Bukefalos 28 år!

Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet uppstår ju inte om en häst stundtals kryper bakom på träning utan när världseliten sitter och rider hela program med mycket bra resultat på hästar som konstant går med näsan bakom lodplanet. Vi får väl ändå hoppas att de hästar som startar de högsta klasserna är tränade för att orka gå dessa klasser.
Jag gissar att ett problem är att dagens dressyrhästar har så lätt för sig att de tar sig till GP i ung ålder och därför faktiskt fortfarande saknar styrkan.

Och som diskuterats typ miljarder gånger - de får avdrag om hästen går bakom lod men sålänge de i övrigt gör saker väldigt bra så kommer poängen ändå bli bra.
 
Jag gissar att ett problem är att dagens dressyrhästar har så lätt för sig att de tar sig till GP i ung ålder och därför faktiskt fortfarande saknar styrkan.
det här tycker jag är viktigt. Jag tycker man ska överväga att införa åldersgränser för när hästarna får starta långa GP-programmen. Min häst är 7, i år får han som högst starta St George. Nästa år finns inga gränser alls, så en 8-åring kan gå de högsta klasserna, men det känns för mig ornitologer att de har styrkan och hållbarhet för det.
 
Jag gissar att ett problem är att dagens dressyrhästar har så lätt för sig att de tar sig till GP i ung ålder och därför faktiskt fortfarande saknar styrkan.

Och som diskuterats typ miljarder gånger - de får avdrag om hästen går bakom lod men sålänge de i övrigt gör saker väldigt bra så kommer poängen ändå bli bra.
Att de får avdrag för näsan bakom lod men ändå får sjukt höga poäng (framförallt med tanke på att nästan ingen häst gör en piaff utan vaggar på stället och försöker låta bli att trilla omkull) betyder ju bara att man dömer på ett helt vansinnigt sätt. Om man kan vinna GP på en häst som inte har styrkan är ju grenen helt trasig. Hela poängen med dressyr är ju att hästen ska orka bära sig.
 
Jag kan nog hålla med om att nacken högt konstant är en statisk form men det som skett är inte att man skapat en mer dynamisk form utan att man bytt ut en statisk form mot en annan som rent krasst är sämre än den tidigare.
Precis. Många av dom jag reagerar på så brinner hästen runt med nosen rejält bakom lod. Att det skulle vara bättre och mindre statisk har jag svårt att se.
 
Att de får avdrag för näsan bakom lod men ändå får sjukt höga poäng (framförallt med tanke på att nästan ingen häst gör en piaff utan vaggar på stället och försöker låta bli att trilla omkull) betyder ju bara att man dömer på ett helt vansinnigt sätt. Om man kan vinna GP på en häst som inte har styrkan är ju grenen helt trasig. Hela poängen med dressyr är ju att hästen ska orka bära sig.
Ja det finns säkert saker man skulle vilja ändra med bedömningen, men generellt så ska ju domarna förhålla sig till reglementet och där finns det inte stöd för de kraftiga avdrag en del brukar vilja se (tex de som menar att bakom lod alltid ska innebära underkänt).
 
det här tycker jag är viktigt. Jag tycker man ska överväga att införa åldersgränser för när hästarna får starta långa GP-programmen. Min häst är 7, i år får han som högst starta St George. Nästa år finns inga gränser alls, så en 8-åring kan gå de högsta klasserna, men det känns för mig ornitologer att de har styrkan och hållbarhet för det.
Ja, vore fullt rimligt!
 
Jag gissar att ett problem är att dagens dressyrhästar har så lätt för sig att de tar sig till GP i ung ålder och därför faktiskt fortfarande saknar styrkan.

Och som diskuterats typ miljarder gånger - de får avdrag om hästen går bakom lod men sålänge de i övrigt gör saker väldigt bra så kommer poängen ändå bli bra.
Du har säkert rätt angående talang/ålder/styrka på hästarna, men det måste vara något annat också. Tittar man på dressyr på GP-nivå nuförtiden så går samtliga hästar (med fåtalet undantag) bakom lod större delen av programmet. Det är säkert så att de får avdrag för det, men hur är det möjligt med ett så konstant och genomgående fel hos samtliga ekipage (mer eller mindre)? Jag tycker inte det såg ut så för 20-25 år sedan, så vad har hänt?
 
Du har säkert rätt angående talang/ålder/styrka på hästarna, men det måste vara något annat också. Tittar man på dressyr på GP-nivå nuförtiden så går samtliga hästar (med fåtalet undantag) bakom lod större delen av programmet. Det är säkert så att de får avdrag för det, men hur är det möjligt med ett så konstant och genomgående fel hos samtliga ekipage (mer eller mindre)? Jag tycker inte det såg ut så för 20-25 år sedan, så vad har hänt?

Hästarna har nu kanske så stora kvaliteter så det lilla avdraget de får för bakom lod är försumbart i det stora hela och då lägger man inte ner den tid och träning det skulle kräva att få hästen stark nog att kunna göra det i korrekt form?
 
Hästarna har nu kanske så stora kvaliteter så det lilla avdraget de får för bakom lod är försumbart i det stora hela och då lägger man inte ner den tid och träning det skulle kräva att få hästen stark nog att kunna göra det i korrekt form?
Ja, det är ju en möjlighet. Och om det är så är ju enda vägen runt det att faktiskt ändra bedömningsgrunderna så att man får mer kännbara avdrag för "häst bakom lod större delen av programmet".
 
Ja, det är ju en möjlighet. Och om det är så är ju enda vägen runt det att faktiskt ändra bedömningsgrunderna så att man får mer kännbara avdrag för "häst bakom lod större delen av programmet".

Det är vad jag tror. Men jag tycker att man ska se på varje enskilt moment. T.ex. piaff bakom lod ska inte få godkända poäng. Men den efterföljande passagen med hästen i fin korrekt form ska kunna få det.
 
OS i Rom, 1960.
Jag vet inte heller vad som hänt sedan dess.

individual-dressage-gold-medallist-sergei-filatov-rides-absent-in-K14A08.jpg
 
OS i Rom, 1960.
Jag vet inte heller vad som hänt sedan dess.

Visa bifogad fil 128945
Hästarna har blivit mjukare, rörligare, böjligare. "Förr" gick ridningen ofta ut på att rida hästarna mjuka och smidiga. Idag har de så stor rörlighet att man istället måste rida musklerna starka för att hålla emot, man behöver jobba med muskeltonus istället för rörlighet. Det är i sig inte något negativt, tvärt om (och tittar man på äldre filmer från dressyrtävlingar kan det ofta vara rätt smärtsamt, särskilt om man tittar på dem som inte är topp 5 eller topp 10, man får känslan att hästarna baxas runt i sånt som är svårt för dem att göra). Men det är svårare att rida en överrörlig häst, det kräver mer känsla och timing, och det går att göra saker utan att ha byggt den nödvändiga styrkan, man kan skynda vidare. Det funkar inte på samma sätt på en häst som måste jobba upp sin smidighet.
 
Hästarna har blivit mjukare, rörligare, böjligare. "Förr" gick ridningen ofta ut på att rida hästarna mjuka och smidiga. Idag har de så stor rörlighet att man istället måste rida musklerna starka för att hålla emot, man behöver jobba med muskeltonus istället för rörlighet. Det är i sig inte något negativt, tvärt om (och tittar man på äldre filmer från dressyrtävlingar kan det ofta vara rätt smärtsamt, särskilt om man tittar på dem som inte är topp 5 eller topp 10, man får känslan att hästarna baxas runt i sånt som är svårt för dem att göra). Men det är svårare att rida en överrörlig häst, det kräver mer känsla och timing, och det går att göra saker utan att ha byggt den nödvändiga styrkan, man kan skynda vidare. Det funkar inte på samma sätt på en häst som måste jobba upp sin smidighet.
Jag tycker sällan det ser särskilt trevligt ut på alla dessa videos från förr i tiden som läggs upp med syftet att visa att ”det var bättre förr”. Samma med den här bilden från Rom, jag ser spänd mun och spänd underhals och stela ben. 😅
 
Hästarna har blivit mjukare, rörligare, böjligare. "Förr" gick ridningen ofta ut på att rida hästarna mjuka och smidiga. Idag har de så stor rörlighet att man istället måste rida musklerna starka för att hålla emot, man behöver jobba med muskeltonus istället för rörlighet. Det är i sig inte något negativt, tvärt om (och tittar man på äldre filmer från dressyrtävlingar kan det ofta vara rätt smärtsamt, särskilt om man tittar på dem som inte är topp 5 eller topp 10, man får känslan att hästarna baxas runt i sånt som är svårt för dem att göra). Men det är svårare att rida en överrörlig häst, det kräver mer känsla och timing, och det går att göra saker utan att ha byggt den nödvändiga styrkan, man kan skynda vidare. Det funkar inte på samma sätt på en häst som måste jobba upp sin smidighet.
Aveln har alltså inte gynnat hästarna :down:

@Piaff du föredrar hur det ser ut idag? :)
 
Aveln har alltså inte gynnat hästarna :down:

@Piaff du föredrar hur det ser ut idag? :)
Jag föredrar alla gånger hur det ser ut idag! Blir inte alls imponerad när man ser gamla filmer på dressyr. Det ser antingen bara tungt, spänt och stelt ut eller så är formen så öppen och lång att det ser ut som något som hör hemma i lätt klass, ingen samling alls.
Aveln har väl absolut gynnat hästarna. De är byggda mer ändamålsenligt idag och har mycket lättare för sig.
 
Aveln har alltså inte gynnat hästarna :down:

@Piaff du föredrar hur det ser ut idag? :)
Inte alla men många. Sen tycker inte jag att de flesta rider bakom lod hela programmen, en del hamnar där och det finns absolut många som inte rider så effektivt utan är ganska yviga och hackiga med både tygel och sporre och det är jag inte alls förtjust i.

Jag har dock fått för mig att bedömningen görs på att nosryggen är i lod och att många vill ha det till att lodplanet är nåt i stil med öga-mungipa eller liknande och då blir det såklart skillnad mellan vad som döms och vad åskådarna tycker. Jag tror inte ens det står i TR vad som ska räknas som ”i lod”? Det står ATT formen ska vara i lod eller lite framför men inte hur man mäter, om jag inte minns fel.
 
Jag ska rätta mig själv lite, det står ”nosen något framför lodplanet”. Men fortfarande inte var man mäter lodplanet eller vad ”något” innebär
 
Jag ska rätta mig själv lite, det står ”nosen något framför lodplanet”. Men fortfarande inte var man mäter lodplanet eller vad ”något” innebär
Ja det är ju också tokigt då, att lodplan inte är definierat. Enligt min bedömning har hästen på bilden jag la upp "nosen något framför lodplan". Men jag kanske är helt ute och cyklar med det, efter som definition saknas..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp