Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vissa stamböcker kan vara väldigt dyra (det ska gudarna veta, jag har köpt alldeles för många av dem... vilket jag tror Görel också gjort ;)). Den @Görel beskriver är förmodligen en nyare (dvs från 70-talet och framåt) samt producerad i stor mängd. De är sällan värda någon större summa.
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.

I min ras, är de olika varianterna på förberedande stamböcker, bara ett uns vanligare än vad levande enhörningar är, och därför väääldigt dyra.
Medan nyare stamböcker kan köpas för "självkostnadspris" direkt från rasföreningen.

Sådana som mig, som samlar på stamböcker och annat tryckt material (t.ex. gamla premieringskataloger, hingstkataloger, eller t.o.m. språngsedlar), sitter regelbundet och skannar sådant som Tradera och olika antikvariatsajter.
 
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.

I min ras, är de olika varianterna på förberedande stamböcker, bara ett uns vanligare än vad levande enhörningar är, och därför väääldigt dyra.
Medan nyare stamböcker kan köpas för "självkostnadspris" direkt från rasföreningen.

Sådana som mig, som samlar på stamböcker och annat tryckt material (t.ex. gamla premieringskataloger, hingstkataloger, eller t.o.m. språngsedlar), sitter regelbundet och skannar sådant som Tradera och olika antikvariatsajter.

Den här var från 90-talet och kunde köpas hos avelsföreningen billigare när jag såg annonsen för första gången.
 
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.

I min ras, är de olika varianterna på förberedande stamböcker, bara ett uns vanligare än vad levande enhörningar är, och därför väääldigt dyra.
Medan nyare stamböcker kan köpas för "självkostnadspris" direkt från rasföreningen.

Sådana som mig, som samlar på stamböcker och annat tryckt material (t.ex. gamla premieringskataloger, hingstkataloger, eller t.o.m. språngsedlar), sitter regelbundet och skannar sådant som Tradera och olika antikvariatsajter.

Vi ska inte gå in på vad min samling arabhästlitteratur kostat :o Misstänker att jag kan ha något i gömmorna gällande din ras också, ärvt från pappa ;) :D
 
Vissa stamböcker kan vara väldigt dyra (det ska gudarna veta, jag har köpt alldeles för många av dem... vilket jag tror Görel också gjort ;)). Den @Görel beskriver är förmodligen en nyare (dvs från 70-talet och framåt) samt producerad i stor mängd. De är sällan värda någon större summa.

Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?
 
Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?

Tja, jag har en bok som man får ge 5000 kr och uppåt för idag om man ens får tag på den (jag köpte den direkt när den kom ut). Jag tror det mesta jag gett för en bok var någonstans kring 3000 kr... jag försöker att inte ha koll på det... :nailbiting:

Informationen i den finns inte samlat på nätet på samma sätt som det är i boken.
 
Tja, jag har en bok som man får ge 5000 kr och uppåt för idag om man ens får tag på den (jag köpte den direkt när den kom ut).

Informationen i den finns inte samlat på nätet på samma sätt som det är i boken.

Herregud, det var väldigt dyrt ja. Men håller nog fast vid att det endast är riktiga avelsintresserade som köper dessa böcker. :p
 
Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?
Det är enormt mycket avels- och prestationsrelaterad information som absolut inte finns utlagd på nätet.

Dels så är mycket av det som hänt innan nätet fanns, långt ifrån digitaliserat än, dessutom så finns det ofta fylligare information i stamböckerna än det som lagts in på nätet.

Tänk dig att det ska manuellt "knackas in" 50-75-100 års information, bakåt i tiden.
Och att det görs av helt ideella krafter, eller i form av underfinansierade projekt där rasföreningarna sökt pengar från någon fond.

För många raser, så går det inte ens att hitta tillförlitliga stamträd, med samtliga avkommor och korrekta registrerings/stamboksnummer på nätet.

Någon gång i slutet på 1990-talet, eller en bit in på 2000-talet, så kommer de flesta rasföreningarna igång ordentligt med "stamtavlor" på nätet.
Alla hästar (historiskt) ska då på informations- kvalitetsmässigt på korrekt sätt läggas in i dessa elektroniska stamtavlor.

Hästar födda år 2000 (alltså innan t.ex. Blå Basen skapades), lever ju fortfarande ofta, så är man intresserad av vilka egenskaper en levande hästs mamma och pappa, eller mormor/morfar, farfar/farmor, har eller kan ge, så behöver man inte ens vara så värst extremnördig, för att se ett behov av stamböcker.
 
Senast ändrad:
Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?

Vad gäller SWB, vilket det är i detta fall, går inte blup hela vägen vägen bakåt. Dessutom tar den inte alltid upp färg, mankhöjd, ägare, alla avkommor, vilket många är intresserade av.

Jag som har de flesta halvblodsstamböckerna 100 år bakåt har hjälpt många som varit intresserade av just dessa uppgifter. De stamböcker som är dyra är de från 60-talet och bakåt, ju äldre desto bättre.
 
Tja, jag har en bok som man får ge 5000 kr och uppåt för idag om man ens får tag på den (jag köpte den direkt när den kom ut). Jag tror det mesta jag gett för en bok var någonstans kring 3000 kr... jag försöker att inte ha koll på det... :nailbiting:

Informationen i den finns inte samlat på nätet på samma sätt som det är i boken.

Jag har gett 2000:- för en, den mest ovanliga som jag letat efter i ett par år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 968
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp