Andra barnet på väg - hur har det funkat med första barnet?

Jag tror absolut att det kommer att gå bra! När mitt andra barn föddes gick storebror (då 2 år) 2*3 timmar. När nr 3 kom var de stora 3 och 1 och gick 2*3 timmar. Det var absolut inte bortkastat eller ohållbart.
Jag hoppas det. Dock blir det lite skillnad för mig iom att han ska gå fem dagar i veckan. Ett alternativ är såklart att han bara går 2-3 dagar i veckan för att minska flänget, men vi börjar med 5 dagar och ser hur det går :).
 
Det kommer säkert att gå bra! Och det är ju som ni tänker dumt att inte testa :)

Men vad olika det kan vara. I vår kommun får man som föräldraledig välja mellan 15 h i veckan hela året eller 25 h i veckan under skoldagar (dvs barnen är lediga jullov, sommarlov, påsklov osv). På vår förskola är får man sen om man har 15 timmar välja mellan 3 och 4 dagar i veckan, och om man har 25 timmar så går man 4 dagar i veckan (eller ja man kan ju välja 3 dagar men då blir det ju också färre timmar). Förskolechefen sa att de har valt att ha det såhär för att de tyckte att framför allt 3 timmar per dag blev så hattigt (för personal och barn i första hand, men även för föräldrarna).
Det är ju en betydligt mycket större valmöjlighet i din kommun. Hade varit schysst att ha lite fler alternativ att välja på ;). Är helt övertygad om att de ändrat upplägget i vår kommun pga. ekonomiska skäl.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Uppdatering från vårt håll nu när dottern gått ett par veckor med 3-timmarsdagar. Mina tankar är att det fungerar, men jag skulle inte säga att jag trivs med upplägget. Jag kände från start att jag inte mäktade med 5 dagar i veckan och har schemalagt 4 istället, men tror 3 dagar är vad som fungerar bäst för oss på sikt. Det positiva är att dottern älskar att gå på förskolan och får utlopp för en hel del energi under de timmar hon är där. Det negativa är att jag får väcka bebisen varje morgon trots att han helst sover ett par timmar till, det blir 4 mils flängande med bilen på förskoledagarna och att dottern är trött och hungrig när hon blir hämtad. Det gäller att ha lunch att värma direkt när vi kommer hem för att minimera känslostormarna.
Under timmarna på förskolan brukar jag gå en sväng med hundarna och amma typ. Möjligtvis lite markservice om det finns tid och lust. Jag har koll på vad klockan är hela tiden, så jag skulle inte kalla det för avkopplande...
 
Uppdatering från vårt håll nu när dottern gått ett par veckor med 3-timmarsdagar. Mina tankar är att det fungerar, men jag skulle inte säga att jag trivs med upplägget. Jag kände från start att jag inte mäktade med 5 dagar i veckan och har schemalagt 4 istället, men tror 3 dagar är vad som fungerar bäst för oss på sikt. Det positiva är att dottern älskar att gå på förskolan och får utlopp för en hel del energi under de timmar hon är där. Det negativa är att jag får väcka bebisen varje morgon trots att han helst sover ett par timmar till, det blir 4 mils flängande med bilen på förskoledagarna och att dottern är trött och hungrig när hon blir hämtad. Det gäller att ha lunch att värma direkt när vi kommer hem för att minimera känslostormarna.
Under timmarna på förskolan brukar jag gå en sväng med hundarna och amma typ. Möjligtvis lite markservice om det finns tid och lust. Jag har koll på vad klockan är hela tiden, så jag skulle inte kalla det för avkopplande...
Tack för uppdateringen. Då går dottern 12 timmar i veckan då, om jag förstått det rätt? Vi har också funderar på att minska antalet dagar som ett alternativ om det inte skulle fungera.
 
Jag kanske sagt det förut, men på vår förskola rekommenderar de att 15-timmarsbarn går tisdag-torsdag mellan kl 9-12 för att de ska få ta del av så stor del av verksamheten som möjligt (utflykter, måltider etc), men man får schemalägga på annat sätt om man vill.
 
Det är ju en betydligt mycket större valmöjlighet i din kommun. Hade varit schysst att ha lite fler alternativ att välja på ;). Är helt övertygad om att de ändrat upplägget i vår kommun pga. ekonomiska skäl.

Ja min kommun där folk jämt klagar på att det satsas så lite på barnomsorgen framstår ju som riktigt generös ;) Men det där med vilka tider man har är nog olika från förskola till förskola. Det är nog bara det att man får välja mellan 15 och 25 h som är på kommunnivå :)
 
Passar på att slänga in en uppdatering. Sambon skickade iväg ett mejl till förskolechefen och beskrev hur vi upplever det och att vi tror att tillvaron kommer bli stressig för alla familjemedlemmar med det upplägget. Fick till svar att det är ett beslut som är taget på kommunnivå och att det inte går att göra några undantag om inte barnet har några särskilda behov.

Det lutar alltså åt att vi börjar med 3-timmarsdagar och ser hur det går. Alternativet är att säga upp platsen, och det tycker vi hade varit synd eftersom vi trivs väldigt bra med förskolan i övrigt och har en väldigt bra kontakt med pedagogerna. Men så får det bli om det inte funkar, helt enkelt.
Du kan inte mail kommunen och se om de har några förslag uppe på förändring innan ni ev säger upp platsen?

Hade det varit jag och det är ett ställe med mycket kö hade jag nog varit så fräck att jag hade behållit och betalat platsen men inte använt den alls/särskilt mycket.
 
Du kan inte mail kommunen och se om de har några förslag uppe på förändring innan ni ev säger upp platsen?

Hade det varit jag och det är ett ställe med mycket kö hade jag nog varit så fräck att jag hade behållit och betalat platsen men inte använt den alls/särskilt mycket.
Jo, vi hade tänkt kontakta dem med. Vi vill åtminstone ha en motivering till beslutet. Jag har dock svårt att tro att de har några planer på att ändra det eftersom det nuvarande upplägget träder i kraft nu i höst. Men det skadar klart aldrig att fråga :).

Vi ska som sagt prova upplägget först och se hur det funkar innan vi eventuellt säger upp platsen. Känner vi att det inte funkar så får vi omvärdera situationen :).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 404
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 185
Senast: Guldaskig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 154
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 775
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp