Bukefalos 28 år!

Anmäla polishund

Sv: Anmäla polishund

Man anmäler till JO. Men det är så klart inte hunden som du ska anmäla utan polisen/hundföraren om hunden har gjort något olämpligt.
 
Sv: Anmäla polishund

Du kan nog knappast anmäla HUNDEN som ju är att betrakta som hundförarens tjänstevapen ( ett av dem ). Har något fel begått torde det vara hundföraren du måste anmäla. Lämpligheten för hunden att arbeta som tjänstehund bedöms i L-test hos polismyndigheten och därefter ska ekipaget dessutom genomgå årliga (?) prov löpande.

Har hunden bitit oprovocerat eller liknande, enligt din mening, så är det hundförarens ansvar förmodar jag.
 
Sv: Anmäla polishund

jo det är klar man gör, anmäler till JO alltså, tänkte inte riktigt där
 
Sv: Anmäla polishund

KL

Tack för svar.

Om hunden och hundföraren inte var i tjänst när det hände, anmäler jag det ändå till JO då? Eller kan jag inte anmäla det alls?
 
Sv: Anmäla polishund

Agerade dom som civila så är dom ju som vem annan som helst, och då ska föraren anmälas till polisen.
Jag skulle tippa på att hunden eventuellt får bli utvärderad igen, men kanske inte ens det. Beror ju helt på graden av allvar i det som hänt.
 
Sv: Anmäla polishund

Varför vore det intressant? Det är hur som helst ingenting jag gärna skriver ut på ett forum, så det får vara.
 
Sv: Anmäla polishund

Jag blir också nyfiken på vad det är som hänt faktiskt.
Just för att det är intressant att veta vad du tycker är oacceptabelt som polishund/förare och vad som faktiskt hände. Nyfikenheten antar jag.
 
Sv: Anmäla polishund

Jag blir också nyfiken på vad det är som hänt faktiskt.
Just för att det är intressant att veta vad du tycker är oacceptabelt som polishund/förare och vad som faktiskt hände. Nyfikenheten antar jag.

Samma här :D Var det första jag tänkte på nä jag såg tråden..
 
Sv: Anmäla polishund

Varför vore det intressant? Det är hur som helst ingenting jag gärna skriver ut på ett forum, så det får vara.

Mycket klokt beslut.:) Oavsett vad det galler och hur allvarlig situationen ar ... internet ar inte ratt stalle att lufta sadant.

Jag foljer just tva tradar pa tva olika hastforum dar en har postat om hur dalig stallagaren ar och vad dom gjort ... den andra om en "urusel" hovslagare. I bada fallen har den de lamnat ut uppgifter om hittat traden och postat sin version (tamligen annorlunda) och tradstartarna ar nu utan stall for hasten och den andra har forlorat den sista lokala hovslagaren som var villig att jobba men hennes hast.:devil: Jag maste dock saga att det var interessant sa lange det varade.:cool::angel:
 
Sv: Anmäla polishund

Varför vore det intressant? Det är hur som helst ingenting jag gärna skriver ut på ett forum, så det får vara.

Mycket klokt beslut.:) Oavsett vad det galler och hur allvarlig situationen ar ... internet ar inte ratt stalle att lufta sadant.

Jag foljer just tva tradar pa olika hastforum dar en har postat om hur dalig stallagaren ar och vad dom gjort ... den andra om en "urusel" hovslagare. I bada fallen har den de lamnat ut uppgifter om hittat traden och postat sin version (tamligen annorlunda) och tradstartarna ar nu utan stall for hasten och den andra har forlorat den sista lokala hovslagaren som var villig att jobba men hennes hast.:devil: Jag maste dock saga att det var interessant sa lange det varade.:cool::angel:
 
Sv: Anmäla polishund

Jag förstår att ni blir nyfikna, men just klarar jag knappt av att tänka på det, vilket betyder att jag inte heller orkar förklara för er.

Är ni intresserade kanske jag kan dra upp tråden igen vid ett senare tillfälle där jag kan berätta vad som hände. Kanske efter att utredningen är klar.

Men inte nu.
 
Sv: Anmäla polishund

Man både kan och bör anmäla poliser till Polisen. Poliser kan dömas för brott precis som andra, både i och utom tjänsten. Det kan ske internutredningar om inte annat. Självklart bör den som har makt över situationen, dvs Polismyndigheten få information om en av dess tjänstehundar har visat olämplighet. En JO- anmälan hade nog jag gjort bara om jag hade anmält och jag tyckt att Polisen inte därefter vidtog tillräckliga åtgärder.
 
Sv: Anmäla polishund

Om hunden och hundföraren inte var i tjänst när det hände, anmäler jag det ändå till JO då? Eller kan jag inte anmäla det alls?

En polis är skyldig att ingripa mot brott även på sin fritid så på det sättet kan man säga att polisen alltid är i tjänst. En godkänd polishundförare med godkänd och uppkörd hund, har rätt att använda sin hund om situationen kräver det.

Ska du anmäla polisen, gör du det till inre befäl i den stad/polisområde som det hela inträffade. Inre befäl/stationsbefäl är de enda som tar emot polisanmälningar mot poliser och det är de som skickar dem vidare till polisens internutredningsgrupp som är fristående till övrig polismyndighet. De gör i sin tur utredningen. JO-anmälan kan man göra om man inte är nöjd med polisens utredning.

Tycker du att hunden är olämplig får du ju redogöra vad som gör att du tycker att den är det. Det blir ju upp till befälen på hundenheten att avgöra om de håller med beroende på situation och väljer att utvärdera hunden på nytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla polishund

Om hunden inte var i tjänst och så att säga utförde tjänsterelaterat arbete, hur kan du då veta om den är olämplig till tjänst eller ej?
Om ekipaget inte felat i sitt arbetsutövande finns inget att anmäla. Handlar det om något som skett i det civila, till exempel angrepp på annan hund, så får det anmälas just som det. Det har dock inget med hundens lämplighet som tjänstehund att göra. Det som skulle kunna ifrågasättas är väl i sådana fall hundföraren och dess handhavande av hunden. Tjänstehunden i sig, den behöver varken vara speciellt snäll eller trevlig så länge den kan utföra sitt arbete.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 216
Senast: Migo
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 816
Senast: YlvaG
·
  • Artikel
Hästnyheter Region Västra Götaland anmäler den digitala vårdrådgivaren Triage24 till Läkemedelsverket för flera fall av felbedömningar med risk för...
2
Svar
33
· Visningar
2 773
Senast: EZMK
·
Samhälle Finns det möjlighet att prata med polisen om en händelse för att försäkra sig om att det rör sig om brottsliga handlingar utan att jag...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp