Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stött på uttrycket ”barockpinto” för första gången. Är det något vedertaget och vad kan man förvänta sig av en sån häst?
65 tusen för en 1-åring ger ju intrycket att det är något extra super någon stans.
 
Stött på uttrycket ”barockpinto” för första gången. Är det något vedertaget och vad kan man förvänta sig av en sån häst?
65 tusen för en 1-åring ger ju intrycket att det är något extra super någon stans.

Mindre storhästar av grövre typ tycks (åtminstone här i Tyskland) ofta kallas barock[insert valfri ras], eller typ korsningar med knabstrupper, lipizzaner, annan kort häst. Vet inte om det skall låta mer fancy, kanske? Många som "rider barock" här, har smällfeta övervuxna ponnies, som hasar runt i joggtrav med släpande hovar. Men det viktigaste är ju stångbettet. :D
 
Såg annons på häst där ägaren har önskemål/krav om att hästen ska:
- Gå på fri tillgång
- Gå barfota
- Gå på lösdrift
- Köras bettlöst

Visst kan man ha önskemål, men utan tydlig anledning till varför hade jag inte velat skriva kontrakt med ägaren.
 
Men hu. Fann en annons på ett tvåårigt halvblod som enligt annonsen (och bilderna!) var inridet! Nu har jag inte haft unghäst på många år, men är det verkligen brukligt att rida på så unga hästar nu för tiden? :(

Nej, absolut inte! De flesta jag känner till rider in antingen på våren eller hösten som 3 åring, däremot börjar man med enklare aktiviteter från mark (lättare tömkörning, enklare löshoppning på cavaletter o.dyl) åtminstone på hösten som 2 åring.
 
Men hu. Fann en annons på ett tvåårigt halvblod som enligt annonsen (och bilderna!) var inridet! Nu har jag inte haft unghäst på många år, men är det verkligen brukligt att rida på så unga hästar nu för tiden? :(

Många sitter in dem hösten när de är 2,5 år. Planerar man att visa på unghästtest rider man lite på våren för att kunna visa dem ridna. Men ridningen för en treåring är inte mer avancerad än att man ska kunna rida alla tre gångarterna i båda varven så det handlar inte om avancerad ridning.
 
En som söker fodervärd till sin tvååring. Den ska sedan säjas som femåring och utbildaren får 10% av försäljningen. Beräknas till ca 8-9000, för 3 års arbete :cool:
Hade just tänkt lägga in kopia på den annonsen...
Dessutom ska utbildaren vara FODERVÄRD åt kusen medan den utbildas och tävlas.
Men vem vet, någon kanske nappar.
Ekonomiskt tjusigt för ägaren, dock.
 
Tja, någon kanske nappar för att denne behöver sällskap till sin egen häst, men vad är det som säger att unghästen blir utbildad och inte bara får gå i hagen?
Risken är nog större att en mindre erfaren familj nappar. Ungen kan ju både trava och galoppera, vad mer behövs? Fodervärd är ju lagom, man behöver inte betala något inköp och lämna tillbaka när man vil..
 
Stött på uttrycket ”barockpinto” för första gången. Är det något vedertaget och vad kan man förvänta sig av en sån häst?
65 tusen för en 1-åring ger ju intrycket att det är något extra super någon stans.
Tror det finns en speciell ras som heter just Barockpinto och att de har en egen stambok numer🙂
Sök på det på nätet så hittar du mer info om du är nyfiken
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
51 002
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp