Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Lupino

Trådstartare
Vi håller fortfarande på att skolar in dottern på dagis, men har redan lärt oss att man inte kan ringa på morgonen och säga att man kommer till dagis (efter någon dags sjukdom) utan att man måste meddela senast dagen före.

Är det normalt förfarande?

Blev förvånad över att man gör så, då vi först på morgonen kunde konstatera att dottern var frisk (vilket vi ju inte kunde veta dagen innan), men personalen sa att man då håller barnet hemma en extra dag för observation...

/ Nybörjare i förskolevärlden
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Här kan man ringa på morgonen och säga att barnet är friskt. Vi har till och med kunnat lämna det öppet, dom sa att kommer vi innan kl 9 så gick det bra men dök vi inte upp antog dom att han fortfarande var sjuk.

Man kan även ringa på morgonen (fram till kl 9) och säga att man vill ha barnet där även om det inte var planerat te x om man jobbar som timvikarie.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Hos oss fungerar det bra att ringa på morgonen, även om jag försöker ringa dagen före om jag ser att de är pigga nog att gå. Men vi har haft ett par vändor där Freddan fick febertoppar enbart på kvällen och då gick det ju inte att ringa innan man visste att han hade klarat kvällen. :)
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Tack för era svar, då vet jag att detta inte är en 100-procentig standard hos alla förskolor.

Jag insåg att jag i alla fall får lösa det genom att, om dottern verkar vara på bättringsvägen, ringa dagen innan och säga att hon kommer och om hon ändå inte känns frisk nog på morgonen sjukanmäla igen... Känns bara så onödigt.

Enligt personalen är det för att de ska kunna ange hur många som ska äta lunch (tas från en skola i närheten) och veta hur många i personalen som behövs.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom