Anlägga ekologiskt vall

J

javill

Är här någon som kan det här med vall bra? Har en gård med ca 4 ha gammal åker som idag används som betesmark. Hade tänkt att så in egen vall där istället för att köpa in foder till hästarna. "Min" hösilageleverantör är över 80 år så han kanske tänker pensionera sig rätt som det är..., dessutom bor han en bit bort så det är lite omständigt att få hem balarna. Som det är nu behövs det röjas en del och jag hade tänkt låta hyra in folk och maskiner för jobbet i alla fall nu i början.

Någon som har ekologisk vall? Vad bör man tänka på, när man anlägger vall. Pratade med en bonde i maskinringen och han trodde på att plöja upp och så in nytt. Jag skulle vilja efterbeta vallen efter skörd.

Nu vill jag ha era erfarenheter! :)
 
Vi har ekologiskt hö i stallet. Smb rp ligger på 12 g/kg foder. Totalt jävla uruselt alltså.

Jag vet inte riktigt vad kraven är, men du får väl inte gödsla med annat än naurgödsel? Vet inte hur välgödslad vår vall är, men aldrig mer ekologiskt hö för min häst!!
 
Det låga proteinvärdet på ditt hö beror nog inte enbart på att det är ekologiskt. Grässammansättning, sködetid och skördesätt är andra faktorer som spelar in, förutom hur välgödslad vallen är.

Har sett "vanligt" hö med samma låga värden. Anledningen att jag vill ha ekologisk vall är att jag inte är intresserad av att sprida något som inte är naturligt på min egen mark. Insådd med rätt vallblandning och skördat i rätt tid tror jag att jag kan få hösilage med hyfsade värden även på en ekologiskt vall.
 
Ja, det beror nog väldigt mycket på de omständigheter du beskriver. Jag är bara så arg på vårt hö och på stallägarna som inte fattar att det är jättedåligt...
 
vi har ekologisk odling som vi söker EU-stöd för.
Vi har de sista fem åren gödslat med endast vår egen gödsel och det har varit för lite,marken utarmades ganska snabbt. Vi skall nu i vår så in vall och korn samtidigt,sälja kornet till nån bonde.
Att efterbeta vallen efter slått går bra om det är tillräckligt stort, vi lät våra hästar gå på för liten yta - 1 ½ ha och det resulterade i dålig återväxt året därefter samt mycket ogräs.Vi har två hästar.
Det går att köpa kravmärkt gödning på tex Granngården som är tillåten för ekologisk odling.
Det är lite tjorvigt tycker jag detta med ekologiskt för att skall det vara riktigt så skall hästarna äta enbart ekologiskt foder, alltså även kraftfodret,åtminstone om man skall söka stöd för det.
 
Tack för ditt svar! Just nu har vi en gigantisk gödselstack så den borde räcka i många år. :D Skämt åsido så ska det nog kunna fungera. Det kommer att vara några fler hästar här (än två alltså) och sen växelbetar vi med grannens kossor men, de behöver inte gå där så länge eftersom vi har annan betesmark också. Det var nog mest så att jag bara vill ta en skörd per år. Häromkring tar de både tre och fyra skördar och så mycket mat vet jag inte om jag blir av med. :)

Tror jag får ringa och prata lite med länsstyrelsen då. Idag var här en bonde och röjde bort törne så nu är åkern nästan dubbelt så stor! :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 477
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 692
Senast: Nixehen
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Ja som rubriken säger, kan man lita på en höanalys? Som ett ex. en bonde har 8 olika vallar han tar in sitt hö från, de ligger med en...
Svar
10
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp