Bukefalos 28 år!

Andra förlossningen jämfört med första?

E

Emily

Jag väntar mitt andra barn om några veckor så det börjar ju dra ihop sig till förlossningen och många tankar och funderingar far genom huvudet.
Hur upplevde ni er andra förlossning jämfört med den första? Var den lättare och gick snabbare som en del hävdar eller är det bara något man säger för att vara snäll och inte oroa oss gravida i onödan? Startade allt på samma sätt? Sprack ni lika mycket? Låg ni inne lika länge?
Och sen...hur mildrar man lättast den kris det innebär för första barnet (2,5 år) att få ett småsyskon som kräver en massa tid av sina föräldrar?

Tacksam för alla svar
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Oj det var många frågor på en gång. Fördelen med att ha gjort det en gång är ju att man känner igen sig och kan ta det med mera ro den andra gången.

För mig gick det lättare. Värkarna började på kvällen vid nio, men jag kunde andas mig igenom dem och sova lite grann. Klockan sex tilltog det och jag ringde på skjuts och på barnvakt. Vi åkte in. Jag var öppen 4 cm. Fick alvedon, andades satt på medicin boll och gungade och halv elva var jag bara öppen 8 cm vid värk och 6 cm vid stiltje, då bad jag om epidural, men innan de hann komma och lägga den fick jag krystvärkar då var klockan 11. 11.13 kom det en underbar kille på 3850 g och 52 cm lång.

Vi stannade i 22 timmar på förlossningssalen. Två åringen och pappan kom och hämtade oss med farfars bil. Då hade han visat film på bebisen i kameran och pratat massor om honom, så det blev en fin övergång och det har gått så bra.
Lycka till.


Sen min kompis som vaknade vid 01 och var kissnödig, kände att det tryckte på och fick sin första värk. Ringde på barnvakt och klockan 02 åkte de hemifrån, var framme vid bb 02.20 och flickan var framfödd 02:45 i förövrig samma förlossningssal som jag födde i 8 dagar senare:)
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Jag väntar mitt andra barn om några veckor så det börjar ju dra ihop sig till förlossningen och många tankar och funderingar far genom huvudet.
Hur upplevde ni er andra förlossning jämfört med den första? Var den lättare och gick snabbare som en del hävdar eller är det bara något man säger för att vara snäll och inte oroa oss gravida i onödan? Startade allt på samma sätt? Sprack ni lika mycket? Låg ni inne lika länge?
Och sen...hur mildrar man lättast den kris det innebär för första barnet (2,5 år) att få ett småsyskon som kräver en massa tid av sina föräldrar?

Tacksam för alla svar


Kan ju säga att min andra förlossning var rena rama himmelriket jämfört med den första.

Första förlossningen:
Började med diffusa, molande värkar när jag gick och lade mig på kvällen, hade då ca 7 minuter mellan varje värk, skrevs in på förlossningen tidigt på morgonen, då med 4-5 minuter mellan värkarna, öppen 4 cm. Förlossningen tog allt som allt ca 19 timmar (13 timmar på BB), jättejobbigt och smärtsamt trots EDA (förlorade mkt blod också, 2,4liter, eftersom livmodern var utmattad efter förlossningen och inte drog ihop sig efteråt). Sydd med tre stygn, sved som attan vid varje toabesök i en vecka efteråt. Åkte hem efter 2 nätter (fick inte åka hem tidigare pga blodförlusten)

Andra förlossningen:
Vaknade för att gå på toa, när jag lade mig igen insåg jag att jag hade värkar :o. Ringde efter barnvakten (som hade 2,5 timmars resa till oss) och sa att de inte behövde ha så bråttom, "för det tar väl minst tre-fyra timmar innan vi åker in". En halvtimme senare ringer vi grannen (som var vår plan B-barnvakt ifall inte barnvakt ett skulle gå att få tag i) och bad henne komma ner. Hade då 3 minuter mellan värkarna. Vid inskrivningen hade jag max 2 minuter mellan värkarna, var öppen 5 cm. Förlossningen tog allt som allt 9 timmar (5½timme på BB), inte alls lika jobbig eller smärtsam, det enda jobbiga var själva krystningen, då en maffig BM mer eller mindre hängde sig på min mage för att skynda på bebisen ut (pga dåliga hjärtljud). Sprack ingenting, kunde utan problem gå och kissa direkt efter förlossningen, och det sved INGENTING. :laugh: Åkte hem dagen därpå.

Vi har inte märkt av någon kris alls hos storasyster (2 år), hon vill hjälpa till med bebisen hela tiden. Oftast delar vi upp det så att en är med storasyster och en tar hand om bebisen, vem som gör vad bestämmer storasyster (om inte bebisen är hungrig, då bestämmer bebisen...;)) Låter storasyster vara med så mkt som möjligt, men säger jag t.ex. att "mamma kan inte just nu, jag kommer när bebisen har ätit/somnat" så accepterar den äldre det direkt.
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Hur upplevde ni er andra förlossning jämfört med den första? Snabbare! Inte lika fokuserad på mig själv, första hamnade jag nästan i ett transliknande tillstånd som jag faktiskt gillade för jag har aldrig någonsin kunnat lyssna på och följa min kropp så.
Var den lättare och gick snabbare som en del hävdar eller är det bara något man säger för att vara snäll och inte oroa oss gravida i onödan? Definitivt snabbare. Ca 3 timmar på förlossningen jämfört med ca 10h med första och då tyckte jag första var en bra förlossning också.
Startade allt på samma sätt? Inte alls. Första startade med att vatnnet gick, sen kom värkarna som ökade mer och mer. Andra startade med värkar som pågick nästan ett dygn innan vi åkte in. Vattnet gick först ca 1h innan födseln. Var öppen 5cm när jag kom in till BB.
Sprack ni lika mycket? Nej, men första sprack jag yttepytte lite, de bara sydde 2 stygn på var sida på insidan för att hindra att det sved vid kissning (vilket det ej gjorde) så det var tydligen mer lite flisat än sprucket. Andra sprack och syddes jag inget.
Låg ni inne lika länge? Menar du på BB? Låg längre, borde nog ha legat lika länge med ettan då båda barnen gick ned för mycket i vikt men det är lätt att vara efterklok.
Och sen...hur mildrar man lättast den kris det innebär för första barnet (2,5 år) att få ett småsyskon som kräver en massa tid av sina föräldrar? Vår son var 2 år 3 mån när lillebror kom. Vi hade pratat MYCKET om bebisen och vad det innebär men givetvis ändå ogreppbart för honom. Han är en riktigt famnpojke så det ÄR jobbigt för honom ibland. Försöker ge honom en hel del vuxentid också och det går ju lättast när lillebror sover eller när vi båda är hemma.

Lycka till!
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Mina två förlossningar var både lika och olika. De startade på olika sätt, igångsatt med första, då tog det sex timmar från det att vattnet gick. Med andra startade det av sig självt, det tog två timmar från det att vattnet gick tills barnet var ute. Så för min del var den andra lättare, det första barnet banar vägen för det andra ;)

Fördelen andra gången, tyckte jag var att jag var med förberedd på allt som skulle komma. Jag visste att jag ville ha lustgas, jag längtade efter den. Sprutan i handen för att moderkakan skulle komma ut, vetskapen om att man faktiskt inte är färdig bara för att barnet är ute. Att man kanske behöver sys, jag sprack lite och syddes med ett par inre stygn och något yttre. Jag var mycket tryggare andra gången.

Jag låg inne tre dagar med första, det var underbart att få tid till att lära sig allt med amning och blöjbyten. Men med andra hade de så fullt att jag fick dela rum, så jag valde att åka hem istället. Längtade efter familjen där hemma så klart, men hade gärna sett att jag fått stanna och vilat upp mig. Med ett syskon där hemma är inte inte lungt en sekund de första veckorna. (för vår del har det inte lungnat sig ännu, och yngste är snart ett år :crazy:)

Med det äldsta barnet så tror jag du gör bäst i att låta denne vara delaktig så mycket som möjligt. Hjälp äldste arnet att köpa en present som h*n alldeles själv ska få ge den lilla. Jag köpte två likadana t-shirts/bodys åt mina. Littebror och storebror, i ljusblått. Storebror tyckte de var så fina när de hade dom på sig.

Men glöm inte att få egentid med det äldsta barnet, gör saker som blir bara eran tid och som markerar att han är äldre. Det behöver inte vara stora saker, som utflykter eller resor. Ta helghandlingen som eran tid, t.ex, eller, låt äldste vara uppe lite längre på kvällen, eller ta en cykeltur och köp en glass en eftermiddag när yngste barnet är med pappan. "För lillebror kan ju inte åka bakpå cykeln, men det kan ju du!"

Och gör inte en big deal av att det kommit en liten, han är en naturlig del av er familj.
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Även om mín första förlosning var snabb så var den andra desto snabbare.

Jobbade 8 timmar, hade junta hemma, plockade i tvätt, gick ut med hunden, gick och lade mig efter halv tolv. Vaknade vid tjugo i ett och tjugo i två är grabben född. Hann vara på BB 8 minuter (har 4,5mil till sjukhuset) innan han kom ut.

Kände mig jättepigg eftersom jag bara hade haft ont i en timme.;)

Kan tillägga att den grabben alltid har varit otålig och är det fortfarande. Allt ska ske NUUUU, på en gång.
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Båda förlossningarna var bra, men den andra var bättre än den första.
Den första började med att vattnet gick, den andra började med en rejäl värk, sedan gick vattnet.
Första förlossningen tog fem timmar från det jag vaknade, tills allt var klart. Jag sprack lite. Andra tog 3,5 timmar allt som allt, och jag sprack inget.

Storasyster var 4,5 år när lillasyster föddes. Hon hade längtat länge efter bebisen, och var omåttligt stolt över sin syster redan från början, och är det fortfarande.
 
Sv: Andra förlossningen jämfört med första?

Min andra förlossning var mycket värre än den första. Trots att den första vägde dubbelt så mycket som den andra.

Det går inte att jämföra de två graviditeterna eller barnen på något sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 093
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Väntar mitt andra barn i maj och har på nåt sätt last mig vid tanken på att den här förlossningen kommer att gå fort. Under min första...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 038
Senast: Brandgul
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 131
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp