makt som polis på ett sådant uppenbart selekterande sätt, för att delta i en mobb, är rent ut sagt vämjeligt."

Kanske inte riktigt rätt person att beskylla andra för att ställa sig i rampljuset.:devil:
 
Fast i sak har Springare verkligen helt fel?
Ska polisens knappa resurser verkligen gå till att de själva ska upprätta anmälningar baserat på sociala media och anonyma källor i tidningar?

I såna fall ligger många Svenssons illa till..
 
Hur får du ihop det? Att tafsa på andra män är inte precis något manligt ideal, tvärtom i de allra flesta kretsar skulle jag vilja säga.

Mäta sig med männen (kukstorlek), slå ner på kvinnorna ("hora"). Männen som något att jämföra sig med, kvinnor som något underlägset -> patriarkal struktur.

Såsom Anders Borg betedde sig i sin helhet är väl knappast något ideal någonstans.
 
Fast i sak har Springare verkligen helt fel?
Ska polisens knappa resurser verkligen gå till att de själva ska upprätta anmälningar baserat på sociala media och anonyma källor i tidningar?

I såna fall ligger många Svenssons illa till..
Jag läste att det hade kommit in en anmälan från en privatperson och då är de skyldiga att se om det ska utredas vidare.
 
@Anders Och att tafsa på män och efterleva patriarkala strukturer behöver verkligen inte stå i motsats till varandra.

En spontan reflektion: Det verkar vara många som hakar upp sig på att han även tafsade på män och att han därför inte beter sig kvinnofientligt. De två är ju liksom ingen motsättning. Man kan bete sig som en rövhatt mot både män och kvinnor samtidigt och ändå följa patriarkala strukturer.
 
En spontan reflektion: Det verkar vara många som hakar upp sig på att han även tafsade på män och att han därför inte beter sig kvinnofientligt. De två är ju liksom ingen motsättning. Man kan bete sig som en rövhatt mot både män och kvinnor samtidigt och ändå följa patriarkala strukturer.

Förtydligande: det är många MÄN som känner sig nödsakade att belysa att AB minsann tafsade på män också. Tydligen ska det på något sätt vara en förmildrande omständighet som går att försvara handlandet med.

Tyvärr inte tydligt för mig, men vad vet jag, mitt gamla fnask (sa prostinnan). Jag är nog helt enkelt för blond och bystig för att förstå.
 
Såsom Anders Borg betedde sig i sin helhet är väl knappast något ideal någonstans.
"
"Tafsande på män" såg jag en feministfilm där den delen verkade mycket omtyckt av de feminister som medverkade. Så inom vissa kretsar har åtminstone delar av hans påstådda beteende stöd.
 
Förtydligande: det är många MÄN som känner sig nödsakade att belysa att AB minsann tafsade på män också. Tydligen ska det på något sätt vara en förmildrande omständighet som går att försvara handlandet med.

Tyvärr inte tydligt för mig, men vad vet jag, mitt gamla fnask (sa prostinnan). Jag är nog helt enkelt för blond och bystig för att förstå.
Det är inte en förmildrande omständighet men det är en del av hans (påstådda) agerande som inte bör förtigas vid en analys.
 
Förtydligande: det är många MÄN som känner sig nödsakade att belysa att AB minsann tafsade på män också. Tydligen ska det på något sätt vara en förmildrande omständighet som går att försvara handlandet med.

Tyvärr inte tydligt för mig, men vad vet jag, mitt gamla fnask (sa prostinnan). Jag är nog helt enkelt för blond och bystig för att förstå.

Jag tror att det påpekas av den enkla anledningen att hans kukgreppande verkar ses vara ett totalt ickeproblem både i media, sociala media, på forum och bloggar trots att det faktiskt räknas som sexuella trakasserier.

Inte av anledningen att det ska vara någon förmildrande omständighet alltså, utan för att allt fokus syns ligga på att han kallat kvinnor slampa/hora och inget alls på de sexuella trakasserier han utsatte män för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 226
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
50 061
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: vallhund
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 157
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp