Bukefalos 28 år!

ang täby galopp!!!

NEJ TACK! I Angarn vill jag inte ha ännu fler "gräshoppor" - som granne till den anläggningen tycker jag det är NOG som det är idag! :mad: Tycker det räcker med de nånstans kring 200 hästar som finns här idag... en 3-400 hästar till vore INTE en hit...
 
NEJ TACK! I Angarn vill jag inte ha ännu fler "gräshoppor" - som granne till den anläggningen tycker jag det är NOG som det är idag! :mad: Tycker det räcker med de nånstans kring 200 hästar som finns här idag... en 3-400 hästar till vore INTE en hit...
 
Haha, förstår dig.. :)

Nej, Angarn skulle inte vara det rätta stället att slå upp en tävlingsbana på. Finns redan tillräckligt med hästar där, o lite ridvägar. Hitta ngt bättre ställe.
 
Var bara en tanke. Har inte varit där sedan mitten på 80 talet. Så jag vet inte hur det ser ut nu.
 
Ja, det tycker jag, lite som man TILLÅTET får rida på. (fått erfara ett x antal ggr att det kommit galoppörer i full fart när man kommer med en travare på för dom, otillåten mark)
 
Är d nått fel på gräshoppor? :angel:

Tycker inte heller Angarn är en bra ide.
För d första så ligger d inte bra till, utan bil är det ganska svårt att ta sej dit faktiskt.
Sen är området begränsat, även om själva täby faktiskt är ännu mer begränsat
 
bussen stannar precis utanför infarten till angarn. i angarn är de mycket mer utrymme och plats än vad de är på täby. och de finns många bra ridvägar och ängar och stigar att rida på!
 
men hur ofta går den bussen?

du ska få plats för en massa människor på tävlingsdagarna, mer byggnader o framför allt bilparkering också
 
tänkte facktiskt inte på parkering.....men fötutom de så tycker jag att de är ett bra ställe
 
Nej, man får faktiskt tänka lite på folket som bor granne med nuvarande träningscampen, att slå upp en hel tävlingsbana med allt va d innebär är vansinne, som lorpan sa, det finns tillräckligt som det är.
Om det ska flytta är inte Angarn en passande plats.

O vilka slingor o ängar pratar du om? :confused:
 
Nej då - inte är det nåt fel på gräshoppor :) - men det blir jobbigt när de kommer i stora svärmar... :D
 
Visst finns det orörd plats & mark i Angarn om man jämför med det centrala Täby - MEN vad tror du att vi som investerat i tomt & hus i området tycker om att få en läktare, en arena, x antal fler stallar, parkeringar mm mitt i ett område som dessutom gränsar till ett Naturreservat? Vad ska man exv göra med anläggningens avlopp? Bygga ut det kommunala avloppsnätet och tvinga oss angarnsbor att ansluta oss för några hundratusen kronor? Redan idag kan jag säga att fler av de som bor intill dagens träningscamp har en hel del att reta upp sig på - trots att många av oss ändå är förstående hästmänniskor - som transporter på udda tider, slitage på vägen som anläggningen själva inte bekostar (vägsamfällighet), exv har jag & sambon råkat ut för näsvisa ungdomar som trott de äger världen bara för att de motionerar någons galoppör och prompt skla rida tvärs över vår tomt, x antal lösa hästar som skuttar iväg glad ihågen på vägen när man försöker ta sig till jobbet, drivor av plast från ensilagebalar som drar omkring med stormvindarna osv osv. Visst, kalla mig gnällig men jag har bott granne med anläggningen i MÅNGA år... (i och för sig har väl "grannsamverkan" varit bättre det senaste året, eller så har jag bara slutat bry mig, vad vet jag).

En annan sak som man kan oroa sig för om det blir en väldigt stor koncentration av hästar på liten yta är diverse smittor. En tidigare "bas" på Täbyanläggningen tittade förvånat på mig när jag undrade om det - och sa sedan: "Våra hästar är vaccinerade!" indignerat. Jo, jo, men mig veterligt finns det många saker som INTE kan vaccineras (exv kvarka, i vart fall inte i Sverige), och vem som helst kan ju lista ut att ju större koncentration av många olika hästar, dessto större risk för sjukdomar. Jag anser att det bara är korkat att tränga ihop 500-600 hästar på samma ställe... men det är ju min uppfattning.

Och en liten fundering till - alla dessa bra ridvägar, ängar & stigar att rida på: du skulle inte kunna tipsa en införding om VAR de finns? I synnerhet undrar jag över ängarna? Jag tror inte övriga markägare alltid är så förtjusta i det stora slitaget på marken som ÄNNU fler hästar skulle orsaka - det finns irritationer redan idag...
 
slingorna som finns i skogen går att rida på, men d blir snabbt ganska uttjatat. in i skogen runt dom stigarna kan man gå lite, men mer än så är d inte. o alla fält, var finns dom??????
vet ett fält, de som går längs med motorvägen på andra sidan
 
en tanke till, för att kunna rida iväg lr till banan rider man ofta på grusvägarna som går mellan stallarna. åker man bil, måste man stanna o vänta tills hästen/hästarna passerat o när dom har gått förbi kommer oftast nästa gäng. med ännu fler hästar o fler människor skulle man aldrig kunna ta sej ifrån angarn
 
Så vitt jag vet, finns det bara en slinga som man får rida på. (förrutom den uppe i skogen efter galoppens rakbana) Antar att du menar när man går under motorvägen o upp för grusbacken? Efter en stund kommer man ju ner till en rakbana på vänster sida (där man inte får rida utan tillhör ett travstall) och till höger en slinga som slutligen kommer upp till Gillingebanan, men man måste vända efter bara ngr hundra meter med galoppörerna.

Jag är också osäker på om det är tillåtet att rida på det där fältet vid motorvägen, även om vissa ryttare gör det.
 
japp d är d jag menar.
jag skyller på nån annan ifall man inte skulle få rida där :p
 
Ja man kan ju rida under motor vägen och när svängt höger vid "trav banan" så kan man ju gå en bit, och man behöver facktiskt inte vända för om man svänger in till höger där så kommer man till en stig som leder till gräsvägen.
om man svänger vänster på en stig som kommer ett tag efter att man gått under motor vägen så kommer man bort till körlingen och där finns de MÅNGA vägar och stigar och ängar, de finns dessutom en JÄTTE BRA klätterbacke.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 609
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 365
Senast: Migo
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 248
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp