Bukefalos 28 år!

Ångesten... min häst skenade och slängde av medis.

Måste du ha medryttare? Kanske bättre om du rider honom själv?

Jag hinner tyvärr inte motionera honom så mycket som han behöver, har småbarn och jobbar mycket i perioder. Men jag förstår hur du tänker och håller med om att det inte är optimalt.
 
Var det verkligen sken och inte att han bara stack? Tycker det låter som en bra idé att medryttaren håller sig i paddocken tills vidare, det kan vara en god idé att rida för en tränare och befästa grunderna på honom så både häst och ryttare blir tryggare tillsammans. :)
 
Alltså medis sa bara att han skenat och att hon försökt styra in honom i nätet vid fotbollsplanen men det gick inte så hon åkte av. Enligt en av dom som var med var det galopp som accelererade i sken (när hon åkte av?) Så himla svårt för mig att veta. Vi har ridit där det hände och han spänner sig lite just där så han minns ju att nånting har hänt där. I övrigt är han som vanligt, idag var han vansinnigt pigg men jag lät honom gasa på och då blir det liksom aldrig några problem, han har alltid en broms också.
 
Hände samma sak med min förra häst.
Red honom själv i nästan 1 år och han va världens tryggaste och snällaste individ. Skaffade medryttare som red max 10 gånger och sen va det kört.
Han började sticka i galoppen ute, bocka och blev tittig.

Han hade aldrig gjort något alls med mig eller förra ägaren.

Hon fick inte rida mer och efter några månader blev han sitt gamla jag igen. Men sjukt skumt då jag vet medryttaren inte rider dåligt. Men tror hon lät honom göra lite som han själv ville för ofta.
 
Glöm inte att hästen gått på travet. Den är avlad och tränad för att försöka komma först. Att rida i bredd kan trigga igång vad hästen har tränat o tävlat innan den blev ridhäst.
Det triggade till och med min islandshäst :D när vi red på travbanan av alla ställen.
 
Alltså medis sa bara att han skenat och att hon försökt styra in honom i nätet vid fotbollsplanen men det gick inte så hon åkte av. Enligt en av dom som var med var det galopp som accelererade i sken (när hon åkte av?) Så himla svårt för mig att veta. Vi har ridit där det hände och han spänner sig lite just där så han minns ju att nånting har hänt där. I övrigt är han som vanligt, idag var han vansinnigt pigg men jag lät honom gasa på och då blir det liksom aldrig några problem, han har alltid en broms också.
Till en sån häst tror jag du behöver ha en lite modigare medryttare, som vågar låta honom gasa lite när han behöver det (och som kan känna när det är). Det blir som en ond cirkel annars - hästen blir pigg, ryttaren blir rädd och vågar inte låta den gå, hästen blir spattig av att vara så pigg, ryttaren blir räddare, osv.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 075
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp