Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är ju också tokigt då, att lodplan inte är definierat. Enligt min bedömning har hästen på bilden jag la upp "nosen något framför lodplan". Men jag kanske är helt ute och cyklar med det, efter som definition saknas..
Den bilden du lade upp tycker inte jag är ens i närheten av på tygeln, jag brukar vara helt emot att bedöma på en bild men den ser ut att ha tryckt ut underhalsen och som att den inte är det minsta flexad i ganaschen.
 
Problemet uppstår ju inte om en häst stundtals kryper bakom på träning utan när världseliten sitter och rider hela program med mycket bra resultat på hästar som konstant går med näsan bakom lodplanet. Vi får väl ändå hoppas att de hästar som startar de högsta klasserna är tränade för att orka gå dessa klasser.
Jo men jag skrev inte om tävling utan skrev om en kort videosnutt under vad jag fattade det som träning. Om hästen är redo för att tävla högre klasser så hoppas jag att hästarna är tränade att vara starka nog att orka gå i den formen som efterfrågas. Vilket mer eller mindre blir en omöjlighet när hästarna startar höga klasser såpass unga som många gör idag.
 
Den bilden du lade upp tycker inte jag är ens i närheten av på tygeln, jag brukar vara helt emot att bedöma på en bild men den ser ut att ha tryckt ut underhalsen och som att den inte är det minsta flexad i ganaschen.
Sporten har ju ändrats mycket sedan dess, på alla plan. Oavsett din åsikt var det ändå bra nog för ett OS-guld då, så det bästa ekipaget som fanns.
 
Jag ska rätta mig själv lite, det står ”nosen något framför lodplanet”. Men fortfarande inte var man mäter lodplanet eller vad ”något” innebär

Ja det är ju också tokigt då, att lodplan inte är definierat. Enligt min bedömning har hästen på bilden jag la upp "nosen något framför lodplan". Men jag kanske är helt ute och cyklar med det, efter som definition saknas..

Men "lodplanet" är inte något relativt som behöver definieras. Det är den linje du får om du hänger upp en vikt i ett snöre. Snörets linje är exakt i lodplanet. Alltid. Och om nosryggens linje sammanfaller med lodlinjen går hästen exakt i lodplanet, blir det en vinkel i positiv eller negativ riktning så går hästen framför eller bakom lod. Så det är exakt definierat vill jag påstå.
 
Men "lodplanet" är inte något relativt som behöver definieras. Det är den linje du får om du hänger upp en vikt i ett snöre. Snörets linje är exakt i lodplanet. Alltid. Och om nosryggens linje sammanfaller med lodlinjen går hästen exakt i lodplanet, blir det en vinkel i positiv eller negativ riktning så går hästen framför eller bakom lod. Så det är exakt definierat vill jag påstå.
Ja men vissa menar ju att det är öga-mungipa som ska vara i lod, inte nosryggen. Om bedömningen på tävling då görs utifrån nosryggen, så kommer alla som istället mäter öga-mungipa tycka att alla hästar med nosryggen i lod är bakom lod.
 
Men "lodplanet" är inte något relativt som behöver definieras. Det är den linje du får om du hänger upp en vikt i ett snöre. Snörets linje är exakt i lodplanet. Alltid. Och om nosryggens linje sammanfaller med lodlinjen går hästen exakt i lodplanet, blir det en vinkel i positiv eller negativ riktning så går hästen framför eller bakom lod. Så det är exakt definierat vill jag påstå.
Fast det är väl inte korrekt, att utgå från nosryggen? Är det inte som tidigare nämnts en tänkt linje från öga till munnen?
 
Sporten har ju ändrats mycket sedan dess, på alla plan. Oavsett din åsikt var det ändå bra nog för ett OS-guld då, så det bästa ekipaget som fanns.
Ja absolut, men många lägger ju upp liknande bilder och videos och tycker att det är milsvida mycket bättre än vad som visas upp nu.
 
Ja men vissa menar ju att det är öga-mungipa som ska vara i lod, inte nosryggen. Om bedömningen på tävling då görs utifrån nosryggen, så kommer alla som istället mäter öga-mungipa tycka att alla hästar med nosryggen i lod är bakom lod.

Eller tom öga-näsborre
 
Sporten har ju ändrats mycket sedan dess, på alla plan. Oavsett din åsikt var det ändå bra nog för ett OS-guld då, så det bästa ekipaget som fanns.
Tittar man på dressyrprogrammen så har ju svårighetsgraden höjts enormt. Och rent tekniskt är ju många betydligt bättre idag. Tittade på lite klipp från os på 60-talet efter att du lade ut bilden och det är inte så imponerande alls. Snurra runt i piruett, ett byte på diagonalen i fullt sken?
 
Fast det är väl inte korrekt, att utgå från nosryggen? Är det inte som tidigare nämnts en tänkt linje från öga till munnen?
Det är väl det som är problemet, att det inte är definierat i TR vad exakt som ska vara i lod. Jag utgår från nosryggen (varför skulle inte det vara korrekt?) så troligtvis kommer då min bedömning att diffa från nån som for efter öga-mun. Varifrån kommer den tolkningen för övrigt? Och varifrån kommer tolkningen att det ska vara nosryggen? Inget av alternativen är bekräftade som rätt i TR.

@Fiorano och @Amanda_F ni som är domare, finns det nåt extra material eller appendix för domare där det framgår om ni ska kolla på om nosryggen eller öga-mun är i lodlinjen?
 
Ja det är ju också tokigt då, att lodplan inte är definierat. Enligt min bedömning har hästen på bilden jag la upp "nosen något framför lodplan". Men jag kanske är helt ute och cyklar med det, efter som definition saknas..
Den hästen visar en kraftigt öppen form och är inte på tygeln om man utgår från att bilden visar hur hästen går och det inte bara är en mindre smickrande stillbild.
 
Tittar man på dressyrprogrammen så har ju svårighetsgraden höjts enormt. Och rent tekniskt är ju många betydligt bättre idag. Tittade på lite klipp från os på 60-talet efter att du lade ut bilden och det är inte så imponerande alls. Snurra runt i piruett, ett byte på diagonalen i fullt sken?
Ja det var formen/huvudhalsposition jag ville illustrera (eftersom det var det som diskuterades precis innan), inte sportens framsteg/baksteg/sidsteppande sedan vi började skola hästar till idag :)
 
Ja det var formen/huvudhalsposition jag ville illustrera (eftersom det var det som diskuterades precis innan), inte sportens framsteg/baksteg/sidsteppande sedan vi började skola hästar till idag :)
Ok. Jag ser nog inte formen på 60-tals filmerna som något önskvärt i svår klass. Långa hästar som är väldigt öppna i formen, knappt att det räknas som att de går på tygel. Ingen eftergift eller lösgjordhet i nacken alls.
 
Tittade på lite klipp från os på 60-talet efter att du lade ut bilden och det är inte så imponerande alls. Snurra runt i piruett, ett byte på diagonalen i fullt sken?
De gamla filmklippen brukar tas fram som optimal ridning på häst med optimal form men kollar man noga så gapar de har tungan ute pissig överlinje o styva i eftergiften. Men bara nacken är högst så….
 
IMG_0601.jpeg

Här tycker jag att Vamos har nosen något framför lod. Då går jag alltså på nosryggen och min definition av ”något” är en centimeter eller två. Svårt med tolkningar, alla har olika bild av vad ”något” är.
 
Ok. Jag ser nog inte formen på 60-tals filmerna som något önskvärt i svår klass. Långa hästar som är väldigt öppna i formen, knappt att det räknas som att de går på tygel. Ingen eftergift eller lösgjordhet i nacken alls.
Kan du illustrera med någon bild på hur du vill att det ska se ut?
ginnies kunde tydligen inte det.
. Fråga domarna i tråden själv anser jag det är flytande till viss del beroende på häst och hur den är riden till och tar kontakten och hur den i det visar sin genomsläpplighet.


För övrigt önskar jag fokus vore mer på vad som är rätt och bra, än vad som är fel och dåligt. Som generellt tillägg till hur vi ser/talar om ridning överhuvudtaget. Vi matas ofta med bilder/kommentarer om vad som är dåligt än vad som är bra och det tror jag inte gynnar någon.
 
Visa bifogad fil 128951
Här tycker jag att Vamos har nosen något framför lod. Då går jag alltså på nosryggen och min definition av ”något” är en centimeter eller två. Svårt med tolkningar, alla har olika bild av vad ”något” är.
Håller med om din tolkning, hästen har nosen något framför lodplanet. Däremot har linjen öga - mungipa en ganska stor negativ vinkel mot lodplanet, om man nu vill titta på den.
 
@Piaff nej inte vad jag vet om, kanske har de sånt på FEI-nivå? Vi har bilagor för allt möjligt (mestadels utrustning) men det handlar mycket om vinklar och helhet. Att hästen ska röra sig ordentligt genom kroppen. Det var dock en hel del på vår grundutbildning om det, och jag upplever att många av de nya domarna är ganska bra på att påpeka detta. Ju mer man ser, desto lättare är det att förstå varför hästarna går som de går. Det syns ganska tydligt tycker jag, om hästarna är gramanridna eller inte (men det är en HELT annan diskussion).

Jag skriver ju en del och har suttit med flera domare på internationell nivå och jag måste säga att det på senare tid varit positivt. Har (inom det senaste året för att inte ange någon) skrivit kommentarer om klapprande munnar, gapande och gnisslande tänder. och så klart kort i formen. På alla sorters nivåer.

Men det finns många olika delar i ett dressyrmoment som ska vägas in. Det är inte bara nacken eller nosen som ska vara i position. Utbildningsskalan och alla de delar som ska in i respektive moment. Samt grundkvalitet. I stort kan man säga att vi drar av för två sorters fel. Det ena är tillfälliga fel, dvs snubbel, ngn blir rädd eller att ryttaren slarvar och rider fel väg. Det andra (och detta är det viktiga) är grundfel. Det är fel som hindrar fortsatt utbildning och utveckling. Det är oftast de här felen som gör om man är en ryttare som rider på 5,5-6,5 eller 7-9 i momenten. Där ingår formen som en av de grundläggande faktorerna. Men också övriga utbildningsskalan. Och om man ser till utbildningsskalan är en häst i korrekt form genomsläpplig.

(kanske ett jättelångt svar på en kort fråga men jag försökte förklara lite hur jag tänker som domare. Nej, det finns ingen bilaga, för det är mycket mer komplext.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp