Bukefalos 28 år!

Angående täcken

W

Westergaard

Vid vilka grader brukar ni börja ha utetäcke på era hästar (tänker på köld)? Ex. halvblod? Alltså int regntäcken o dyl. vid dåligt väder, utan vid köldgrader? Vad har ni för "måttstock"?
 
Sv: Angående täcken

När dygnstemperaturen är under 5grader varmt så åker vintertäcket på! (quarter som är klippt) Använder 100g fodrat täcke nu, men sen blir det tjockare.:)
 
Sv: Angående täcken

Regntäcket räcker bra långt för mig och mitt halvblod på 23år.

När det är en 15 minus eller kallare då åker vintertäcket på, ett 300g fodrat regntäcke.

Andra halvblodet på 28 år har sitt vintertäcke endast om det är riktigt riktigt kallt och dåligt väder samtidigt. Han har så fin tjock päls och lite extrahull sen gillar han inte täcke på sig, så han går utan och det går så bra så. :)
 
Sv: Angående täcken

arabkorsningen går med fleecetäcke och ett fleecefodrat regntäcke vid +9 grader och varmare. Annars har han ett tjockare täcke..han är helklippt så han kan inte gå utan täcke då han är otroligt fryssen av sig..
 
Sv: Angående täcken

Jag gör som Lazy Lady:
täckar med ett 400 gr täcke när den första frosten kommer
 
Sv: Angående täcken

Än så länge har mitt Tyska oldenburgersto på sig ett fodrat regntäcke (kanske 200 g foder?), men i helgen ska det bara bli ett par plusgrader här så då åker hennes Horseware-vintertäcke på som är 370 g foder. Hon är ej klippt men har mkt fullblod i sig (dvs känsligare än "vanligt") och har sommartunn päls även på vintern typ.
 
Sv: Angående täcken

Jag har ett täckesklippt fullblod av ridhäst modell som ej är frusen av sig. Täckar med ofodrat regntäcke ner till nollan, sen blir det varmfodrat täcke på några hundra gram. Jag är noga med att inte täcka för varmt om det inte finns befog.
 
Sv: Angående täcken

Nu är det ner mot noll grader och regn hemma, och efter helgen är min d-ponny (nf/arab, 19 år) helklippt. Då får han ha på sig fleecefodrat regntäcke. När det är som kallast, eller mycket blåst och snö får han ha 400grams med hals, men under normala vinterdagar har han ett 300grams utan hals.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 342
Senast: Bee
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 942
Senast: BornAgain
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp