Ställa sig i kö hos flera uppfödare?

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en intressant hane. Det har sagts att valparna planeras då vara lev klara slutet av februari/mars. Tiken har dock inte börjat löpa än fast vi har haft kontakt i flera månader. Nu sitter jag och oroar mig för om det kanske inte blir några valpar alls och vi sitter och väntar helt i onödan. Alt att det blir valpar men ingen kvar till mig. Brukar ni ställa er i kö/anmäla intresse till flera uppfödare?
 
Det beror ju på. Om slutpoängen är att få en valp, vilken som helst, och inte att få en valp från just denna uppfödare så ska man absolut ställa sig i kö hos flera uppfödare.
Det kan dock, om man väljer att köpa valp hos någon annan, vara trevligt att meddela uppfödaren ifråga att man gjort så. Vid min senaste kull var det flera som, när det sen kom till kritan (d.v.s mina valpar var födda och jag skulle meddela intressenterna) som faktiskt hade valt att köpa hos någon annan och det hade iaf jag tyckt var trevligt att få veta så man inte höll valp till någon som ändå inte ville ha en.
 
Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en intressant hane. Det har sagts att valparna planeras då vara lev klara slutet av februari/mars. Tiken har dock inte börjat löpa än fast vi har haft kontakt i flera månader. Nu sitter jag och oroar mig för om det kanske inte blir några valpar alls och vi sitter och väntar helt i onödan. Alt att det blir valpar men ingen kvar till mig. Brukar ni ställa er i kö/anmäla intresse till flera uppfödare?
Beror ju på om det är viktigast för dig att ha från den här uppfödaren eller att valp ska vara leveransklar i februari mars? Det kan bara du avgöra, självklart kan du köa hos andra med men var rak med det :)
 
Jag har inte köpt valp från uppfödare förut, men tycker inte det låter så konstigt att vara i kö till flera. Det kan ju vara så att ingen passande valp föds ur kullen man tänkte sig, och då är det nog jobbigt om man redan tagit ledigt inför valp o.s.v.!

Så länge alla partier är medvetna borde det nog inte vara några problem :)
 
Om jag var orolig för att bli utan valp (små kullar, uppfödaren har lång lista, det är viktigt för mig med tidsperiod eller kön på valpen) och jag hittat flera intressanta uppfödare hade jag absolut kunnat anmäla intresse för flera kullar men också givetvis meddelat det.

Vissa raser kan ju ha en väntetid på något år mellan kullar, då förstår jag att det känns riskabelt att lägga alla ägg i en korg.
 
Jag är allra först i kön på en planerad kull nu, men det är ju inte säkert att det blir en tik i kullen, så jag har en dialog med uppfödaren om att jag har haft krokar ute hos flera. Jag vill dock inte ha en tik vilken-som-helst, utan de andra krokar jag har ute är hos uppfödare med linjer och avelsarbete som jag vill ha.
 
Det beror ju på lite. I rasen som min hund tillhör så blir du struken från intresselistor om det kommer fram att du står på flera. Riktigt kul i en ras med flera års kötid hos vissa av de som tillämpar listor och snittkullar på 3-4 valpar.
 
Senast ändrad:
Det beror ju på. Om slutpoängen är att få en valp, vilken som helst, och inte att få en valp från just denna uppfödare så ska man absolut ställa sig i kö hos flera uppfödare.
Alltså, det är ju inte nödvändigtvis så att man "vill ha vilken som helst" bara för man köar hos flera uppfödare? Schäfer är ju en stor ras och det kan ju finnas flera intressanta kullar på G samtidigt.
 
Jag tycker absolut du skall anmäla intresse hos flera uppfödare du kan tänka köpa valp från.
Alla uppfödare kör inte med ”kölappar” utan försöker para ihop rätt valp med rätt köpare.
Gången jag har varit med om är att först kontakta uppfödare och om ”godkänd” besök hos uppfödare när valparna är 5 veckor. Om det då blir klart att jag får köpa en valp så får jag framföra vilken valp jag helst vill och, vilken som kommer som nummer 2 och 3. Sen sitter uppfödaren och lägger pussel och försöker göra alla nöjda. Köparna kan ju ha olika ambitioner.
 
Prata med flera uppfödare, och var ärlig med det. Jag som uppfödare har full förståelse för att man som köpare inte "låser upp sig" långt innan valparna ens är tillverkade. Däremot blir jag skeptisk om det kommer fram att man står i kö på massor av olika kullar med helt olika egenskaper - vill man köpa valp av mig så vill jag att det ska bli bra, och då är det ju mina hundars egenskaper som ska passa. Står man då i kö på kullar som är diametralt annorlunda blir jag lite fundersam på om man verkligen vet vad man vill ha!
 
Köa du på flera.
Långt ifrån alla uppfödare av arbetshundar har kösystem utan mer intresseanmälan. Man lovar inte bort valpar förens alla är födda och har kommit upp en bit i ålder så man kan matcha rätt individ med rätt hem.
Du kan vara nr 2 i ”kön” av tio men så blir det bara två valpar. På listan finns kanske två som söker tjänstehund och en som tävlar elit. Risken är stor att de får chansen före. Kan vara tvärt om också. Att uppfödaren inte tror att valparna har kvalitet nog för tjänst och väljer mer familjehem.
Man kan ju ocks få reda på något om kullen som gör att man tappar intresset för just den kullen.

Har själv fött upp och man var medveten om att folk ofta köade på fler kullar. Och att folk tackade nej, köpte någon annan stanns eller inte köpte alls.

Vore småsint som uppfödare att tro att man ”äger” valpintressenter.
 
Det beror ju på lite. I rasen som min hund tillhör så blir du struken från intresselistor om det kommer fram att du står på flera. Riktigt kul i en ras med flera års kötid hos vissa av de som tillämpar listor och snittkullar på 3-4 valpar.
Är väldigt få raser det är kötid på överhuvudtaget nu efter coronan.
Vilken ras är det som är så unik?
 
Jag uppmanar intresserade att ställa sig i kö hos andra uppfödare. Jag kan inte garantera någon valp och jag kör inte någon ordning utan jag väljer den köpare som jag tror passar bäst till respektive valp.
Varför vill man ens ha en kö? Lova bort valpar till personer man inte träffat?
 
Köa du på flera.
Långt ifrån alla uppfödare av arbetshundar har kösystem utan mer intresseanmälan. Man lovar inte bort valpar förens alla är födda och har kommit upp en bit i ålder så man kan matcha rätt individ med rätt hem.
Du kan vara nr 2 i ”kön” av tio men så blir det bara två valpar. På listan finns kanske två som söker tjänstehund och en som tävlar elit. Risken är stor att de får chansen före. Kan vara tvärt om också. Att uppfödaren inte tror att valparna har kvalitet nog för tjänst och väljer mer familjehem.
Man kan ju ocks få reda på något om kullen som gör att man tappar intresset för just den kullen.

Har själv fött upp och man var medveten om att folk ofta köade på fler kullar. Och att folk tackade nej, köpte någon annan stanns eller inte köpte alls.

Vore småsint som uppfödare att tro att man ”äger” valpintressenter.
Exakt så!
 
Är väldigt få raser det är kötid på överhuvudtaget nu efter coronan.
Vilken ras är det som är så unik?
Nja. Det stämmer väl inte helt. De uppfödare jag känner till verkar tycka att det är tillbaka som det var innan corona. Dvs att man har en normal lista på intressenter. Det är inte svårtsålt bland renraser iaf.
Sen är det guvetvis inte som under civid när det var typ 30 intressenter på en kull.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp