Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Piaff nej inte vad jag vet om, kanske har de sånt på FEI-nivå? Vi har bilagor för allt möjligt (mestadels utrustning) men det handlar mycket om vinklar och helhet. Att hästen ska röra sig ordentligt genom kroppen. Det var dock en hel del på vår grundutbildning om det, och jag upplever att många av de nya domarna är ganska bra på att påpeka detta. Ju mer man ser, desto lättare är det att förstå varför hästarna går som de går. Det syns ganska tydligt tycker jag, om hästarna är gramanridna eller inte (men det är en HELT annan diskussion).

Jag skriver ju en del och har suttit med flera domare på internationell nivå och jag måste säga att det på senare tid varit positivt. Har (inom det senaste året för att inte ange någon) skrivit kommentarer om klapprande munnar, gapande och gnisslande tänder. och så klart kort i formen. På alla sorters nivåer.

Men det finns många olika delar i ett dressyrmoment som ska vägas in. Det är inte bara nacken eller nosen som ska vara i position. Utbildningsskalan och alla de delar som ska in i respektive moment. Samt grundkvalitet. I stort kan man säga att vi drar av för två sorters fel. Det ena är tillfälliga fel, dvs snubbel, ngn blir rädd eller att ryttaren slarvar och rider fel väg. Det andra (och detta är det viktiga) är grundfel. Det är fel som hindrar fortsatt utbildning och utveckling. Det är oftast de här felen som gör om man är en ryttare som rider på 5,5-6,5 eller 7-9 i momenten. Där ingår formen som en av de grundläggande faktorerna. Men också övriga utbildningsskalan. Och om man ser till utbildningsskalan är en häst i korrekt form genomsläpplig.

(kanske ett jättelångt svar på en kort fråga men jag försökte förklara lite hur jag tänker som domare. Nej, det finns ingen bilaga, för det är mycket mer komplext.)
Det var precis det typ av svar jag ville ha och förväntade mig!

Sen hade det kanske underlättat om det stod i TR exakt vilken del av hästen man menade ska vara i lod, eftersom man har skrivit ”strax framför lodplanet”, eftersom det verkar vara oklart hur det ska tolkas.

Sen håller jag med om att det blir för snävt att bara titta på var hästen har näsan.
 
Jag ska rätta mig själv lite, det står ”nosen något framför lodplanet”. Men fortfarande inte var man mäter lodplanet eller vad ”något” innebär

Men det är väl rätt tydligt vad lodplan betyder? Kanske inte i TR men lod är ju en samma sak oavsett om man pratar om dressyr eller inte. Sen är ju ordet något nåt som försvårar men det betyder iaf INTE att hästen får gå bakom lodplan. Det betyder däremot att hästen får gå något framför lodplan. Tittar man på dressyr idag på elitnivå så skulle man kunna tro att det är värre att gå framför än bakom tyvärr.

Från sidan: https://www.betydelse-definition.com/lodplan

lodplan​


Ord som används vid dressyr. Hästens nosrygg får inte böjas inåt mer än till lodplan (90° från marken räknat) då den går på tygeln, annars räknas det som att den går bakom hand.
 
Men det är väl rätt tydligt vad lodplan betyder? Kanske inte i TR men lod är ju en samma sak oavsett om man pratar om dressyr eller inte. Sen är ju ordet något nåt som försvårar men det betyder iaf INTE att hästen får gå bakom lodplan. Det betyder däremot att hästen får gå något framför lodplan. Tittar man på dressyr idag på elitnivå så skulle man kunna tro att det är värre att gå framför än bakom tyvärr.

Från sidan: https://www.betydelse-definition.com/lodplan

lodplan​


Ord som används vid dressyr. Hästens nosrygg får inte böjas inåt mer än till lodplan (90° från marken räknat) då den går på tygeln, annars räknas det som att den går bakom hand.

Fast igen. Det är inte konceptet lodplan som diskuteras. Utan om det i TR står vilken del av hästen (eller hästens huvud) som som skall hitta detta lodplan.
 
Jag dömer lodplan utifrån nosryggens placering. Det går inte att från C se öga och näsborre så tydligt och snabbt för att kunna ge en siffra på momentet när hästen är på bortre sidan.

Det är också helt orimligt att ge en piaff underkänt för att nosen inte är on point. För en rörelse innehåller så många fler variabler än bara nosen placering. Det ska var takt, rytm, balans, rakriktning, samling, placering osv osv.

I alla diskussioner om hur vi domare dömer glöms det bort hur mycket vi ska titta på och under en extremt kort tid sätta en korrekt siffra och ge en kommentar. 20-30 bedömningspunkter/program och upp till 40 ekipage/dag. Plus en konstruktiv slutkommentar som fångar hela ritten samtidigt som inte får upplevas för negativ och det ska göra på 1.5 minut.
 
Men det är väl rätt tydligt vad lodplan betyder? Kanske inte i TR men lod är ju en samma sak oavsett om man pratar om dressyr eller inte. Sen är ju ordet något nåt som försvårar men det betyder iaf INTE att hästen får gå bakom lodplan. Det betyder däremot att hästen får gå något framför lodplan. Tittar man på dressyr idag på elitnivå så skulle man kunna tro att det är värre att gå framför än bakom tyvärr.

Från sidan: https://www.betydelse-definition.com/lodplan

lodplan​


Ord som används vid dressyr. Hästens nosrygg får inte böjas inåt mer än till lodplan (90° från marken räknat) då den går på tygeln, annars räknas det som att den går bakom hand.
Jag vet vad lodplan är, jag menar att det inte står tydligt i TR om man ska gå efter att nosryggen är i lod eller linjen öga-mungipa eller till och med öga-näsborre som kom upp här. Om hästen har nosryggen i lod kommer ju inte linjen öga-mungipa vara i lod. Så då kommer den som går efter nosryggen tycka att hästen är i lod men den som går efter mungipa-öga kommer tycka att hästen går bakom lod. Så olika tolkning på samma form.
 
Det är väl det som är problemet, att det inte är definierat i TR vad exakt som ska vara i lod. Jag utgår från nosryggen (varför skulle inte det vara korrekt?) så troligtvis kommer då min bedömning att diffa från nån som for efter öga-mun. Varifrån kommer den tolkningen för övrigt? Och varifrån kommer tolkningen att det ska vara nosryggen? Inget av alternativen är bekräftade som rätt i TR.

@Fiorano och @Amanda_F ni som är domare, finns det nåt extra material eller appendix för domare där det framgår om ni ska kolla på om nosryggen eller öga-mun är i lodlinjen?
Men rent krasst spelar det mindre roll om lodplanet är nosrygg eller en tänkt linje öga-mungipa. Om det står något framför lodplan så är det oavsett definition fel när hästen har nosryggen bakom lodplanet och det är där många är.
 
Jag dömer lodplan utifrån nosryggens placering. Det går inte att från C se öga och näsborre så tydligt och snabbt för att kunna ge en siffra på momentet när hästen är på bortre sidan.

Det är också helt orimligt att ge en piaff underkänt för att nosen inte är on point. För en rörelse innehåller så många fler variabler än bara nosen placering. Det ska var takt, rytm, balans, rakriktning, samling, placering osv osv.

I alla diskussioner om hur vi domare dömer glöms det bort hur mycket vi ska titta på och under en extremt kort tid sätta en korrekt siffra och ge en kommentar. 20-30 bedömningspunkter/program och upp till 40 ekipage/dag. Plus en konstruktiv slutkommentar som fångar hela ritten samtidigt som inte får upplevas för negativ och det ska göra på 1.5 minut.

Ja, det kan ju rimligtvis inte vara mindre detaljer som ska avgöra lod eller inte. Det måste ju vara nosryggen för det är det som är rimligt för domaren att se.

Jag förstår att det är mycket som ska bedömas. Men när eliten rider nästan konsekvent bakom lod i t.ex. piaff och får höga betyg så tror ju alla det är så en piaff ska ridas. Därför anser jag att det borde straffas hårdare än en del andra delar av bedömningen.
 
Jag vet vad lodplan är, jag menar att det inte står tydligt i TR om man ska gå efter att nosryggen är i lod eller linjen öga-mungipa eller till och med öga-näsborre som kom upp här. Om hästen har nosryggen i lod kommer ju inte linjen öga-mungipa vara i lod. Så då kommer den som går efter nosryggen tycka att hästen är i lod men den som går efter mungipa-öga kommer tycka att hästen går bakom lod. Så olika tolkning på samma form.

Det måste ju vara nosryggen? Hur ska domarna kunna se öga och mungipa på nästan 60 m håll??
 
Men rent krasst spelar det mindre roll om lodplanet är nosrygg eller en tänkt linje öga-mungipa. Om det står något framför lodplan så är det oavsett definition fel när hästen har nosryggen bakom lodplanet och det är där många är.
Ja absolut men du ska veta hur många gånger jag sett bilder på sociala medier där nosryggen är i lod eller lite framför och nån går fullkomligt bärsärk för att linjen mungipa-öga eller näsborre-öga inte är i lod och skriker rollkur. Det är helt orimliga grejer och jag ser det HELA TIDEN.
 
Med den anekdoten menar jag alltså inte att förringa diskussionen, jag tycker tvärtom att den typen av helt orimlig kritik blir väldigt skadlig eftersom det gör att de som behöver påverkas typ domare och ryttare kan avfärda ALL kritik mot form och ridning med att det är tokar på nätet som skriker och gapar och det tar fokus från den välgrundade kritiken. Många kommentarer på Eurodressage tyckte till exempel att Helgstrands straff var ett resultat av häxjakt, karaktärsmord och tangentbordsexperters gnäll, inte att han hade gjort fel.
 
Att alltid gå med nacken högst blir oerhört statiskt jag förstår inte detta enkelspåriga tänk vad gäller nacken, formläget / halsens nivå måste såklart varieras.
Nacken alltid högst var lite missvisande, nosen alltid framme är mer korrekt att säga. De är aldrig så klena att de behöver dra in nosen för att orka.

Formen varieras självklart mycket.
 
Jag är då en gammal stofil, som slutat rida dressyr för decennier sedan. Jag tycker fokuset på huvudets placering och käften blir väldigt konstig.

Det finns en helhet som jag upplever som viktigast. Framåtbjudet, viljan och glädjen i hästen, att den är avspänd - lösgjord och rakriktad, att den är taktmässig. Att den fördelar vikten liksidigt. Att den lyssnar på sin ryttare.
 
Men det är väl rätt tydligt vad lodplan betyder? Kanske inte i TR men lod är ju en samma sak oavsett om man pratar om dressyr eller inte. Sen är ju ordet något nåt som försvårar men det betyder iaf INTE att hästen får gå bakom lodplan. Det betyder däremot att hästen får gå något framför lodplan.

Från sidan: https://www.betydelse-definition.com/lodplan

lodplan​


Ord som används vid dressyr. Hästens nosrygg får inte böjas inåt mer än till lodplan (90° från marken räknat) då den går på tygeln, annars räknas det som att den går bakom hand.
Fast så är det verkligen inte bakom hand är en helt annan sak.
 
https://www.instagram.com/reel/CsULxgJI6LN/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Ett väldigt bra exempel på denna debatten. Huvedposition ensamt behöver inte säga mycket, men på klippet ser jag en häst som ser obekväm ut, desutssom ser den väldigt stel ut i bakkärren och jag tycker inte det där tramp den gör inte någon fin piaffe eller passage heller. Det ser inte mjukt og elegant ut. Hästen ser väldigt besvärad ut.
Den är väldigt glappig i kontakten och petar ut tungan, den ser inte ut att vara framför skänkeln. Men det är så pass mycket med tungan att jag nästan undrar om den lagt tungan över bettet för hon ser inte ut att ha mycket i handen. Den får ju dock poäng därefter, med 6,5-7
 
Och något positivt.
https://www.instagram.com/reel/Cg-SpoNoBLB/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Men nej det är inte endast en "liten skara av folk som tycker så" som på hennes konto som följs av nästan 30k människor på Instagram. Jag tycker hon gör ett otroligt bra arbete och håller en trevlig ton i hennes inlägg. Så nej där finns fler och fler som tröttnat på moderna dressyren och hur hästarna skall behöva stå ut med alla våra konstiga påfund.
 
Den är väldigt glappig i kontakten och petar ut tungan, den ser inte ut att vara framför skänkeln. Men det är så pass mycket med tungan att jag nästan undrar om den lagt tungan över bettet för hon ser inte ut att ha mycket i handen. Den får ju dock poäng därefter, med 6,5-7
Enligt mig borde poäng vara betydligt lägre än så. 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp