Fortsättning på manshat

Jag menade inte riktigt att man skall gå så långt utan mer att även inkludera de situationer där förhållandet är det omvända i diskussionen.
En liknelse blir: Du tvingas äta kall havregrynsgröt så du spyr. Du beklagar dig över detta. Då skriver någon "-Tänk på barnen i Afrika".
Så känns det när du adresserar att män också utsätts för våld i en tråd där en kvinna blivit utsatt.
 
@labb
Jag skulle gärna diskutera män och våld och tex män som blir slagna i relationer
Men- då blir det svårt när du börjar tråden med att vara (som jag upplever det) passiv-aggressiv och vilja ge igen. Tex att nu ska jag minsann visa att män också har det svårt.
Inte tycker jag heller att om det är en tråd är någon användare är utsatt .... Ja då är det inte lämpligt att säga att män är minsann också utsatta. Då verkar det som att du inte tar hens upplevelser på allvar.

Mitt tips till dig i all välmening är att fundera över hur du kommunicerar och inse när vissa saker inte är lämpliga.
 
1. Var om den typen av citat jag tog upp är ok enbart för att de riktas mot män.
2. På den punkten har du rätt med det var egentligen inte det jag tog upp utan att jag tycker en del trådar som diskuterar relationsfrågor för ensidigt betonar att det enbart är män som är förövare när undersökningar visar något annat.
3. Var en fråga jag tog up för ett tag sedan men som ingen hade något intresse av så jag har lämnat det. Nu tog en annan användare upp frågan och jag svarade men det är utöver tråden.

Tack för att du svarade. Jag var rejält förbryllad där ett tag
1. Nej, JAG tycker inte det. Man kan bara svara för sig själv där.
2. Du kan vara trygg med att vi VET att inte alla män är förövare. Inget vi säger i alla trådar, det behövs liksom inte för vi vet det. Icke desto mindre så är det män som står för det mesta våldet i samhället.
3. Ok, det var ett intressant spår men väldigt obegripligt i denna tråd.
 
Men då blir ju inlägget jättelångt. Om jag skriver om att min katt bits måste jag skriva att jag vet att de flesta katter inte bits?
Om jag skriver att jag tycker att min chef gör si eller så måste jag skriva att jag är medveten om att andra chefer inte är så.

Jag tycker också att du som läsare måste låta bli att tro det värsta om den som skriver. Jag får känslan att du vill tolka in manshat i allt du läser.
Inte i varje inlägg så klart. Men om frågan gäller relationer och det utvecklas till en allmän diskussion är det då fel att ta med båda sidor och hur det ser ut utan att personen direkt anklagas för kvinnohat och värre?

På den sista är det ju ni som anklagar mig för allt möjligt som inte är sant.
 
Jag tror att det är lättare att omvända icke-feminister om man använder ett språk de förstår. Jag ser ganska ofta folk som faktiskt tror att feminister generellt går runt och hatar personer av manligt kön. Då hamnar de i försvarsställning istället för att konstruktivt diskutera problemet med könsroller.

Visst, det optimala hade varit om män alldeles av sig själva började arbeta aktivt för jämställdhet. Men jag tror det ligger i människans natur att vara omedveten om sina egna privilegier. Och det är lättare att få dem medvetna om de inte känner sig anklagade.
 
Inte i varje inlägg så klart. Men om frågan gäller relationer och det utvecklas till en allmän diskussion är det då fel att ta med båda sidor och hur det ser ut utan att personen direkt anklagas för kvinnohat och värre?

På den sista är det ju ni som anklagar mig för allt möjligt som inte är sant.
Om det är lämpligt beror ju helt på tråden. Man måste ha lite fingertoppskänsla om när ens inlägg passar.
Men det är tråkigt att du inte är villig att ta emot lite tips som jag skriver i all välmening vilket skulle kunna innebära att det blir lättare för dig att kommunicera.
 
@labb
Jag skulle gärna diskutera män och våld och tex män som blir slagna i relationer
Men- då blir det svårt när du börjar tråden med att vara (som jag upplever det) passiv-aggressiv och vilja ge igen. Tex att nu ska jag minsann visa att män också har det svårt.
Inte tycker jag heller att om det är en tråd är någon användare är utsatt .... Ja då är det inte lämpligt att säga att män är minsann också utsatta. Då verkar det som att du inte tar hens upplevelser på allvar.

Mitt tips till dig i all välmening är att fundera över hur du kommunicerar och inse när vissa saker inte är lämpliga.

Om vi vänder på det och ni ser er kommunikation när ni inte en, utan i grupp, går in och kallar personer för kränkt vit man och mycket annat, riktigt öser negativa saker över användaren hur tror du det uppfattas -som att ni för en meningsfull och seriös diskussion? Den enda anledningen till att ni kan göra det är att ni gör det i grupp och i stort sett utan att någon går emot.

Det innebär inte att ni har rätt eller att det är rätt att göra så utan bara att ni kan det här. Det är också sagt i all välmening för jag tror de flesta av er inte ser det alls.
 
Om vi vänder på det och ni ser er kommunikation när ni inte en, utan i grupp, går in och kallar personer för kränkt vit man och mycket annat, riktigt öser negativa saker över användaren hur tror du det uppfattas -som att ni för en meningsfull och seriös diskussion? Den enda anledningen till att ni kan göra det är att ni gör det i grupp och i stort sett utan att någon går emot.

Det innebär inte att ni har rätt eller att det är rätt att göra så utan bara att ni kan det här. Det är också sagt i all välmening för jag tror de flesta av er inte ser det alls.
Men- bunta inte ihop oss!
Jag är en individ! Du klagar på att vi dömer alla män men sen buntar du ihop oss och säger att vi har samma åsikter.
Jag har inte samma åsikter som alla andra på Buke. I den här tråden känner jag nog inte en enda person- jag vet inte ens om de är kvinnor, män eller utomjordingar.
Jag skriver svar på de inlägg jag vill. och jag får kritik massa gånger.
 
Men- bunta inte ihop oss!
Jag är en individ! Du klagar på att vi dömer alla män men sen buntar du ihop oss och säger att vi har samma åsikter.
Jag har inte samma åsikter som alla andra på Buke. I den här tråden känner jag nog inte en enda person- jag vet inte ens om de är kvinnor, män eller utomjordingar.
Ersätt ni med "en grupp" i mitt inlägg. Har du inte sätt det fenomen jag beskriver?
 
Om vi vänder på det och ni ser er kommunikation när ni inte en, utan i grupp, går in och kallar personer för kränkt vit man och mycket annat, riktigt öser negativa saker över användaren hur tror du det uppfattas -som att ni för en meningsfull och seriös diskussion? Den enda anledningen till att ni kan göra det är att ni gör det i grupp och i stort sett utan att någon går emot.

Det innebär inte att ni har rätt eller att det är rätt att göra så utan bara att ni kan det här. Det är också sagt i all välmening för jag tror de flesta av er inte ser det alls.
Vilken grupp är det du talar om? Alla användare utom du i den här tråden?
 
Om vi vänder på det och ni ser er kommunikation när ni inte en, utan i grupp, går in och kallar personer för kränkt vit man och mycket annat, riktigt öser negativa saker över användaren hur tror du det uppfattas -som att ni för en meningsfull och seriös diskussion? Den enda anledningen till att ni kan göra det är att ni gör det i grupp och i stort sett utan att någon går emot.

Det innebär inte att ni har rätt eller att det är rätt att göra så utan bara att ni kan det här. Det är också sagt i all välmening för jag tror de flesta av er inte ser det alls.

Har du skapat en tråd på Flashback att män oxå minsann beter sig som horande luder? Det måste ju i rättvisans namn nämnas i alla otaliga trådar som dyker upp där gällande kvinnoföraktet som frodas på det forumet!
 
Jag tror det är vägen för att få med sig fler, såväl män som kvinnor.
Och varför tar du den frågan till din uppgift?

Du talar om för andra hur de ska göra för at (såna som) du ska förena sig med dem. Det är en så komplett underlig sak att ha synpunkter på. Du sympatiserar ju inte ens med feminism (om det nu är feminister du avser, det är lite oklart).
 
En liknelse blir: Du tvingas äta kall havregrynsgröt så du spyr. Du beklagar dig över detta. Då skriver någon "-Tänk på barnen i Afrika".
Så känns det när du adresserar att män också utsätts för våld i en tråd där en kvinna blivit utsatt.
Nu har ju jag inte skrivit i relationstrådar som handlar om våld mot kvinnor, utan bara tagit upp detta någon enstaka gång i en generell tråd som den nu om mannen som ringde på på kvällen och ville ha hjälp med att träna sin hund. Är inte det en väsentlig skillnad?
 
Nu har ju jag inte skrivit i relationstrådar som handlar om våld mot kvinnor, utan bara tagit upp detta någon enstaka gång i en generell tråd som den nu om mannen som ringde på på kvällen och ville ha hjälp med att träna sin hund. Är inte det en väsentlig skillnad?
Du skrev i en tråd om en man som betedde sig gränslöst mot en kvinna, inte om en man som ville ha hjälp att träna hund. Från trådstarten:
Han säger:
- Ja, vi har lite problem med hunden, om man säger.
- Vadå för problem? Säger jag.
- Jaaa, du vet utfall, eller…det är väl jag som är problemet, så jag undrar om du är upptagen.
- Vadå upptagen, vad menar du?
- Nä, det var bara en fråga. Jag tyckte du verkade trevlig så jag undrar bara.
Då säger jag:
-Om du undrar om jag kan hjälpa dig med hunden, så är svaret ja. Vill du ha ”hjälp” med något annat är svaret nej. Men jag tänker inte träna hund en lördagskväll vid nio.
Då säger han:
-Ja, då måste jag ha uppfattat dig fel då. Sen blir han skitsur. Och slänger ur sig:
-Du borde tänka på vad du skickar för signaler till folk!

Det är där den tråden började.
Det är det exemplet som den tråden hanterade.

En man som tycker att klockan nio en lördagkväll är en lämplig tid att oanmält uppsöka en person han bara träffat en gång, och som gör det på ett sätt som får mottagarsidan att läsa in att han vill ligga.

Oavsett om hans avsikter nu var hundträning eller ligga så är det ett gränslöst och inte ok sätt att bete sig. Båda scenarion är bisarra, för:
1. vem går över till en person man bara träffat en gång och ber om gratishjälp en lördagkväll?
2. vem går över till en person man bara träffat en gång, tillsammans med sin partner, och försöker få ligga?

Att sen många inte förstod att det var det scenariot trådstarten faktiskt gällde är ju tråkigt och bidrog till att tråden spretade med många känslor åt alla håll.

Med det sagt, så nej, du har inte varit inne i en generell trådar och skrivit. Vi har i det närmaste noll generella trådar om män/kvinno-samspel på bukefalos, nästan alla börjar i ett exempel där nån upplever sig behöva en reality-check på sin upplevelse.

Då bukefalos består till 95% av kvinnor så är även majoriteten av trådarna om kvinnors upplevelser av män, följt av kvinnors upplevelse av kvinnor.

Då och då poppar det upp mäns upplevelser av kvinnor (vanligen önskas tolkning av vad dejten egentligen menar, kan inte minnas nåt misshandels- eller utnyttjandescenario) eller mäns upplevelser av män. Dessa scenarios är dock mycket ovanligare.
 
Nu har ju jag inte skrivit i relationstrådar som handlar om våld mot kvinnor, utan bara tagit upp detta någon enstaka gång i en generell tråd som den nu om mannen som ringde på på kvällen och ville ha hjälp med att träna sin hund. Är inte det en väsentlig skillnad?
Fast där ville ju mannen ligga visade det sig sen och inte träna hund. Dvs en person som betedde sig illa och gränslöst.
Det var ingen allmän tråd.
 
Nu har ju jag inte skrivit i relationstrådar som handlar om våld mot kvinnor, utan bara tagit upp detta någon enstaka gång i en generell tråd som den nu om mannen som ringde på på kvällen och ville ha hjälp med att träna sin hund. Är inte det en väsentlig skillnad?

Jag tror problemet är att du inte ser vad den tråden handlar om. Hundträning har ingenting med saken att göra, inte ens om det faktiskt hade varit det mannen frågade efter.

Det är hans (och många andra mäns) beteende som är problemet. Och varför det blir så (mansrollen). Problemet är alltså egentligen inte den enskilda personen utan fenomenet som har en grund i hur pojkar fostras i vårt samhälle. Det är så grundläggande att det måste pekas på om och om igen för att en förändring ska kunna ske.

Och det är en förändring alla behöver, både de gränslösa männen och de som utsätts för de gränslösa männen. Kvinnor och män(!).

Kan vi inte diskutera varför det blir som det blir utan att hela tiden fastna i "men kvinnor kan också vara gränslösa" så kommer vi ingen vart.

I jämförelse så är de gränslösa kvinnorna problem på individnivå medan männen är det på samhällsnivå. Eftersom det är ett strukturellt problem skapat av samhället.
 
Jag tror problemet är att du inte ser vad den tråden handlar om.

??
Du skriver att den här tråden handlar om mäns problematiska könsroll. (edit: ser att jag läste fel; du syftar på hundtränings/sextråden; men att du i den här tråden vill diskutera den tråden, och inte det ämne som TS vill diskutera, är ju synd)

När jag läser trådstarten, skulle tråden handla om situationer där män råkar illa ut med våld i nära relationer, och uttryck för hat mot män (som grupp).

Jo, tråden har hastigt förvandlats och vänts till att handla om kritik mot TS i allmänhet, och att handla om mäns problematiska beteende.

Men skulle vi inte kunna diskutera det som tas upp i trådstarten?
Eller är det bara TS och jag som ser att det kan finnas sådana problem också, och att de problemen inte förtjänar att bli bagatelliserade?

Det finns absolut strukturella problem i samhället.
Och ökande våldsbenägenhet - eller möjligen "bara" ökande benägenhet om att rapportera om det - är ett sådant problem.
Människor är våldsamma mot varandra, hur minskar vi det?

Människor uttrycker sig illa om varandra - och i det här fallet handlade det om en bloggare (kvinnlig) som upprepade gånger uttrycker sig väldigt hatiskt mot män (må vara att individen syftar på stereotyper eller könsroller).
Hur ska vi komma åt det?
Genom att fortsätta att säga att alla män är problemet?

Män måste ändra på sig för att (i detta fallet) kvinnor ska sluta uttrycka sig hatiskt?

Eller "alla behöver försöka respektera varandra oavsett kön"?
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
84 881
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp