Ang ekonomin igen för häst...

J

Jaija

Innan ni skaffade häst hur visste ni då att ni skulle komma att ha råd? Jag menar det är juh inte bara hästen och allt som kostar utan även för er själva oxå som lgh, mat, räkningar.. Jag är valet att ta en fodervärldshäst i ca 1 år istället till en början istället för att jag går och köper en egen.. Men skulle gärna vilja veta hur ni räkna ut vad ni skulle bli tvungna att punga ut i hästkostnader!! Satte ni er och räkna ihop allt på ett ungefär eller körde ni bara på helt enkelt och tog allt som det kom..? Jag menar det är juh jättesvårt innan man har kusen att räkna ut allt med stallhyran , skoning, vacc osv.. Har ni kanske oxå medryttare till era hästar? Hur många tycke ni är vettigt att på sin häst? en två eller fler? Medryttare hjälper ju faktiskt en hästägare rätt mycket med både pengar och tid.. men vad är bäst för hästen? Jag vill så gärna försöka mig på att skaffa egen häst men är rädd för det här med ekonomin.. :confused:
 
Räkn, räkna och räkna säger jag bara.
Och inte förlita sig på medryttare, de kan sluta och då måste man ändå ha råd.

Räkna ut vad ditt boende och leverne kostar, se vad som blir kvar på lönen och vad du då kan lägga ut på hästen.
Glöm inte att du behöver pengar att röra dig med också till tex julklappar, veterinärbesök osv.

Min häst är iofs dyr men jag räknar med att behöva ha en inkomst på minst 20 000 för att kunna bo själv.
Då är det ändå inte många slantar kvar.. :crazy:
 
Vi hade foderhäst först och det är ju en säkerhet då man kan prova först och visar det sig att ekonomin inte håller som man trodde, ja då kan man ju säga upp kontraktet rätt smidigt!

Dessutom är det inte ekonomin som är det svåra att räkna på utan stora kruxet är att veta hurmycket tid det tar och speciellt då på kolsvarta hösten då man inte har ork eller lust till någonting.....
 
Innan jag köpte min häst visste jag redan vad det mesta kostade, som stallhyran, fodertillskott, hovslagare, veterinär, försäkringen osv.
Jag tkr det har gått jättebra ekonomiskt, även om jag gärna köper hästprylar! :D
Just prylarna har väl kostat kanske mer än jag trodde, men visst jag har väl köpt en del onödigt oxå.
Annars har jag nog inte blivit överraskad när det gäller ekonomin eller ngt annat.

Jag har det ganska bra, jag bor hemma o betalar i princip ingenting. Just nu pluggar jag, annars har jag jobbat o tjänar ihop en del pengar därigenom. Hästen är min största - o egentligen enda inkomst.
 
Varför inte göra så att det en ev medryttare betalar i månaden sparar du till oförutsedda utgifter (vet, ny sadel när gamla inte passar längre osv) så har du efter ett tag en buffert att ta av.

Man kan inte räkna på att ha råd med häst med förutsättningen betalande medryttare. Det ska man bara se som en bonus.

Iom att jag "alltid" (sen jag var 13) haft häst så har de utgifterna varit med hela tiden. Således har jag aldrig funderat på om jag har råd att skaffa häst el inte. Jag har bara haft det och rättat övriga utgifter efter det.
 
Jag räknade inte alls innan jag skaffade häst igen efter et par års öppehåll...och det har gått bra ändå.
Vet inte riktigt vad det kostar mig att ha häst/månad men med allt så kan jag tänka mig att det ligger på ca 1500kr +-, alltså ca 18000kr/år och det är inte så mycket...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hej! Det är så att jag står i valet och kvalet om att bli fodervärd åt min medryttarhäst. Jag har pratat med ägaren om jag tänkte skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Snö
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: mattson
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp