Bukefalos 28 år!

Ångesten... min häst skenade och slängde av medis.

miumiu

Trådstartare
Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola och det går framåt hela tiden.

I hanteringen är han hur snäll och okomplicerad som helst. Men han är lite tuff i ridningen och behöver en konsekvent och lugn och ryttare. Brukar aldrig vara några problem när jag rider, vi har haft våra "duster" och han har väl i princip accepterat att det är jag som bestämmer och att det är värt att göra som jag säger. Oftast. Gudasnäll med min son på 3 år som brukar få sitta på ibland, aldrig några problem.

Har en medryttare som han testar ganska duktigt dock. Brukar exempelvis vägra gå framåt när dom rider ut själva. Igår tog hon sällskap av två andra och red ut en sväng på en närliggande motionsslinga. Medis och min häst gick i mitten, som jag fattade så skrittade dom hela turen. På vägen hem så stegar min häst helt sonika förbi hästen framför och sätter av i sken, slänger av medis på en fotbollsplan och fortsätter skena hela vägen hem (över bilväg bland annat).

Nu vet jag inte vad jag ska tänka eller tro. Han har aldrig visat såna tendenser förut. Visst, han är tittig och kan flyga i luften, han kan tagga till i trav och galopp (särskilt om andra hästar också ligger på) men han har aldrig, aldrig bara tagit bettet och stuckit. Jag undrar ju såklart vad som hände? Känns ju helt orimligt att han gick där bakom och tänkte, "nu ska vi se, om jag bara kommer förbi han framför kan jag nog sticka". Det var vääääldigt blåsigt igår, då blir han ofta lite på tårna, funderar på om han kan ha blivit skrämd av nånting. Men på dom som var med, inklusive medis lät det inte som att dom trodde det. Snälla, någon som har varit med om liknande? Häst som bara sticker out of the blue? Han har som sagt aldrig uppvisat sånt här beteende förut öht.
 
En del hästar kan vara väldigt olika med olika ryttare. Min häst är en dån häst. När jag skulle skaffa medryttare gick det gudabra på provridningarna när jag var med. Men när dom sen kom och red ut själva började problem som han aldrig nånsin uppvisat förr - detta med olika medryttare under olika perioder. Han vägrar gå, kastar av och går hem. Innan dom knappt kommit iväg. Med ena tjejen höll han på i månader och kastade av henne. Han vill ha en viss sorts ryttare och det ska vara en trygg en med fast hand men inte hård. Helst av allt vill han nog att allt ska vara som det brukar. Han vill ha samma ryttare som han känner väl helt enkelt.
 
En del hästar kan vara väldigt olika med olika ryttare. Min häst är en dån häst. När jag skulle skaffa medryttare gick det gudabra på provridningarna när jag var med. Men när dom sen kom och red ut själva började problem som han aldrig nånsin uppvisat förr - detta med olika medryttare under olika perioder. Han vägrar gå, kastar av och går hem. Innan dom knappt kommit iväg. Med ena tjejen höll han på i månader och kastade av henne. Han vill ha en viss sorts ryttare och det ska vara en trygg en med fast hand men inte hård. Helst av allt vill han nog att allt ska vara som det brukar. Han vill ha samma ryttare som han känner väl helt enkelt.

Börjar misstänka att min häst är lite likadan. Men vissa ryttare gillar han med en gång. Har en annan tjej som ridit ett par gånger och med henne bråkar han aldrig, men hon är sjukt skicklig och trimmar honom mest på ridbana. Känner bara att kan det bli "bra" med medis eller kommer han aldrig respektera henne som ledare? För som det är nu så blir det ju uppenbart farligt. Visst, att han stannar är väl inte hela världen men om han sticker såhär liksom. Vågar inte ens tänka på vad som KUNDE ha hänt.
 
Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola och det går framåt hela tiden.

I hanteringen är han hur snäll och okomplicerad som helst. Men han är lite tuff i ridningen och behöver en konsekvent och lugn och ryttare. Brukar aldrig vara några problem när jag rider, vi har haft våra "duster" och han har väl i princip accepterat att det är jag som bestämmer och att det är värt att göra som jag säger. Oftast. Gudasnäll med min son på 3 år som brukar få sitta på ibland, aldrig några problem.

Har en medryttare som han testar ganska duktigt dock. Brukar exempelvis vägra gå framåt när dom rider ut själva. Igår tog hon sällskap av två andra och red ut en sväng på en närliggande motionsslinga. Medis och min häst gick i mitten, som jag fattade så skrittade dom hela turen. På vägen hem så stegar min häst helt sonika förbi hästen framför och sätter av i sken, slänger av medis på en fotbollsplan och fortsätter skena hela vägen hem (över bilväg bland annat).

Nu vet jag inte vad jag ska tänka eller tro. Han har aldrig visat såna tendenser förut. Visst, han är tittig och kan flyga i luften, han kan tagga till i trav och galopp (särskilt om andra hästar också ligger på) men han har aldrig, aldrig bara tagit bettet och stuckit. Jag undrar ju såklart vad som hände? Känns ju helt orimligt att han gick där bakom och tänkte, "nu ska vi se, om jag bara kommer förbi han framför kan jag nog sticka". Det var vääääldigt blåsigt igår, då blir han ofta lite på tårna, funderar på om han kan ha blivit skrämd av nånting. Men på dom som var med, inklusive medis lät det inte som att dom trodde det. Snälla, någon som har varit med om liknande? Häst som bara sticker out of the blue? Han har som sagt aldrig uppvisat sånt här beteende förut öht.

Glöm inte att hästen gått på travet. Den är avlad och tränad för att försöka komma först. Att rida i bredd kan trigga igång vad hästen har tränat o tävlat innan den blev ridhäst.
 
Glöm inte att hästen gått på travet. Den är avlad och tränad för att försöka komma först. Att rida i bredd kan trigga igång vad hästen har tränat o tävlat innan den blev ridhäst.

Nej, det såklart. Hade förstått det mer om dom hade travat eller galopperat i bredd, men nu skrittade han ju liksom bakom den andra hästen (och skritta bakom andra hästar gör vi flera gånger i veckan, aldrig några problem). Men nu smet han bara förbi och satte sv i galopp.
 
Du sa att det blåste en del och då dök en tanke upp hos mig. Använde ni öronproppar på honom? För om han gått på travet är han säkert van vid det och då kan det bli rätt läskigt (om hästen är känslig) att plötsligt höra vinden och alla ljud den orsakar.

Jag red en travare för många år sen och ägaren ville att jag alltid hade öronproppar på henne för att dämpa ljuden.

Bara en tanke eftersom du sa att det blåste mycket.
 
Nej, det såklart. Hade förstått det mer om dom hade travat eller galopperat i bredd, men nu skrittade han ju liksom bakom den andra hästen (och skritta bakom andra hästar gör vi flera gånger i veckan, aldrig några problem). Men nu smet han bara förbi och satte sv i galopp.

De går troligt aldrig ut beroende på hur stark instinkten är att komma för bi. Det kan ha varit något som triggat hästen.
 
Du sa att det blåste en del och då dök en tanke upp hos mig. Använde ni öronproppar på honom? För om han gått på travet är han säkert van vid det och då kan det bli rätt läskigt (om hästen är känslig) att plötsligt höra vinden och alla ljud den orsakar.

Jag red en travare för många år sen och ägaren ville att jag alltid hade öronproppar på henne för att dämpa ljuden.

Bara en tanke eftersom du sa att det blåste mycket.


Vi använder aldrig öronproppar! Hans gamla ägare, uppfödare och kusk använde heller aldrig öronproppar när hon red just därför att hon ville att han skulle vänja sig vid ljud. Därmed inte sagt att han är cool när det blåser, men han är nog mer som hästar är mest när det blåser. Lite extra pigg och vaken liksom.
 
Vi använder aldrig öronproppar! Hans gamla ägare, uppfödare och kusk använde heller aldrig öronproppar när hon red just därför att hon ville att han skulle vänja sig vid ljud. Därmed inte sagt att han är cool när det blåser, men han är nog mer som hästar är mest när det blåser. Lite extra pigg och vaken liksom.

Ok, bara en tanke.
 
Lite allmänt tillägg sådär bara. Han har stått en del senaste månaden (typ en veckas vintervila) och inte motionerats så hårt på sistone. Så han har säkert en massa lagrad energi i kroppen. Men tycker ändå att detta är så extremt konstigt beteende! Något måste ha utlöst detta? Men vad? Gaaah, blir tokig av att jag aldrig kommer få veta, vill absolut inte att detta upprepas.
 
Sådär kan min göra när han är igång men stått lite för mycket. Han är gudasnäll men ute tar han gärna första bästa chans att sticka pga uppdämd energi. Det kan mycket väl vara att din triggades igång och medryttaren kanske gjorde någon omedveten liten signal som han tog som en invit till att börja springa. Jag vet själv att min reagerar gärna på all form av kontakt med skänkeln med att gå på framåt när han är full av energi så jag måste tänka på att hålla skänkeln absolut stilla och med mjuk kontakt mot hans kropp, minsta lilla han känner av lite mer tryck kliver han på. Bryter jag inte det i tid kan han mycket väl sticka men nu har jag haft honom så länge så han kommer aldrig till det stadiet. Min häst blir också gärna triggad av sällskap även i skritt när han är pigg. Och då har han ändå aldrig tävlat han är bara tränad, din har trots allt sprungit sen han kördes in. Det som funkar bäst för min är att ge små uppgifter hela tiden så han får fokusera på annat, då brukar han iaf kunna hålla sig till skritt. En öppna där, en halvhalt här. Jag tror inte alls att det är något "fel" på din, han gjorde ju bara som han är lärd. Även om det i det här sammanhanget blev fel, men det förstår han förmodligen inte. Det handlar inte heller om att någon ska vara ledare över honom, utan att han ska förstå vad som förväntas av honom, t ex när man rider i grupp. Är medryttaren kanske lite osäker dessutom så faller hästen tillbaka till det den kan, dvs springa. Kan du följa med ut vid ett par tillfällen på en annan häst och ge råd?
 
Min ena medryttare red i 1 år och även om det blev mkt bättre var han aldrig pålitlig med henne. Han kände sig helt enkelt inte trygg/bekväm med henne. Det kan säkert bli bra med din medryttare med tiden men det vet ju ingen. Det är svårt också för henne kanske att lita på hästen efter detta. Iaf en tid.

Ni häst är också sån att han kan bli väldigt stressad av hård vind. Numera är det ingen fara men förr kunde han bli på helspänn. Och han har också haft dagar då han är riktigt orolig inombords och i en sån stund kan han när som helst explodera panikartat och bara lämna alla - jag som känner honom vet när han blir sån och kan bryta det eller så sitter jag av - det här kanske hänt 5 ggr på 8 år hos mig. Tex när vi har varg som passerat nära. Men i en sån situation hade han absolut kunnat fly ur skritt och bara springa hem utan synbar anledning - dock hade man känt spänningarna innan. Om fel ryttare sitter på gäller inga regler längre. Trots att han är min trogna pålitliga skogshäst när jag rider och vi kan göra allt ihop utan att jag tvivlar på honom. Med fel ryttare kan han bli som förbytt. Väldigt märkligt.
 
Lite allmänt tillägg sådär bara. Han har stått en del senaste månaden (typ en veckas vintervila) och inte motionerats så hårt på sistone. Så han har säkert en massa lagrad energi i kroppen. Men tycker ändå att detta är så extremt konstigt beteende! Något måste ha utlöst detta? Men vad? Gaaah, blir tokig av att jag aldrig kommer få veta, vill absolut inte att detta upprepas.
En pigg häst med massa överskottsenergi, som man sen tar ut på skrittrunda en blåsig dag? Jag skulle säga att han kanske helt enkelt behövde få röra sig mer än vad han fick. Där behöver kanske medryttaren känna av hästen mer, har hästen myror i benen så får man se till att den får rasta sig, inte bara skritta.

Sen håller jag med om att det är lite udda att ensam springa ifrån kompisarna, men antingen blev han rädd för något, ett ljud eller vadsomhelst, eller också har han inte så stark flockinstinkt.
 
Beskriver alla händelsen likadant?

Jag har tyvärr erfarenheter av att inte hela sanningen berättas vid denna typ av händelser. Lyckosamt nog har det dock aldrig handlat om mina hästar.

Mitt nuvarande sto är extremt selektiv i vem som får/kan rida. Hon testar alla i både hantering och ridning och har man skinn på näsan och humor så kommer man väl överens med henne sedan - utan några större diskussioner. Det krävs egentligen inte ens hästkunskap - bara lite känsla och självsäkerhet, helt enkelt. Men det verkar vara svårt att hitta, tyvärr.

En vän till mig har en medryttare på sin gudasnälla häst. Med medisen är hästen som förbytt - bockar - skenar - tittar - slänger sig - stannar - går inte fram när man leder - etc. etc. Men det är så tydligt när medis rider och hanterar att hästen mer eller mindre tillåts hålla på.
Medis saknar skills nog att rida och jobba hästen i galopp ute, vilket resulterar i mer spring.
Medis har inte tillräckligt stabil sits för att kunna sitta ned och ta tillbaka galoppen när den ökar (tenderar att i stället hamna i lätt sits och framåtlutat)
Medis har inte pondus nog att få med honom i grimskaftet, och stannar själv varje gång hästen stannar - istället för att bara fortsätta gå och rycka till.
Medis har inte pondus nog för att få fram hästen när den inte vill framåt, eftersom medis är så osäker och hästen då verkligen inte vill gå dit medis känner sig osäker på att gå.

Jag låter hellre min häst vila en dag extra än att den skall hanteras av någon hon inte litar på just för att slippa framkalla olater och icke önskvärda beteenden hos henne.
 
Vi använder aldrig öronproppar! Hans gamla ägare, uppfödare och kusk använde heller aldrig öronproppar när hon red just därför att hon ville att han skulle vänja sig vid ljud. Därmed inte sagt att han är cool när det blåser, men han är nog mer som hästar är mest när det blåser. Lite extra pigg och vaken liksom.

Aldrig vid ridning men han lär ju haft tussar vid körning? Vår travare är en helt annan häst med luva. Om det är något alla som funderar på att köpa ridtravare borde göra så är det att gå en nybörjarkurs i trav.
 
Aldrig vid ridning men han lär ju haft tussar vid körning? Vår travare är en helt annan häst med luva. Om det är något alla som funderar på att köpa ridtravare borde göra så är det att gå en nybörjarkurs i trav.

Jag har kört också :)
 
Nej, det såklart. Hade förstått det mer om dom hade travat eller galopperat i bredd, men nu skrittade han ju liksom bakom den andra hästen (och skritta bakom andra hästar gör vi flera gånger i veckan, aldrig några problem). Men nu smet han bara förbi och satte sv i galopp.


Det kan vara något som triggat igång löpskallen. Även om ni skrittat bakom andra hästar innan. Satt medryttaren på långa tyglar?
 
Börjar misstänka att min häst är lite likadan. Men vissa ryttare gillar han med en gång. Har en annan tjej som ridit ett par gånger och med henne bråkar han aldrig, men hon är sjukt skicklig och trimmar honom mest på ridbana. Känner bara att kan det bli "bra" med medis eller kommer han aldrig respektera henne som ledare? För som det är nu så blir det ju uppenbart farligt. Visst, att han stannar är väl inte hela världen men om han sticker såhär liksom. Vågar inte ens tänka på vad som KUNDE ha hänt.
Jag tänker att den medryttaren nog inte är rätt för hästen och jag skulle hitta en annan som passar bättre. För allas skull. Något är det som gör att han strular, och jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att det hände något. Olika ryttare funkar med olika hästar, och vissa hästar är mer komplicerade än andra.
Min äldsta kan verkligen krångla, men med den medryttaren vi har nu så är han som en ängel.
Så, mitt råd är att leta vidare, särskilt med tanke på att han tydligen sköter sig fint med andra.
 
Har du pratat med medis om hur hon känner? Jag frågar för att jag har varit i hennes sits men fick absolut ingen förståelse av ägaren. Jag blev sjukt rädd och vågade aldrig rida hästen mer. Försökte prata med henne om hur jag kände men fick ingen respons så den sista månaden mörkade jag att jag inte red, försökte istället vara kreativ med jobb från marken. När det kom fram blev hon helt galen, vilket jag såklart förstår. Men för min del resulterade det i att jag nu inte ridit på 5 år.

Jag menar bara att oavsett vad som triggade händelsen, så måste du säkerställa att medis faktiskt vill och vågar fortsätta, annars är det liksom kört i vilket fall.
 
Har du pratat med medis om hur hon känner? Jag frågar för att jag har varit i hennes sits men fick absolut ingen förståelse av ägaren. Jag blev sjukt rädd och vågade aldrig rida hästen mer. Försökte prata med henne om hur jag kände men fick ingen respons så den sista månaden mörkade jag att jag inte red, försökte istället vara kreativ med jobb från marken. När det kom fram blev hon helt galen, vilket jag såklart förstår. Men för min del resulterade det i att jag nu inte ridit på 5 år.

Jag menar bara att oavsett vad som triggade händelsen, så måste du säkerställa att medis faktiskt vill och vågar fortsätta, annars är det liksom kört i vilket fall.

Ja självklart har vi pratat! Jag tycker väldigt bra om min medis och hon har sagt att hon inte vågar rida ut i dagsläget men red honom i paddocken igår. Jag har sagt att hon ska känna efter hur hon vill göra men misstänker att hon skulle se det som ett "nederlag" att avsluta sitt medryttarskap. Hon tycker väldigt mycket om hästen. Har även erbjudit mig att låna en annan häst så vi kan rida ut tillsammans någon dag men hon vill inte rida ut alls som det känns nu.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 607
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 168
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 066
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp