Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

För mig är det extremt opassande beteende och har ingen direkt relevans vilket kön som drabbades. Det jag aldrig riktigt kan förstå är hur man får in patriarkat och liknande i det här. Det är en person som gör helt oacceptabla saker. Det här är inte mer pga patriarkatet för mig än arbogakvinnan eller transportstyrelsens fadäs.
 
@Anders Och att tafsa på män och efterleva patriarkala strukturer behöver verkligen inte stå i motsats till varandra.

En spontan reflektion: Det verkar vara många som hakar upp sig på att han även tafsade på män och att han därför inte beter sig kvinnofientligt. De två är ju liksom ingen motsättning. Man kan bete sig som en rövhatt mot både män och kvinnor samtidigt och ändå följa patriarkala strukturer.
Om jag är inräknad i och med att jag reagerade på att du inte tog upp antastandet av männen så har du missförstått.
Hans beteende var typisk ja- men det var inte enbart kvinnofientligt han betedde sig, utan människosynen var dålig oavsett.

Det är även typiskt att vifta bort att män blev antastade. I samhället idag ska en kvinna känna sig kränkt och må dåligt av det. En man ska vifta av sig det eftersom kvinnor överlag drabbas i större skala. Det visar att det är från många håll vi måste arbeta för att ändra könsrollerna.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det påpekas av den enkla anledningen att hans kukgreppande verkar ses vara ett totalt ickeproblem både i media, sociala media, på forum och bloggar trots att det faktiskt räknas som sexuella trakasserier.

Inte av anledningen att det ska vara någon förmildrande omständighet alltså, utan för att allt fokus syns ligga på att han kallat kvinnor slampa/hora och inget alls på de sexuella trakasserier han utsatte män för.
Håller med.
 
Du har nog missförstått.
Det är ett humorprogram där man ville vända på könsrollerna och fundera på vad som händer om kvinnor beter sig som vissa män gör. Det är ingen instruktionsfilm till hur folk oavsett kön bör bete sig.
Att de tycker det är kul förstår jag, de skrattar ju så det missade jag inte. Inte heller att hon påstår att män gör så som hon gör men bara för att hon påstår en sak så behöver den inte vara sann. Hon själv verkar närmast besatt att manliga könsorgan och jag har heller aldrig sett en man göra och bete sig som hon gör. Men har du liknande videos som visar det omvända så får du gärna visa dem och då är det mycket möjligt att jag ändrar min uppfattning.
 
@rutans Herregud. Ingenstans har jag viftat bort hans beteende mot männen. Läs mitt inlägg igen. I det inlägget jag svarade på la jag öht ingen värdering i vem som borde känna sig sårad eller inte. Bara att det var en patriarkalistiska beteenden.
 
Att de tycker det är kul förstår jag, de skrattar ju så det missade jag inte. Inte heller att hon påstår att män gör så som hon gör men bara för att hon påstår en sak så behöver den inte vara sann. Hon själv verkar närmast besatt att manliga könsorgan och jag har heller aldrig sett en man göra och bete sig som hon gör. Men har du liknande videos som visar det omvända så får du gärna visa dem och då är det mycket möjligt att jag ändrar min uppfattning.
Videor som visar vad? Ja jag har varit med om män som taffsat. Jag har fått händer instuckna under kjolen och annat.
Folk skrattar ju av igenkänning.
 
Senast ändrad:
@rutans Herregud. Ingenstans har jag viftat bort hans beteende mot männen. Läs mitt inlägg igen. I det inlägget jag svarade på la jag öht ingen värdering i vem som borde känna sig sårad eller inte. Bara att det var en patriarkalistiska beteenden.
Visst. Jag tycker att det är ett problem att det "glöms bort" som @Gnist skriver. Även det är ett patriarkalistiskt beteende.
 
Jag tror att det påpekas av den enkla anledningen att hans kukgreppande verkar ses vara ett totalt ickeproblem både i media, sociala media, på forum och bloggar trots att det faktiskt räknas som sexuella trakasserier.

Inte av anledningen att det ska vara någon förmildrande omständighet alltså, utan för att allt fokus syns ligga på att han kallat kvinnor slampa/hora och inget alls på de sexuella trakasserier han utsatte män för.
Visst är det så, vad jag förstått påstås han ha gjort följande: 1. tafsat män på på deras kön 2. blottat sig för män och uppmanat dem att göra samma för att mäta könsorgan 3. kallat en kvinna/kvinnor för "hora" och "slampa". Av dessa riktar de två utan tvekan allvarligaste händelserna sig mot män och ändå handlar diskussionen om hans kvinnosyn.
Frågan är varför? Patriakala strukturer kanske, rimligen tyder väl det på det omvända?
 
Visst är det så, vad jag förstått påstås han ha gjort följande: 1. tafsat män på på deras kön 2. blottat sig för män och uppmanat dem att göra samma för att mäta könsorgan 3. kallat en kvinna/kvinnor för "hora" och "slampa". Av dessa riktar de två utan tvekan allvarligaste händelserna sig mot män och ändå handlar diskussionen om hans kvinnosyn.
Frågan är varför? Patriakala strukturer kanske, rimligen tyder väl det på det omvända?
De diskussioner jag sett har tagit upp alla saker. Jag tycker det är fruktansvärt oavsett vem man taffsar på.
 
Jag vet inte riktigt varför du går på mig om det här IGEN. Jag har analyserat både hans kukmäter och horkallning som patrialistiska beteenden tidigt i tråden.
Det jag läste var enbart kukmätandet och det som en mera jämlik händelse Anders och de utsatta emellan, sedan nämnde du inte tafsandet. Det var det jag vänder mig emot. Även om du svarat att du inte lägger någon värdering i det, uppfattar jag det snarare tvärtom. Du har värderat det genom att inte nämna eller förminska och det efter samma patriarkat som då Anders även handlade efter.
 
"Min ursäkt på Facebook handlade om att jag betett mig otrevligt. Den ska inte tolkas som ett erkännande av brott. Jag har inte gjort något brottsligt. Rykten, hörsägen och överdrifter i tredje hand bör inte ligga till grund för spekulationer om brottsanklagelser", skriver Anders Borg och fortsätter:
 
@rutans Jag ber o ödmjukast om ursäkt för att jag buntade ihop blottandet och tafsandet till kukmäteri. Det ska inte upprepas igen. Jag förstår att jag trampade på många tår med mitt beteende.
 
"Min ursäkt på Facebook handlade om att jag betett mig otrevligt. Den ska inte tolkas som ett erkännande av brott. Jag har inte gjort något brottsligt. Rykten, hörsägen och överdrifter i tredje hand bör inte ligga till grund för spekulationer om brottsanklagelser", skriver Anders Borg och fortsätter:
Han hade en blackout. Hur vet han att han inte gjort ngt brottsligt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 226
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
50 062
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: vallhund
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 157
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp