Täcka hästen med vilket täcke?

Zevzan

Trådstartare
Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också.
Samt att det blåser en del.
Hästarna går ute på lösdrift och har självklart sitt skjul. Men jag brukar alltid ha en ganska blöt häst ändå och vill ju gärna inte han ska bli sjuk eller liknande då det kommer massor med regn så tänkte därför täcka honom över natten.

Men har bara ofodrat regntäcke och 100g täcke.

Fleecetäckena vi har är för stora för honom:/

Ofodrat känns kanske lite kallt under natten? 100g känns lite väl varmt då det är runt 10 grader under dagen?

Alltså det ska vara typ spön i backen hela natten
 
Han fryser inte hittills men ihållande spöregn så är jag osäker på om han håller sig varm och torr:/ droppar vatten från honom just nu och ska bara börja regna mer mot kvällen:/
Det ser du på honom :) Om han darrar/är spänd/blir stel, släng på regntäcke. Min häst är blöt också, men visar väldigt tydligt om hon blir kall. Vattnet rinner av.
 
Känns ju hemskt om jag kommer dit imorgon kväll och han måsta stå å frysa hela natten:/ han fick iallafall komma in och bli torr iallafall.. vi ska ha massor med regn hela veckan...
 
Känns ju hemskt om jag kommer dit imorgon kväll och han måsta stå å frysa hela natten:/ han fick iallafall komma in och bli torr iallafall.. vi ska ha massor med regn hela veckan...
Ja men om han inte frusit innan, så verkar han ju inte frysa? Är han klippt?
Finns det tillsyn eller annan person som kan kolla honom och bara lägga på regntäcke vid behov?
 
Jag kan säga att jag låter hästen bestämma när täcken ska på. Första året frös hon aldrig, andra året frös hon sönder av regn o blåst, så antagligen hade hon bättre päls första året. Det blev givetvis täcke på när hon sa till själv. Att du är oroad över ATT han kan frysa, är ju inte samma som att han fryser :)
Min ska helklippas snart och även då kommer hon att bestämma när täcke behövs, inne i stallet tror jag inte hon behöver, men regntäcke kommer jag nog ha på ifall vädret är opålitligt (på vintern får hon givetvis täcke som klippt, men just nu är det ändå varmt för hennes del)
 
Om hästen har sin naturliga päls (dvs inte rakad) kan ibland ett täcke stjälpa mer än det hjälper. Kan ta min björn till häst som exempel. Hon sätter en jäkla massa vinterpäls och blir väldigt sällan blöt ända inpå skinnet.
Enda gången jag sett henne frysa var med sin korta sommarpäls och ihållande regn en hel dag, annars har jag aldrig märkt av något, inte ens när det är som kallast/blåsigast osv på vintern.

Jag tror man lär känna sin häst och får de bara "fritt" grovfoder brukar de tåla kylan/regn osv bättre.
 
Han har sin vanliga päls kvar ja. Men hittills har vi inte hunnit med sådant oväder så han bara varit hos mig i 1 år. På vintern är han mycket lurvigare men får ett täcke om det ska vara snöstorm vilket är väldigt sällan.

Men vid ihållande regn flera dagar vet jag ju inte När han tänker börja frysa om han gör det och man är på jobbet
 
100g på natten och ofodrat under dagen?

Om det inte går att byta täcke alls hade jag nog valt ett 50g ( eller urtvättat 100g) innetäcke under det ofodrade eller skaffat ett fleecefodrat regntäcke (bukas har ett med bra fast innertyg som inte stasar i bogen :))

Här är det än så länge lite för "bra" väder för att jag ska ta fram de fodrade täckena, men har också 100g innetäcke eller 150-200g utetäcke att välja mellan då, är alltid lite veligt om man ska lägga på ett 100g eller inte när vädret skiftar från skyfall och stormvindar till soligt och vindstilla 20ggr om dagen :/.
Inne är det däremot fortfarande naken temperatur :) mina har dock fleecetäcke för att hålla sig lite renare ;) (hur man lyckas skaffa 2 skimmlar är ett mysterium -_-).
 
Forts :)
Är dock lite nojig över kalla ryggar nuförtiden efter häst med svår rygg diagnos som upptäcktes alldeles för sent :(, så lägger hellre på lite extra när det är skitväder. egentligen så tycker jag att de kan gå nakna till 10+ och sen ha regntäcke tills det är runt 5+-0 och dåligt väder.

Men de dör inte av att vara varma en dag när man nojat lite extra och missbedömt vädret, och är det hällregn så kan en extra luftspalt vara trevligt om hästen inte har tjock och tät päls.

(Och extra täcke är för mig 50g extra, inte 200g som många andra ;).
 
Här har vi ca 8-10 grader, rejäl blåst och regn. Min ena går nu med ett 40 grams täcke och min andra går med 100 grams med halvhals. Båda är helt komfortabla med det och lagom varma under. Ena är lätt frusen, har en päls som visserligen är tjock men som inte står emot regn och blåst alls (hon blir blöt in på huden omgående). Den andre är riktigt frusen och skakar även med 80 grams täcke utan halvhals i sådant här väder.

Du måste alltså lära känna just din häst. Att övertäcka är aldrig bra och såklart ska hästen slippa stå och frysa. Prova med regntäcket om det är riktigt lätt, är det tungt så trycker det ner pälsen och hästen fryser.
 
Jag har mina i lösdrift och "fryslorten" som var i dåligt hull när han kom till mig får ha på sig ofodrat regntäcke när det regnar ihållande (så han inte hinner torka upp emellan varven) och är kallt (under 10 grader ca). De har fri tillgång till mat men han är den som i princip är lägst i rang och får ibland vänta. och därmed brukar han stå kvar och äta om det regnar och de andra går in och ställer sig under taket.. eftersom han inte är rakad har han satt ganska mycket vinterpäls och är därmed "fodrad" det som hjälper är att han se till att han inte blir genomblöt om man nu vill undvika att de ska frysa. alla de andra hästarna går än så länge utan täcke.
 
Vi har haft över 10+ på dagarna så min rakade tjej går med ofodrat regntäcke. Hade hon varit ute på nätterna hade hon fått på sig sitt 100gr. Men nu står de inne.

Jag sätter hellre på för varmt än för kallt, hon svettas tydligt på ena skinkan om hon är för varm så jag har lärt mig att känna av hur varmt jag kan sätta på innan hon blir för varm.
 
100g på natten och ofodrat under dagen?
(bukas har ett med bra fast innertyg som inte stasar i bogen :))

Är så sugen på att köpa bucas men är rädd för just bog-skav? :nailbiting: Kör bara HW nu och är supernöjd. Bucas har alltid känts så bra i kvalitet med just sträva i bogen på något sätt.
 
Titta på en kombinerad täcke. Fleecefodrade regntäcken brukar generellt vara lätt fodrade och lite tjockare än regntäcken, men tunnare än 100g täckena. Har själv ett fleecefodrat regntäcke nu när det varit ruskigtväder och funkat superbra! :up:
 
50-100 g eller fleecefoder brukar fungera bra. Russet (som har haft ont i ryggen, vill därför skydda henne lite) har ett ofodrat Amigo men det har ett väldigt rejält yttertyg. Har en 100 g liner till.
Skulle gärna haft ett fleecefodrat, det är min favorit bland täcken faktiskt men tyvärr inte lika vanliga nu som för några år sedan.
 
Är så sugen på att köpa bucas men är rädd för just bog-skav? :nailbiting: Kör bara HW nu och är supernöjd. Bucas har alltid känts så bra i kvalitet med just sträva i bogen på något sätt.

Jag tycker Bucas är så små i bogen. Min B-ponny är väldigt spenslig men Bucas passade inte alls på henne utan fick bli HW.
 
Nej usch inte fleecefodrade :crazy: Helt värdelöst då de alltid drar sig bakåt, dvs. stryper hästen i bogen och dessutom fastnar varenda löst hår i dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
826
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: super
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 533
Senast: fejt
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp