"Anmäla" kollega

Sv: "Anmäla" kollega

Arbetar inom ett omvårdnadsyrke och har hört från flera verksamheter som brukaren kommer i kontakt med, att min kollega inte sköter sitt arbete. Det är ganska självklara saker som ignoreras, tex febernedsättande vid feber osv. Då brukaren är mycket sjuk är detta ganska allvarligt. Sedan har vederbörande även sovit på arbetstid.

Ni som anmält liknande till era chefer - vad hände med kollegan?
Fick kollegan reda på att det var ni som anmälde och blev det isåfall en stor konflikt?

Ska tillägga att jag GIVETVIS meddelat cheferna, väntar på utgången nu.

Jag hade börjat med att se det med egna ögon. Att anmäla någon inom vården kräver en ganska bra grund, så att det vidtas åtgärder på riktigt. Orden "har hört" är ingen bra grund :/
 
Sv: "Anmäla" kollega

Återigen, arbetar man som PA så är det svårt att kunna se sånt med egna ögon eftersom man ofta arbetar ensam. Jag tycker det är BRA att övriga verksamheter sånär involverade i brukaren säger till om missförhållanden i vården och att TS faktiskt påtalat detta för chefen. I det här fallet är det ju faktiskt tredje man(brukaren) som drabbas, så jag förstår inte varför man ska skydda kollegan! Alla de här verksamheterna har upplysningsplikt om man ser att det råder missförhållanden. Det är en HELT annan sak om man arbetar inom yrken där problem med kollegor drabbar en själv, men nu handlar det om en brukare som inte ens kan föra sin egen talan, därför är det extremt viktigt att sånt här uppdagas!
 
Sv: "Anmäla" kollega

Arbetar inom ett omvårdnadsyrke och har hört från flera verksamheter som brukaren kommer i kontakt med, att min kollega inte sköter sitt arbete. Det är ganska självklara saker som ignoreras, tex febernedsättande vid feber osv. Då brukaren är mycket sjuk är detta ganska allvarligt. Sedan har vederbörande även sovit på arbetstid.

Ni som anmält liknande till era chefer - vad hände med kollegan?
Fick kollegan reda på att det var ni som anmälde och blev det isåfall en stor konflikt?

Ska tillägga att jag GIVETVIS meddelat cheferna, väntar på utgången nu.


Det är korrekt att informera ansvarig chef om att man hört ett rykte som är så pass allvarligt att det inte kan nonchaleras.
Det är viktigt att informera chefen oavsett om ryktet troligen stämmer eller sannolikt är elakt förtal då bägge alternativen är arbetsmiljöfrågor som inte får nonchaleras.

Om man inte personligen är ögonvittne och har förstahandsinformation är det viktigt att inte presentera sig som sanningsägare utan enbart som informatör/budbärare. Man har ju bara hört - inte sett.

Det är alltför många chefer som är snabba att döma utifrån obevisade påståenden så det är ingen nackdel om alla i ledet försöker hålla sig till de faktiska omständigheterna.

Jag har varit med om många sådana här fall, utgången har varierat. Allt från faktiska brister till den fulaste varianten av mobbing och kränkande särbehandling.


Huruvida den anklagade/anmälda får veta vem som informerat chefen har varierat från fall till fall.
 
Sv: "Anmäla" kollega

KL
Vill ni veta hur det gick?

Kollegan fick sparken. Hen försökte begära skadestånd, dra in facket osv. Men eftersom hen brutit sekretessen fick hen två val: antingen accepterar du uppsägningen eller så drar vi dig inför rätta.

Jag har själv hört hen bla säga hotfulla saker om brukarens anhöriga, att hen ska slå dem på käften t.ex. Hen hade även varit inne för flera samtal hos chefen för att den dagliga verksamheten hade problem med hen.

Inom en månad efter att hen försvann gick brukaren (undernärd) upp 4 kilo. Det säger det mesta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i...
Svar
10
· Visningar
3 716
Senast: rutigarut
·
Skola & Jobb Skriver anonymt eftersom jag absolut inte vill riskera att den berörda personen eller någon i närheten kan förstå, framför allt eftersom...
Svar
16
· Visningar
5 488
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 532
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp