Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

@prinsessfeminist @Oldie

Oavsett vad som hände har ingen dött.

Åk till Malmö och undersök skiten som händer där när det har dött en i månaden under ett års tid ungefär.

Detta är fakenews och sjukt .

Media skall skildra och granska det som på olika vis påverkar människor i ett samhälle. Det är en viktig grundbult i vår demokrati. I det avseendet har media gjort sitt jobb. Jag ser inte problemet?

Vad är fake news för dig? För mig låter det som om fake news är påhittade saker. I detta fall så har Borg själv meddelat att han anser sig ha uppträtt olämpligt.
 
Det är en mindre sak att kränka folk som AB gjort än att missbruka pengar? Nä, inte i min bok. Men vi har nog rätt olika värderingar överlag, du och jag.

Ja det har vi nog om du tycker det är en mindre sak som man kan rycka på axlarna åt när man förskingrar skattebetalarnas pengar. OBS. Vad hon gjorde med sina egna är hennes business men vi fick betala notan för hennes "Toblerone" + 50 tusen till som räckt till många såna.
Vi fick även betala för "livvakten" och resan till New York +MMA festivalen. De falska intygen kan vi ju borse ifrån också, eller hur? :banghead::banghead:

Hur vet jag vad?
Vad som hände eller inte hände.
Ingen källa har ju trätt fram än och berättat hur det här med fyllan gick till. Man har gått på en anonym källa som mycket väl kan ha rätt men lika gärna fel så länge ingen annan som var där yttrar sig.
 
Media skall skildra och granska det som på olika vis påverkar människor i ett samhälle. Det är en viktig grundbult i vår demokrati. I det avseendet har media gjort sitt jobb. Jag ser inte problemet?

Vad är fake news för dig? För mig låter det som om fake news är påhittade saker. I detta fall så har Borg själv meddelat att han anser sig ha uppträtt olämpligt.

Javisst. Men hur olämpligheten var beskaffad har vi bara hört i andra eller tredje hand från en anonym källa. Det lär väl framgå med säkerhet med tiden.
 
Jag för min del tror att Anders Borg har råkat ut för en lögnaktig ryktesspridning.
Antagligen så har det hela aldrig hänt, men skadan av ryktet är redan ett faktum.
Jag har själv råkat ut för människor som använder den metoden.
De hittar på en massa saker som de anmäler till Polisen och sprider ut som rykte.
Sander vet allt om det sättet att arbeta.
 
Ja det har vi nog om du tycker det är en mindre sak som man kan rycka på axlarna åt när man förskingrar skattebetalarnas pengar. OBS. Vad hon gjorde med sina egna är hennes business men vi fick betala notan för hennes "Toblerone" + 50 tusen till som räckt till många såna.
Vi fick även betala för "livvakten" och resan till New York +MMA festivalen. De falska intygen kan vi ju borse ifrån också, eller hur? :banghead::banghead:.

Du kanske ska hoppa in i aktuell diskussion? Inte ryckte någon ut till Sahlins och Schymans försvar med en kör av "det kan hända alla" (och då händer det ändå mer frekvent att våra folkvalda använder ekonomiska resurser fel och mot regelverket så den kommentaren hade i så fall varit mer befogad än i fallet med AB). Och det är vad jag syftar på. Som du ser har jag inte tagit handlingarna i försvar, tvärtom.


Vad som hände eller inte hände.
Ingen källa har ju trätt fram än och berättat hur det här med fyllan gick till. Man har gått på en anonym källa som mycket väl kan ha rätt men lika gärna fel så länge ingen annan som var där yttrar sig.

Du vill alltså plädera att inget hänt och att AB bett om ursäkt offentligt trots att han inte själv vet. Ok.
 
Jag tycker att proportionerna är sjuka. Det är detta som jag tror och fruktar vi kommer att se mycket av i valet 2018. Jättejobbigt. Folk hetsas upp pga ingenting. Samir sjunger bada naken på Sergels torg ochmdet har han säkert gjort tillsammans med ett gäng från Pride-festivalen igår. Iochförsig så tittar jag hellre på Samir än Borg.

Det skapas stämningar att särskilja människor och i USA vittnar folk i media om att det finns de som skjiljer sig pga sina motsättningar på sociala medier.

Söndra och härska-tekniker.

Död katt-strategi kan det kallas och syftar till att diversifiera intresset och flytta intresset. Trump utnyttjar detta stort. Varför Anders Borg blir utsatt kan jag bara spekulera i, avstår från detta just nu iallafall.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dead_cat_strategy
 
Jag för min del tror att Anders Borg har råkat ut för en lögnaktig ryktesspridning.
Antagligen så har det hela aldrig hänt, men skadan av ryktet är redan ett faktum.
Jag har själv råkat ut för människor som använder den metoden.
De hittar på en massa saker som de anmäler till Polisen och sprider ut som rykte.
Sander vet allt om det sättet att arbeta.

Det kan vara så att han fått någon riktig fiende. Men det lär vara svårt att hitta på något som detta, om det inte också var så att han var redlöst berusad.

Om det är som du spekulerar, så har i så fall den personen uppnått sitt syfte. Skadan är total för Borg.

Om det inte handlar om att "bara" byta fokus från IT-skandalen, förstås. Regeringens kris är en kris för vårt land, och det kan vara så att man pustar ut om Borg får lite trist publicitet, kanske?
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår. Du tycker det är för mycket reaktion runt det vi diskuterar? Är det något som inte borde diskuteras?
Jag diskuterar inte ordval och omdöme och ursäkter etc. Knöl kan en väl säga.

Jag säger att påverkan har lugnat ned sig sista halvåret men detta visar att vi kan snabbt få tillbaka en oro på internet som kan sprida sig till IRL. Datasäkerhet och missledande informationsspridning. Anders Borg har lyckats få skumma rubriker tidigare och Formella anklagelser utan polisiär grund.
 
Jag diskuterar inte ordval och omdöme och ursäkter etc. Knöl kan en väl säga.

Jag säger att påverkan har lugnat ned sig sista halvåret men detta visar att vi kan snabbt få tillbaka en oro på internet som kan sprida sig till IRL. Datasäkerhet och missledande informationsspridning. Anders Borg har lyckats få skumma rubriker tidigare och Formella anklagelser utan polisiär grund.

Jag är måhända jättetrög, men jag förstår inte vad du vill argumentera för. Att vi inte ska reagera för något? Att vi bara ska reagera över... vad? IT-skandalen hos Transportstyrlsen, är det något vi bör reagera över? Men inte att AB påstås ha uppfört sig som ett praktsvin?

Vem sätter gräsen för vad vi får bli upprörda över?
 
Jag är måhända jättetrög, men jag förstår inte vad du vill argumentera för. Att vi inte ska reagera för något? Att vi bara ska reagera över... vad? IT-skandalen hos Transportstyrlsen, är det något vi bör reagera över? Men inte att AB påstås ha uppfört sig som ett praktsvin?

Vem sätter gräsen för vad vi får bli upprörda över?
Visst, men jag tycker att proportionerna över en förkastlig händelse på en privat fest är orimliga. Nu vet vi IBM äger alla våra personuppgifter, all data går via USA och i USA har FBI tillgång till alla uppgifter.

Jag har rätt att skriva och tycka det lika mycket som du har rätt att bli kränkt över att jag skriver det.
 
Visst, men jag tycker att proportionerna över en förkastlig händelse på en privat fest är orimliga. Nu vet vi IBM äger alla våra personuppgifter, all data går via USA och i USA har FBI tillgång till alla uppgifter.

Jag har rätt att skriva och tycka det lika mycket som du har rätt att bli kränkt över att jag skriver det.

Du tycker att det är rimligt att en offentlig person uppför sig illa mot personer såväl som konventioner utan att det blir ifrågasatt? Jag är i så fall inte enig. Det pågår ett jättearbete med jämställdhet som är viktigt för vår fortsatta utveckling. Av det som framkommit vill jag säga belyser att det inte är särskilt väl ställt med det arbetet i rikets ledning. Där ursäktar man handlingar som tar oss tillbaka till början av förra seklet.

Vem i hela friden har försökt tysta dig och vem har sagt att jag är kränkt?!?
 
Många har skrivit väldigt bra om situationen.

---
Är du tidigare finansminister i Sverige, innehar höga poster inom näringslivet, flera tunga internationella uppdrag, eller är USA:s president så kan du inte bete dig hur som helst.
Det är inte alls konstigt, tvärtom så är det helt rimligt.
Du agerar utifrån ett förtroende och representerar inte bara dig själv utan också andra människor, företag, institutioner eller organisationer.

Det är oerhört fint att få leda och representera andra, men i det ingår också ett vidsträckt ansvar. Oavsett om du befinner dig i ett officiellt sammanhang eller på en privat tillställning. Ibland även om du befinner dig i din verkligt privata sfär, innanför hemmets väggar. Så även hemma, beroende på händelsens art som exempelvis brott, får du se till att ha koll på dig själv och vad du gör.
Du är känd, du är en offentlig person, du åtnjuter andras förtroende.
---
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pqRRG/pa-offentliga-personer-stalls-tuffare-krav
 
Der är ingen här som har sagt att det är varken vanligt eller "lätt hänt". Det har du läst in själv i mitt inlägg. Men rent allmänt tycker jag tvärtemot dig, att uppmärksamma någonting är vanligt behöver inte alls betyda att man förminskar det. Nu har vi ju exempelvis börjat uppmärksamma mer och mer hur vanligt det är att kvinnor blir tafsade på, på krogen och festival. Vi uppmärksammar att det är vanligt för att få gehör för vilket enormt allvarligt samhällsproblem det här är. Inte för att bagatellisera det.
jag bor i en mindre ort i Småland, statistiskt sett ganska outbildad småföretagsort. Jag ser absolut att patriarkaliska strukturer lyser igenom på fyllan här nere. På fester brukar sällan männen hala fram sin kuk och förolämpa kvinnorna på festen, men åsikter, hur vi för oss med varandra, vad som triggar svartsjuka och ägandeuppförande osv visar att vi behöver jobba mer med strukturerna. Det är en tunn fernissa av uppförandekoder som lätt sups bort och som många ursäktar. Kanske inte fullt ut. Uppförandet är ju inte okej osv.

Jag tror att jag känner de där "männen" rätt väl, de som syns och märks på fb. De som har tveksam kvinnosyn men som tror att bara för de lever i ett av världens mest jämställda länder, också är just det. De som inte tycker att kvinnor/fula feminister ska gapa efter mer när de har allt. De som tycker att de stått tillbaka för att kvinnor ska få bli chefer trots att alla vet att de egentligen borde bry sig mer om köket och barnen, och sen är besvikna på att kvinnorna inte är mer tacksamma mot männen. De som tycker att alla vet att en Karl är en Karl och att en kvinna mäts i knullbarhet eller skala i redbarhet (mammor) och att kvinnor ska vara lite mer tacksamma för att de uttrycker sitt gillande. De som tycker att det inte är hela världen att man fyllnar till och gör dumheter på fyllan, för jisses(!), vem har inte gjort det? De är mina grannar. Mina jobbarkompisar. Mina barns kompisars föräldrar. Alla samhällsklasser på orten, fernissan är bara lite olika tjock och olika uttryckt.

Så ja, jag håller med. Nästan alla män, skulle kunna hamna där, under rätt (fel?) omständighet på en filosofisk nivå. Lite som när man säger att "alla är kapabla till att döda om förutsättningarna "kräver" det.
 
För mig är det extremt opassande beteende och har ingen direkt relevans vilket kön som drabbades. Det jag aldrig riktigt kan förstå är hur man får in patriarkat och liknande i det här. Det är en person som gör helt oacceptabla saker. Det här är inte mer pga patriarkatet för mig än arbogakvinnan eller transportstyrelsens fadäs.
Fast du har väl svårt att se patriarkala strukturer i fler fall, har jag för mig, eller?
Jag var oxå där när jag var yngre, sen när jag såg strukturerna var de så övertydliga att jag faktiskt skämdes lite inombords att jag hade missat dem under så pass lång tid.
 
Det är en tunn fernissa av uppförandekoder som lätt sups bort och som många ursäktar. Kanske inte fullt ut. Uppförandet är ju inte okej osv.

Vad gäller Borg, så konstaterar jag att han under de senaste två åren genomgått skilsmässa och med ny relation också skaffat nytt umgänge. Den bransch hans nya sambo kommer ifrån är i allra högsta grad patriarkal, dessutom.

Den tunna fernissan som du refererar tillfinns nog i många olika sociokulturer. Jag tänker inte minst på Lundsberg och hur tydligt de unga styrdes (styrs?) in på en hemsk människosyn.
 
. Men det lär vara svårt att hitta på något som detta, om det inte också var så att han var redlöst berusad.
Du kan inte ana vad som hittats på om mig och mina vänner.
Så vad som helst går nog att hitta på.
Det är sedan svårt att komma på hur man skall bemöta det.
Att som Borg sanningsenligt säga att man inte kan minnas händelsen och be om ursäkt om det skulle ha råkat hända är kanske det bästa som går att göra?
Framtiden lär utvisa om det dyker upp något offer eller ej.
Ingen målsägare - inget fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
50 055
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: vallhund
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 154
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp