"Anmäla" kollega

Mascot

Trådstartare
Arbetar inom ett omvårdnadsyrke och har hört från flera verksamheter som brukaren kommer i kontakt med, att min kollega inte sköter sitt arbete. Det är ganska självklara saker som ignoreras, tex febernedsättande vid feber osv. Då brukaren är mycket sjuk är detta ganska allvarligt. Sedan har vederbörande även sovit på arbetstid.

Ni som anmält liknande till era chefer - vad hände med kollegan?
Fick kollegan reda på att det var ni som anmälde och blev det isåfall en stor konflikt?

Ska tillägga att jag GIVETVIS meddelat cheferna, väntar på utgången nu.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Åh vad tråkigt för brukaren att behöva ha en så oengagerad vårdare..

Har tyvärr ingen erfarenhet av sånt här men hoppas att det löser sig för brukare.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jag hade inte brytt mig alls ifall kollegan får reda på vem som skvallrat. Det blir liksom ingen konflikt ifall man inte går med i den. I vissa fall blir det samtal med chefen, i andra fall varningar eller dylikt. Sen beror det ju på hur personen är anställd. Är det en vikarie kanske han eller hon inte får mera vikariat.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jag ser det så här. Ibland måste man våga sticka ut hakan. Om en person missköter sitt arbete så grovt att andra personers hälsa är i fara är det defintivt ett sådant tillfälle där det är dags att sticka ut hakan.

Jag står för vad jag säger, men det måste hanteras snyggt. Oftast är det väl där det brister.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Fast hur mycket vet du och hur mycket är andrahandsuppgifter?

Att brukaren säger en grej kan jag förstå, men är det verkligen sanningen?? Jag hade pratat med min kollega innan jag hade anmält. Tycker att det är fel att anmäla utan att faktiskt ha riktigt på fötterna och utan att ha gett personen en chans till förbättring.

Om brukaren nu är så talför varför anmäler inte denne i så fall? Det hade ju varit en bättre väg att gå.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Vad menar du?
Brukaren är INTE talför och det är andra anställda på verksamheter som reagerat bla på att brukaren misskötts. De har ju sett det med egna ögon, givetvis.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jag hade pratat med min kollega innan jag hade anmält. Tycker att det är fel att anmäla utan att faktiskt ha riktigt på fötterna och utan att ha gett personen en chans till förbättring.
Tycker du att man som kollega ska ta risken för konflikt, i stället för att låta chefen kolla upp saken och sen se till att kollegan bättrar sig?
I så fall tycker vi helt okika.

Får man reda på missförhållanden så tycker jag nog att det är bättre att gå med sina uppgifter till chefen. Om det behövs kan man säga att "flera personer på andra verksamheter har berättat för mig att..." och på så sätt göra chefen uppmärksam på vad man fått höra. Sen är det upp till chefen att åtgärda saken.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Verksamheterna har nu kontaktat chefen. Så uppgifterna jag fått höra har bekräftats.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Skönt att det löste sig!

Alla anställda har anmälningsplikt, anmäler du inte accepterar du även ett felaktigt beteende/ blir medskyldig!
Självklart ska det anmälas, dock har jag full förståelse för att man vill diskutera med chefen hur denna sen kommer gå vidare med de uppgifter som inkommit.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Som chef vill jag veta om något inte fungerar som det ska/är tänkt i min verksamhet. Jag förväntar mig att få veta det, och det är mitt ansvar.

Jag tycker självklart att du gjort rätt, och en bra chef ska kunna hantera detta utan att lämna ut den som ev. anmält sin kollega.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Det är inte en arbetstagares ansvar att reda upp såna saker som rör kollegorna. Det är därför man har chef, liksom.

Det behöver ju absolut inte leda till någonting, men chefen får fråga den anställde.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jag jobbar inte inom omvårdnad utan inom säkerhet. När jag har meddelat min chef om saker jag anser är vårdslöst som jag blivit upprörd över har dessa fått samtal med varningar. Vet inte om det blivit skriftligt också. De har väl ett par chanser på sig att "bättra" sig innan han tröttnar och ber dem se sig om efter något nytt. De får, lite beroende på vad det handlar om, också verktyg till att bättra sig. Om det brister i kunskap någonstans får de ett pass att gå bredvid t.ex. Vid allvarliga brister kan det komma anmälan på tal eller att de får foten omedelbart.

Som sagt, nu är ju detta inom en annan branch men det är vad som händer om någon av "de våra" missar något.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Det är inte en arbetstagares ansvar att reda upp såna saker som rör kollegorna. Det är därför man har chef, liksom.
Jo, självklart. Men jag hade av rent sociala skäl vänt mig till kollegan innan jag hade sprungit till chefen och "skvallrat".

Visst vill cheferna veta vad som händer på företaget, och visst är det chefernas ansvar att se till så att verksamheten fungerar. Men jag hade först pratat med min kollega ifall jag hade kunnat innan jag hade gått till cheferna.

Jag hade själv blivit väldigt förvånad och nästan lite ledsen ifall någon av mina kollegor gick till chefen istället för till mig först, ifall de hade någon problem med mig.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Om man sover på sitt jobb under arbetstid tycker inte jag att det är en kollega till kollega sak att prata om. Hade det vart så att kollegan hade bristande kunskap ja då hade jag pratat med denne och tipsat om hur denne skall göra istället. Men sova på arbetstid och neka sin brukare febernedsättande vid feber är fan idioti och ska tas tag i omedelbart innan nästa tabbe är större. Det är inte skvaller, det är ren och skär fakta man anmäler till sina chefer.
 
Sv: "Anmäla" kollega

I mitt yrke så är vi instruerade att aldrig ta felaktigheter som vi ser direkt med kollegorna.
Allt skall gå via trafikledningen.
Vi skall inte veta varken vem som har uppmärksammat felet eller helst inte heller vem som gjorde det.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Om samma sak hade hänt på mitt jobb hade jag varit skyldig att skriva en lex Sara rapport. Är det möjligt att det är likadant på ditt jobb?
 
Sv: "Anmäla" kollega

Exakt. Om nån är så lat och ointresserad ska man inte vänta sig att ens kollegor först frågar försiktigt.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jag tycker nog att det är olika beroende på jobb. I det här fallet, när kollegans fel går ut över brukaren, tycker jag inte att man ska ta det med kollegan först.

Men tex de jobb på fik jag haft, där hade det vart rätt käckt att ta det mellan kollegorna först.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Om samma sak hade hänt på mitt jobb hade jag varit skyldig att skriva en lex Sara rapport. Är det möjligt att det är likadant på ditt jobb?

På mitt arbete (Landstingsbedriven sjukvård) skrivs det avvikelserapport, oavsett vad som inträffat o vem som begått fel/utsatt andra för risker. Alla yrkeskategorier är skyldiga att göra det.

Ett antal ssk på SöS blev avskedade för ett antal år sedan för att de sov på arbetstid. De hade visserligen satt det i system.
 
Sv: "Anmäla" kollega

Jo, självklart. Men jag hade av rent sociala skäl vänt mig till kollegan innan jag hade sprungit till chefen och "skvallrat".

Visst vill cheferna veta vad som händer på företaget, och visst är det chefernas ansvar att se till så att verksamheten fungerar. Men jag hade först pratat med min kollega ifall jag hade kunnat innan jag hade gått till cheferna.

Jag hade själv blivit väldigt förvånad och nästan lite ledsen ifall någon av mina kollegor gick till chefen istället för till mig först, ifall de hade någon problem med mig.

Fast inom personlig assistans så tycker jag att sådana här händelser i första hand ska tas med chefen. Framför allt eftersom det handlar om en annan persons hälsa. Inom PA arbetar man också ofta själv, vilket gör att man har fullt ansvar för en annan människas hälsa. Att då, som kollega, gå in och prata med en annan arbetskamrat blir ju väldigt märkligt. Det är en sak om det handlar om samarbetssvårigheter eller annat som ställer till det MELLAN kollegorna. Men nu är det ytterligare en person som är inblandad och därför är den rätta vägen att gå genom chefen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i...
Svar
10
· Visningar
3 717
Senast: rutigarut
·
Skola & Jobb Skriver anonymt eftersom jag absolut inte vill riskera att den berörda personen eller någon i närheten kan förstå, framför allt eftersom...
Svar
16
· Visningar
5 488
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 533
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp