Bukefalos 28 år!

Höanalys, trovärdigt eller...

prunella

Trådstartare
Ja som rubriken säger, kan man lita på en höanalys?

Som ett ex. en bonde har 8 olika vallar han tar in sitt hö från, de ligger med en omkrets på ca 1-6 km från hans gård, skörden tar väl ca 1-3 veckor beroende på väder att få in, tar man en höanalys så blir det knappast att man får några strån från varje åker, utan det blir från några balar och med all sannorlighet så är dessa balar då från samma åker,
vad tjänar man isåfall på en sådan analys?
Det måste ju vara missvisande då man bara får från en vall/åker, och det sen återstår typ 7 åkrar till :confused:
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

En seriös bonde skiljer ju på vallarna och tar en analys per vall och även den helst väl utspridd över vallen - enklast innan balarna pressats vad jag fattat det som?

De vi köper av har olika partier (från olika vallar alltså) och så får man välja analysen som passar ens hästar bäst.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Hö:et körs in och skulltorkas,
skulle man vara med och ta några strån där från varje vall, så skulle det bli grässtrån i princip, och skullen fylls ju på hela tiden så det är knappast möjligt att veta att det blir från varje vall.

Sen då man fodrar av detta, så kan då nästa lass ha kommit ner på en "ny" vall, kan bli så att man i princip byter hö varje eller varannan månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Vet du vad för system de använder när de lägger in höet.

Hemma lägger vi in hela lager nerifrån och upp, och sedan tar vi från ena kortändan när vi använder höet. På det viset blir det en blandning från de olika fälten, och ungefär samma blandning hela säsongen. För analys tar jag sedan en liten tuss från varje ny bal i ett par veckor, så får jag ett hyfsat genomsnitt.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Ja det låter ju väldigt bra om det togs från ena kortändan som du beskriver,

men det lagras ovanpå vartefter, och då det pressas till försäljning så tas det uppifrån alltihopa och kastas ned till pressen.
Man kan ju inte se eller ens ana att nu är det minsann en ny vall som just detta hö kommer ifrån, allt ser i princip lika ut.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Okej, den bonden hade ju inte jag köpt hö av. Är det så ni gör eller så er bonde gör? För det är långt i från alla som gör så :)
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Då blir det naturligtvis svårare, men det får väl ses som ett gott tecken att det åtminstone ser likadant ut. Hade man kunnat se tydlig skillnad på blommning, grovlek, sammansättning, osv... så hade det ju varit ännu värre.

Om du kan tänka dig att lägga ut några hundralappar extra så skulle du ju kunna ta en analys i början av säsongen och sedan följa upp den med någon till senare? Så kan du ju åtminstone få ett hum om hur mycket det slår.

Sedan ska man inte överskatta analyserna heller, jag brukar iofs räkna foderstater utifrån höanalysen, men sedan slutar det ändå med att jag fodrar med ögat och justerar foderstaten efterhand. Jag skickar inte analys på betet varje vecka hela sommaren heller.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Det går faktiskt sällan att lita på en höanalys, det kan variera otroligt mycket i innehåll på en stor vall, och dessutom ska man behöva separera alla vallar när man tar in höet, och veta exakt varifrån just det partiet man lämnar ut kommer. Nästan omöjligt alltså.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Väldigt få gör faktiskt så som du beskriver. Här är det i princip omöjligt att hitta en höbonde som lägger ned de resurserna.
 
Sv: Höanalys, trovärdigt eller...

Analysresultatet hade jag inte tvivlat på. Däremot verkar ju provtagningen vara minst sagt osäker, det blir inget representativt resultat då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 019
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 693
Senast: Buck
·
Foder & Strö Har en fråga so jag verkligen inte får svar på... Sökt och sökt men inget resultat så HJÄLP! Jag funderar på göra höanalys för att...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: Sofiiiia
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 203
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp