Ångra sig

Kanske lite flummigt svar, men jag tror att det är bra att stora beslut (som hästköp ju faktiskt ofta är, både ekonomiskt och livsstilsmässigt) innebär en del ångest. Inte så det blir en negativ faktor, men det blir en stor förändring med en häst i familjen.

När läget stabiliserats och det finns rutiner och jag ser att jag klarar det, brukar det lägga sig.
 
Puffar upp tråden med en följdfråga. Efter hur lång tid kände ni att det började lätta?

Min häst kom för 1,5 vecka sedan. Jag får alltid ångest över större förändringar, men det här är extremt och inte det minsta drömmigt.
 
Puffar upp tråden med en följdfråga. Efter hur lång tid kände ni att det började lätta?

Min häst kom för 1,5 vecka sedan. Jag får alltid ångest över större förändringar, men det här är extremt och inte det minsta drömmigt.

Vad är det som känns fel? Är det "hjälp det här är nånting nytt och annorlunda", är det "det här var inte alls som jag trodde", är det hästen som inte stämmer överens med förväntningarna...? Tror svaren "när lättar det" beror på vad "det" är.

Med min nuvarande häst började det lätta efter 1,5-2 veckor när jag började hitta ett system som funkade för oss.
Men jag har aldrig känt sådär "hjälp jag ångrar mig" med en "problemfri" häst, så i ett sånt läge har jag nog inget vettigt svar att ge.
 
Vad är det som känns fel? Är det "hjälp det här är nånting nytt och annorlunda", är det "det här var inte alls som jag trodde", är det hästen som inte stämmer överens med förväntningarna...? Tror svaren "när lättar det" beror på vad "det" är.

Med min nuvarande häst började det lätta efter 1,5-2 veckor när jag började hitta ett system som funkade för oss.
Men jag har aldrig känt sådär "hjälp jag ångrar mig" med en "problemfri" häst, så i ett sånt läge har jag nog inget vettigt svar att ge.

Alltså, det är egentligen ingenting som är fel. Hon är oerhört snäll i hantering, tycker verkligen om människor och verkar generellt okomplicerad. Är lite spänd när hon är ute i snålblåsten, men inte på något sätt ohanterlig eller "svår". Men jag förstorar upp banaliteter och stressar upp mig själv på grund av dem.

Exempel:
Har ingen sadel åt henne i dagsläget (sadelutprovaren har inte haft tid förrän nu i veckan) och är för feg för att rida särskilt mycket barbacka på en häst som jag inte känner, så har promenerat med henne samt longerat då. Men då börjar jag oroa mig för att hon ska få massa överenergi - eller för den delen, att jag på något sätt inte alls ska tycka lika mycket om att rida henne som jag gjorde när jag provred (när jag testade var det som att det från steg ett kändes helt rätt, vilket jag inte alls hade förväntat mig). Med det spinner min hjärna iväg och sedan sitter jag där och är livrädd för att jag inte ens ska tycka om att rida på hästkraken och att köpa henne var ungefär det dummaste jag någonsin kunde ha gjort, för det finns ju inte en chans i världen att det kan bli bra.

Rent rationellt inser jag att jag förmodligen försöker berättiga min allmänna ångest (som säkert är stressrelaterad pga. ny situation) genom att måla upp katastrofscenarion. Vilket jag har en tendens att göra rent allmänt.
 
Första tre månaderna hade jag en plan b, skulle låta en mkt duktig unghästutbildare rida den inför försäljning om den blev svårare/farligare. Råkade köpa en mycket speciell och skarp häst som jag inte fullt ut redde ut. Nu tre år senare känns det som en häst jag kommer ha kvar för alltid och framför allt mäta alla kommande hästar efter. Efter ett halvår ungefär var jag helt säker på att jag skulle ha kvar hästen.
 
Ska ev köpa min första häst (ponny) och fast jag drömt om det länge (och även om just denna individ) så känns det läskigt. Kan jag ge det hem han förtjänar? Finns det nån bättre köpare? Kommer jag ångra mig?
 
Har ingen sadel åt henne i dagsläget (sadelutprovaren har inte haft tid förrän nu i veckan) och är för feg för att rida särskilt mycket barbacka på en häst som jag inte känner, så har promenerat med henne samt longerat då. Men då börjar jag oroa mig för att hon ska få massa överenergi - eller för den delen, att jag på något sätt inte alls ska tycka lika mycket om att rida henne som jag gjorde när jag provred (när jag testade var det som att det från steg ett kändes helt rätt, vilket jag inte alls hade förväntat mig). Med det spinner min hjärna iväg och sedan sitter jag där och är livrädd för att jag inte ens ska tycka om att rida på hästkraken och att köpa henne var ungefär det dummaste jag någonsin kunde ha gjort, för det finns ju inte en chans i världen att det kan bli bra.

Just den här upplevelsen hade jag med min häst också, kom i februari med skor utan broddar så stod 2 veckor. Bytte sedan stall så han stod någon vecka till. Skulle sen börja rida och insåg att hästen inte lärt sig stå still vid pallen, och svårt att rida när man inte kommer upp på hästen :laugh: Plus att då var ju hästen extra pigg efter att ha stått och det blev lite av en ond cirkel. Det bästa jag gjort var att då ringa in min tränare. Det mesta löser sig om man vågar ta hjälp. Nu är hästen hur trevlig som helst att rida, men där i början när allt var kaos var det så skönt att ha en tränare som ändå kunde se att hästen i grunden inte var helt hopplös.
 
Just den här upplevelsen hade jag med min häst också, kom i februari med skor utan broddar så stod 2 veckor. Bytte sedan stall så han stod någon vecka till. Skulle sen börja rida och insåg att hästen inte lärt sig stå still vid pallen, och svårt att rida när man inte kommer upp på hästen :laugh: Plus att då var ju hästen extra pigg efter att ha stått och det blev lite av en ond cirkel. Det bästa jag gjort var att då ringa in min tränare. Det mesta löser sig om man vågar ta hjälp. Nu är hästen hur trevlig som helst att rida, men där i början när allt var kaos var det så skönt att ha en tränare som ändå kunde se att hästen i grunden inte var helt hopplös.
Det är så oerhört skönt att läsa att det inte bara är jag! Tack för att du delar med dig.

Idag valde jag att använda den ok (inte perfekta, men ok) sadeln med padd för att sitta upp. 35 minuter i ridhuset blev det, inget avancerat utan mest lite känna på läget. Sadelutprovaren kommer på söndag så då ska vi förhoppningsvis få till det med en riktigt bra sadel också.

Även om vi förstås inte är helt i synk så svävar jag på moln :love: Här ska bokas dressyrträning!
 
Det är så oerhört skönt att läsa att det inte bara är jag! Tack för att du delar med dig.

Idag valde jag att använda den ok (inte perfekta, men ok) sadeln med padd för att sitta upp. 35 minuter i ridhuset blev det, inget avancerat utan mest lite känna på läget. Sadelutprovaren kommer på söndag så då ska vi förhoppningsvis få till det med en riktigt bra sadel också.

Även om vi förstås inte är helt i synk så svävar jag på moln :love: Här ska bokas dressyrträning!

Det är klart man ska vara noga med att ha passande utrustning, men ibland tror jag man kan vara lite för noga/försiktig nästan. Att rida några lätta pass i början med ny häst, i en sadel som är ok, i väntan på sadelutprovare, tycker jag inte är nåt man ska behöva känna sig osäker för alls.

Så kul att du svävar på moln nu, antar att det känns bättre med hästen då? :)
 
Här en till. Har köpt den dyraste hästen någonsin, pengarna bara flödar ur plånboken och hon är inte ens här. Vi kom överens om att hästen skulle stanna en månad på utbildning. Hovslagarräkningar, kolla masken och gud vet vad på ett djur jag träffat totalt kanske en timme. På söndag åker jag sex timmars bilresa och hämtar henne. Tjära nån , vad gör jag om vi inte bondar? :p
Blev nyfiken på hur det går med nya hästen? (och plånboken 😱🙈)
🌸
 
Det är klart man ska vara noga med att ha passande utrustning, men ibland tror jag man kan vara lite för noga/försiktig nästan. Att rida några lätta pass i början med ny häst, i en sadel som är ok, i väntan på sadelutprovare, tycker jag inte är nåt man ska behöva känna sig osäker för alls.

Så kul att du svävar på moln nu, antar att det känns bättre med hästen då? :)
Ja, fram till nästa sak jag lär noja upp mig för 😉

Antar att det bara är att acceptera att en är en nojig typ.
 
Blev nyfiken på hur det går med nya hästen? (och plånboken 😱🙈)
🌸
Plånboken lär aldrig repa sig, hon är värd allt. :)
Det blev hur bra som helst, hon är grön i utbildningen och den extra månaden hon fick så kvar hade jag nog kunnat vara utan. Men hon är en fantastisk individ och snygg :) Vi har redan checkat av att lasta och åka ensam, till tränare. Vi har ridit ut ensamma, hon var inte uteriden alls innan. Vi har träffat älg och snart sitter alla växlar. Det blev skitbra!
 
Åh, jag måste bara tacka för denna tråd! Har inte ens fått hem ponnyn än, men har redan ångest över vad jag gett mig in på :nailbiting: "Skönt" att veta att det är relativt vanligt förekommande med ångest vid hästköp :p

Och.......det som är minst lika viktigt (som tagits upp här)......hästen kan också få "ångest" av ägarbyte och det i sin tur gör att man kan känna sig uppgiven och undra vad man gett sig in på innan häst och ägare hittat varandra.
Det kan ta upp till ett år men brukar lugna sig efter 1-4 månader.
 
Och.......det som är minst lika viktigt (som tagits upp här)......hästen kan också få "ångest" av ägarbyte och det i sin tur gör att man kan känna sig uppgiven och undra vad man gett sig in på innan häst och ägare hittat varandra.
Det kan ta upp till ett år men brukar lugna sig efter 1-4 månader.
Så viktigt! Vi människor har ändå valt, hästen befinner sig plötsligt bara på ett nytt ställe. Det är därför det är så viktigt med tydlighet så hästen slipper fundera på vad som gäller och känna behov av att ta sin överlevnad i egna händer (det som så vidrigt kallas att hästen försöker ta över är ju bara ren överlevnads vilja). Att bonda, visa hästen att här är det bra, roligt och tryggt att bo och att låta hästen vara häst och lära känna de andra hästarna.
 
Så viktigt! Vi människor har ändå valt, hästen befinner sig plötsligt bara på ett nytt ställe. Det är därför det är så viktigt med tydlighet så hästen slipper fundera på vad som gäller och känna behov av att ta sin överlevnad i egna händer (det som så vidrigt kallas att hästen försöker ta över är ju bara ren överlevnads vilja). Att bonda, visa hästen att här är det bra, roligt och tryggt att bo och att låta hästen vara häst och lära känna de andra hästarna.

Precis....att kunna tolka hästen.

Den senaste hästen jag köpt har precis börjat landa efter 4-5 månader och jag tror att det är minst lika lång tid till, om inte längre, innan han har fullt förtroende för mig.
Jag har ännu inte helt fullt kunna nyttja honom som han faktiskt är utbildad till och säker för, i sitt förra hem.
 
Precis....att kunna tolka hästen.

Den senaste hästen jag köpt har precis börjat landa efter 4-5 månader och jag tror att det är minst lika lång tid till, om inte längre, innan han har fullt förtroende för mig.
Jag har ännu inte helt fullt kunna nyttja honom som han faktiskt är utbildad till och säker för, i sitt förra hem.
Och tiden du ger honom kommer du få tusenfalt tillbaka :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp