Annan orsak till lockig päls än PPID?

Ishest

Trådstartare
Mitt 15 åriga islandssto har denna höst satt en mer lockig vinterpäls än vanligt, pälsen är inte längre än vanligt, men har en lite vågig struktur, vilket jag inte känner igen.

Min första tanke är förstås cushings eller PPID som det heter numera. Efter att ha läst allt jag hittat på nätet om denna sjukdom och olika symptom och även en studie på diagnosmetoder från 2012, så är jag ändå frågande... Stoet har ett 7 mån föl vid sidan och diagnosmetoden på dräktiga och lakterade ston är enligt vad jag läst osäker vad gäller mätning av halter i blodet. Jag kan inte påstå att hon uppvisar några som helst andra symptom, inte fet, inte trött, inga fångkänningar....

Jag ska ha ut veterinär om någon vecka, så då kommer jag förstås att höra med veterinären vad h-n tror.

Min fråga är bara -finns det någon som har erfarenhet av att en häst fått lockig/vågig päls av andra orsaker än PPID?

Tacksam för era erfarenheter!
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Min friska 25-åring får det av fukten tror jag. Torrt=raka strån, fuktigt=lockiga.
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Brist på vilka mineraler? Konstig på vad sätt?
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Min häst fick inte lockig päls direkt men ojämn, på lite håll såg hon faktiskt lockig ut. Denna häst hade tidigare det året tvärvägrat att äta mineraler, prövade 4 eller fem sorter, så under sommarperioden fick hon inga mineraler då hon gick på bete, med tillgång till saltsten, men hästen i fråga var i minst sagt gott hull så stoppa i henne färdigfoder av något slag var inte det första jag hade i tankarna. Till hösten fick jag henne att äta mineraler igen, hippos nya sortiment hade precis kommit då och det går tydligen att äta... med hjälp av lite havre.

Problemet var att hon slickade uppenbarligen alldeles för lite på saltstenen under sommaren och när vinterpälsen böjade sättas så blev den ojämn, vågig. Jag skulle ju tagit kort men det tänkte jag inte alls på. Veterinär konsulterades som ordinerade tagelprov som visade brist på natrium, selen, koppar och zink. Främst natrium och selen var det tydligen stor brist på :(
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Det var intressant... Pälsen är lite ojämn på mitt sto också, har inte reagerat på det direkt då hon brukar ha ganska kort päls som liksom ofta ser tufsigare ut än andra som har längre täckhår ovanpå... Salt har de haft men selenbrist kan jag inte svära mig helt fri från, värt att testa!

Det är främst över bakre delen av sadelstaden (heter det så? Såg konstigt ut:), bakre delen av ryggen innan korset iaf :), och övre delarna av flankerna upp mot bakre del av ryggen, där pälsen liksom blivit vågig. Bogen, benen, främre del av ryggen och uppe på korset är pälsen som vanligt.
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Brist på vilka mineraler? Konstig på vad sätt?

Visst kan brist på vissa mineraler eller obalanser ha stor inverkan på pälskvaliteten. Koppar och zink har viktiga funktioner när det gäller hårens tillväxt och kvalitet.

Här är en artikel som beskriver kopplingen mellan mineraler och pälsens färg. Det är dock inte bara färgen som påverkas utan även kvaliteten. Hårtopparna kan se risiga ut vid mineralbrist och uppfattas som lite lockiga.

http://www.balancedequine.com.au/nutrition/bleaching.html

Ett annat näringsämne som behövs för god hårkvalitet är protein och särskilt vissa aminosyror.
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Salt har de haft men selenbrist kan jag inte svära mig helt fri från, värt att testa!

Problemet är att i alla fall min häst slickar inte alls tillräckligt på saltstenen, jag har sett att hon gör det så jag trodde det var tillräckligt men hon hade ganska stor brist på natrium :( Och det finns studier som påvisar att många hästar inte använder saltstenen tillräckligt. Finns i någon tråd under foder ska se om jag hittar det
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Visst kan brist på vissa mineraler eller obalanser ha stor inverkan på pälskvaliteten. Koppar och zink har viktiga funktioner när det gäller hårens tillväxt och kvalitet.

Det var i denna veva jag snöade in på järn i mineralerna och upptäckte Kraffts verkliga innehåll, eftersom väl järn kan hämma upptaget av zink och koppar? Min häst saknade ju även koppar och zink och i den vevan gav jag kraffts mineraler :( Men störst brist var det på natrium och selen
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Ja, men man kan ju bli galen för mindre... Ofta ger man ju också lite kraftfoder för att de ska äta mineralerna och kraftfodret har ju nästan alltid också berikat med mineral.... Att verkligen på riktigt räkna ut hur mycket de ska ha känns som en omöjlig uppgift, det kräver så stor kunskap om ALLT de äter. En grov uppfattning kan man ju gå genom grovfoderanalys, men om man som jag köper torrt hö i småbal så är det omöjligt att veta vilket fält respektive bal kommer från, den jag köper hö av har ju flera vallar och jag kan bara hysa 30 balar åt gången... . För att inte tala om hur man ska kunna veta vad betet innehåller och vad hästen annars får i sig, bark etc...

Nåja, lite off-topic kanske och jag får kanske också en åsiktsstorm om vikten av beräkning och analys... Det emotsäger jag inte, men svåröverskådligt är det. Det är som man själv har brist på något det är ju först på ev. symptom man förstår det... Beräkna vad man egentligen själv får i sig är ju omöjligt:)

Hästen ifråga fick stor mängd järntillskott i våras/somras pga av blodbrist (troligen pga större blödning vid fölning), att det kan ha påverkat annat upptag har jag inte ens tänkt på! Ibland är man bra korttänkt, jag blev ju bara så lättad när hennes blodvärden återgick till det normala... :)
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Nu är det väl inte så många som följer den här tråden... Men det känns ändå bra att berätta vad som hänt, inte minst om någon annan söker i gamla trådar framöver!

Veterinären tyckte inte att hästen såg ut som en cushinghäst, men vi tog blodprover ändå, fick sista provsvaret idag. Hästen i fråga har INTE förhöjda ACTH-värden, alltså inga tecken på PPID/cushing. Däremot hade hon något låga värden på albumin och kalcium och får nu fodertillskott för detta. Hon hade också några värden som ev. tydde på något försämrad leverfunktion, har även fått tillskott som ska hjälpa levern. Inga alarmerande värden, veterinären tyckte inte att det var några konstigheter för en 15årig häst, men rekommenderar ändå att nya prover tas om en månad för att se om värdena som tillskottsfodret är tänkt att rätta till har förbättrats.

Lockigheten i pälsen har snarare ökat än minskat, hon har nu vågig päls över hela ryggen (möjligen hade hon dock lite mer än jag beskrev tidigare redan innan), alltså inte lång eller sträv päls, utan kort, mjuk, men vågig, syns förstås ännu mer när hon är våt. Jag har iaf i nuläget ingen förklarande orsak till detta!
Skulle hon uppvisa några andra symptom eller inte fälla till våren kommer jag förstås att kolla ACTH igen.

Så... Det verkar som att hästar kan få lockig päls utan att de är fråga om PPID:)
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Min är jättelockig nu i fukten, även den korta delen av manen lockar sig. Men han ser alldeles för pigg och frisk ut för att börja nån utredning.
 
Sv: Annan orsak till lockig päls än PPID?

Min är jättelockig nu i fukten, även den korta delen av manen lockar sig. Men han ser alldeles för pigg och frisk ut för att börja nån utredning.


Jag tar tillbaka det jag skrivit med skygglapparna på:crazy:. Nu är han testad för PPID och visst har han det. Och troligen haft det ett år. Därför är jag inne och läser gamla trådar. Nån borde ha skakat om mig då och sagt att nu tar du ett prov NU. Så nu är det Prascend och hela cirkusen med hö mitt i sommaren och blodprover och fångskoning och hela alltet gör mig lätt deprimerad. Avmagringen och matvägran och hålla på gott humör samtidigt är en konst i sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 886
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 153
Senast: Liten
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: MayGrace
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp