Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste en annons häromdagen om en häst som absolut skulle stanna kvar i (förra) ägarens lösdrift/stall, pga hästen hade problem med att vara själv eller något annat - inte helt klart varför. Jag kunde inte låta bli att undra hur det skulle vara, att ha den förra ägarens ögon i nacken hela tiden :crazy:
 
Hur jag än letar hittar jag ungefär lika mycket som för cockerpoo eller andra korsningar som jobbar för att det ska bli en ras. Än så länge är det ingen ras (vad jag kan hitta) utan precis som med Cockerpoo och dessa verkar folk ha lite olika åsikter om vad en ”riktig” barockpinto är. Några verkar tycka att det alltid är en direkt korsning medan andra verkar för en homogen rasutveckling där avkommorna avlas vidare på.

I vissa fall kan du dessutom stamboksföra individer som ser ut som en barockpinto men har okänd härstamning.
Det verkar ju vara lite så att det viktigaste är att hästen är fläckig, sen spelar resten mindre roll. Ett sätt att tjäna mer pengar på korsningsavel, typ..
 
Pekpinne från moderatorn:
I den här tråden är det hästrelaterade annonser som avhandlas.

Hundannonser får ni diskutera på hundsidan.
 
"Snart flyttar ****** kompisar så nu måste jag tyvärr sälja honom. Världens snällaste! Barnen har ridit honom utan problem. Snäll mot andra hästar. Säljer honom som sällskap/promenadhäst då han fick en skada i ett framben i vintras. Jag inte ridit honom sen dess, bara tagit promenader. Visar lite hälta till och från men helt ok däremellan. Kanske kan bli bra med tiden men bör inte ridas just nu. "

24 år gammal
 
"Snart flyttar ****** kompisar så nu måste jag tyvärr sälja honom. Världens snällaste! Barnen har ridit honom utan problem. Snäll mot andra hästar. Säljer honom som sällskap/promenadhäst då han fick en skada i ett framben i vintras. Jag inte ridit honom sen dess, bara tagit promenader. Visar lite hälta till och från men helt ok däremellan. Kanske kan bli bra med tiden men bör inte ridas just nu. "

24 år gammal

Fy vad ledsen jag blir :(
 
"Snart flyttar ****** kompisar så nu måste jag tyvärr sälja honom. Världens snällaste! Barnen har ridit honom utan problem. Snäll mot andra hästar. Säljer honom som sällskap/promenadhäst då han fick en skada i ett framben i vintras. Jag inte ridit honom sen dess, bara tagit promenader. Visar lite hälta till och från men helt ok däremellan. Kanske kan bli bra med tiden men bör inte ridas just nu. "

24 år gammal

Kanske kan bli bra med tiden, har de inte kollat upp skadan?!!
Och har barnen fått rida på en halt häst?

Det borde vara straffbart att behandla ett djur så.
 
Då är vi två :(



Tänkte detsamma, är skadan kollad så borde ju veterinären kunnat ge svar på ev tillfrisknande, fattar inte varför man säljer en halt 24-år gammal häst
Det är dyrt att avliva häst :cry: Lantbruktstjänst är väl billigast? Tror de tar runt 6 tkr.
 
Jo, men om man tänker så här istället......(nu menar jag inte att du tänker att du hellre säljer än avlivar) men som argument till dessa personer. Har du kvar hästen i ca 3 månader så har ju dessa 6000:- ätits upp av hästens kostnader.
Menar att lyckas du sälja hästen går du plus istället för minus.

Skulle själv inte sälja en gammal och/eller sjuk häst.
 
Menar att lyckas du sälja hästen går du plus istället för minus.

Skulle själv inte sälja en gammal och/eller sjuk häst.

Nä, som jag skrev så skulle inte du själv sälja en sådan häst.

Ja, tyvärr går det väl att sälja en gammal och/eller sjuk häst snabbare än tre månader. Men det är svårt ibland att sälja bra hästar på bara tre månader och då menar jag ju att det är billigare att avliva än att ha den kvar 2-3 månader.
 
Jag tror det är mycket svårt att sälja eller ens skänka bort gamla, halta hästar idag med den torka och foderbrist som råder.

Jag hoppas det som sagts av @Aionee redan. Men, om jag ser det från en helt ovetenskaplig vinkel kan det ibland kännas som om riktigt bra hästar för pengar de är värda verkar svårare att bli av men än de sjuka och gamla.
 
Nån som känner att de har 19.000€ över? Hittade en annons på en fyra år gammal hingst i Spanien, hispanoluso. Inriden och thats it. Flashiga rörelser och framför allt är den svartskäck :grin:

Men om hästen då är en "hispanoluso" (dvs korsning mellan pre och lusitano), hur i hela friden är den svartskäck? Det är väl ingen färg som förekommer i varkendera rasen, vad jag vet? :confused: Känns som det borde finnas något mer inblandat när det kommer till färgen.

Den flashiga hästen har för övrigt en massa bilder på en häst som springer löst i en paddock, ingen av bilderna ger något wow-intryck precis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
51 002
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp