Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Lupino

Trådstartare
Vi håller fortfarande på att skolar in dottern på dagis, men har redan lärt oss att man inte kan ringa på morgonen och säga att man kommer till dagis (efter någon dags sjukdom) utan att man måste meddela senast dagen före.

Är det normalt förfarande?

Blev förvånad över att man gör så, då vi först på morgonen kunde konstatera att dottern var frisk (vilket vi ju inte kunde veta dagen innan), men personalen sa att man då håller barnet hemma en extra dag för observation...

/ Nybörjare i förskolevärlden
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Här kan man ringa på morgonen och säga att barnet är friskt. Vi har till och med kunnat lämna det öppet, dom sa att kommer vi innan kl 9 så gick det bra men dök vi inte upp antog dom att han fortfarande var sjuk.

Man kan även ringa på morgonen (fram till kl 9) och säga att man vill ha barnet där även om det inte var planerat te x om man jobbar som timvikarie.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Hos oss fungerar det bra att ringa på morgonen, även om jag försöker ringa dagen före om jag ser att de är pigga nog att gå. Men vi har haft ett par vändor där Freddan fick febertoppar enbart på kvällen och då gick det ju inte att ringa innan man visste att han hade klarat kvällen. :)
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Tack för era svar, då vet jag att detta inte är en 100-procentig standard hos alla förskolor.

Jag insåg att jag i alla fall får lösa det genom att, om dottern verkar vara på bättringsvägen, ringa dagen innan och säga att hon kommer och om hon ändå inte känns frisk nog på morgonen sjukanmäla igen... Känns bara så onödigt.

Enligt personalen är det för att de ska kunna ange hur många som ska äta lunch (tas från en skola i närheten) och veta hur många i personalen som behövs.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Som jag har förstått det är det mer viktigt att ringa dagen före att man kommer när de hämtar mat, på våran förskola så lagas all mat på plats och det är inte så viktigt att veta tidigt, utan det räcker att köket får veta vid 9 att det tex är ett stort manfall, ett eller två barn borta spelar liksom ingen roll alls.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Blev förvånad över att man gör så, då vi först på morgonen kunde konstatera att dottern var frisk (vilket vi ju inte kunde veta dagen innan), men personalen sa att man då håller barnet hemma en extra dag för observation...

/ Nybörjare i förskolevärlden

Man brukar hålla barnen hemma en dag efter sjukdom, just för att vara säker på att de är friska och speciellt friska nog att orka med en dag på förskolan. Ett hängigt/inte helt friskt barn sinkar hela verksamheten och man har inte tid att ge halvsjuka barn den extra uppmärksamhet och vård barnet behöver. Det är föräldrarnas uppgift. Och har barnet haft magsjuka så är det två friska dagar hemma, för att inte smitta i onödan. :)
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Jag tycker det känns som normalt förfarande - så var det under dotterns hela dagistid. I praktiken innebär det ju att barnet får en extra dag hemma, vilket de flesta småbarn nog behöver efter sjukdom för att orka med dagis och inte bli sjuka med en gång igen. Det minskar ju dessutom smittrisken något för övriga barn.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Vi ska ringa samma morgon som barnet inte kommer och sen räcker det med samma morgon hon kommer tillbaka för att de ska inte gå iväg till parken utan oss :)
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Här ringer vi och sjukanmäler.
Sedan dyker vi bara upp som vanligt när barnet är friskt!

Dvs. vi behöver inte meddela det dagen före.
Är barnet borta en längre tid så ringer man för att säga att jag tror att vi kommer på måndag tex.
Kommer man inte på den måndagen behöver man inte meddela det. Vid sjukanmälan säger de alltid att "Ni kommer när ni kommer, men att vi saknar xxx så hoppas att det blir snart"

De har en gullig sed på förskolan att när någon är sjuk ett längre tag så skickas det hem Krya-på-dig-teckningar osv från kompisarna på avdelningen.:love:

Nu har förskolan ett eget kök där alla måltider tillagas så på förskolor där man beställer maten utifrån förstår jag att det behöver planeras på ett annat sätt.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Jo, visst förstår jag vitsen på sätt och vis.

Tyckte bara det var så oflexibelt. I vårt fall hade dottern 3-dagarsfeber och var sådeles pigg men febrig. Febern försvann sent på kvällen och nästa morgon ringde jag och sa att vi tänkte komma (på 1,5 timmes inskolning där jag är med drygt 1 timme, ingen lunch). Tyckte liksom det inte var så mycket att tjaffsa om...

Jag är rätt säker på att man själv kan avgöra om barnet behöver en full dag hemma eller om det är ok att gå (jag är sån som vet vad dottern brukar ha för temp och anser att hon är sjuk om den är förhöjd med 0,5-1 grad om dottern är hängig).
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Men hur visste du att det var tredagarsfeber under tiden hon var sjuk? Det kunde ha varit vad som helst? Tredagarsfeber utmärker sig väl genom utslagen som kommer i efterhand?
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Absolut, du har rätt - det var inte förrän i efterhand (när utslagen kom) som vi kunde konstatera vad hon haft.

När vi tog beslutet att gå tillbaka till dagis visste vi bara att vi haft en pigg dotter med feber som pågått i några dagar och som gick ner en kväll till normal och var fortsatt borta nästa morgon. Antar att vårt beslut hade kunnat vara annorlunda om det hade handlat om att lämna ett barn en hel dag, nu var det just 1,5 timme där jag var med drygt 1 timme det gällde...

Så ur vår dotters synvinkel var det ok, och vi ansåg inte att det fanns någon smittorisk att tala om.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

På vår förskola vill vi att de ringer och friskanmäler innan stängning dagen innan. Då kan vi planera upp dagen om det tex skulle vara sjuk personal mm. Är föräldrarna osäkra så sent på eftermiddagen dagen innan att de inte vet om de kan gå eller inte är barnet oftast inte i skick att klara en hel förskoledag. Men visst händer det att det kommer överaskningar i hallen på morgonen och dem slänger vi ju så klart inte ut igen...
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Här måste barnen vara hemma en feberfri dag innan de får komma tillbaka.
Det är svårare att veta med förkylda barn när de är på gränsen till att behöva vara hemma. Fast jag har dem hemma hellre en dag för mycket.
Men jag brukar ringa samma morgon och säga att de är friska.
Det får man göra.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Jag anser att man ska ha barnet hemma en frik dag för att de ska få tid på sig att bli helt bra. Miljön på förskolan är mycket annorlunda än hemma och barnen blir tröttare av förskolemiljön än hemma miljön. På så sätt kan man alltid ringa och meddela återkomsten dagen innan.

Tänk på MINST en feberfri dag ovch barnet ska vara hemma och piggt en dag innan förskolan, barnen påverkas mycket av allt liv och stoj runt omkring democh det finns det mycket av på förskolan.

/Sofflan (förskollärare)
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

På vår förskola vill vi att de ringer och friskanmäler innan stängning dagen innan. Då kan vi planera upp dagen om det tex skulle vara sjuk personal mm. Är föräldrarna osäkra så sent på eftermiddagen dagen innan att de inte vet om de kan gå eller inte är barnet oftast inte i skick att klara en hel förskoledag. Men visst händer det att det kommer överaskningar i hallen på morgonen och dem slänger vi ju så klart inte ut igen...

Precis så har vi det också. Håller helt med om att ett barn som är på gränsen till friskt/sjukt kvällen innan ska vara hemma dagen efter.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Hos oss så ska man ringa och sjukanmäla tidigt på morgonen och ringa dagen innan och säga att man kommer. Men det är inte så många som gör det och det fungerar ändå.

Är det en fredag så vet man ju inte om barnet är frisk eller ej på måndag. Då brukar jag säga att ni dyker upp er vanliga tid om ni dyker upp, annars skriver jag att ni är sjuka.

Däremot att dyka upp oanmäld efter sin "vanliga" tid och sen bli sur för att alla gått till skogen tycker jag är oförskämt. Kommer man inte sin vanliga tid så anar jag att någon är sjuk och efter klockan 9 så förutsätter jag det. Har alla barn kommit före 9 så knallar vi iväg och är man då inte friskanmäld så kan man ju tyvärr missa en tidigare avgång. Då kan det vara smart att lämna ett meddelande om att man kommer senare!
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Vi behöver inte ringa föränn samma dag, Det enda de vill är att man då ringer på morgonen och tex inte klockan 11 på dagen och säger att man kommer lite senare efter sjukdom,just pga att de vill veta hur mycket mat de skall beställa.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

På de förskolor jag jobbat på så har regeln varit 2 feberfria DYGN innan barnen återgår till dagis.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför föräldrar ska stressa iväg ungarna på dagis tidigare än så. Dom måste få vila!
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

på de 2 förskolor dottern har gått på behöver man inte meddela att barnet kommer, bara att det inte kommer. Ärligt talat tycker jag att det låter ganska byråkratiskt att behöva informera om att man kommer, ringer man på kvällen innan lär ju personalen knappast hinna göra några förändringar i bemanningen ändå. Enda anledningen skulle väl vara om just detta barn råkar gå några extrema tider, tex börjar tidigare. Jag har svårt att tro att man riggar om hela personalstyrkan bara för att ett barn tillkommer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 734
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 718
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp