Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är enormt mycket avels- och prestationsrelaterad information som absolut inte finns utlagd på nätet.

Dels så är mycket av det som hänt innan nätet fanns, långt ifrån digitaliserat än, dessutom så finns det ofta fylligare information i stamböckerna än det som lagts in på nätet.

Tänk dig att det ska manuellt "knackas in" 50-75-100 års information, bakåt i tiden.
Och att det görs av helt ideella krafter, eller i form av underfinansierade projekt där rasföreningarna sökt pengar från någon fond.

För många raser, så går det inte ens att hitta tillförlitliga stamträd, med samtliga avkommor och korrekta registrerings/stamboksnummer på nätet.

Någon gång i slutet på 1990-talet, eller en bit in på 2000-talet, så kommer de flesta rasföreningarna igång ordentligt med "stamtavlor" på nätet.
Alla hästar (historiskt) ska då på informations- kvalitetsmässigt på korrekt sätt läggas in i dessa elektroniska stamtavlor.

Hästar födda år 2000 (alltså innan t.ex. Blå Basen skapades), lever ju fortfarande ofta, så är man intresserad av vilka egenskaper en levande hästs mamma och pappa, eller mormor/morfar, farfar/farmor, har eller kan ge, så behöver man inte ens vara så värst extremnördig, för att se ett behov av stamböcker.

Jag håller på med ett sådant projekt, är klar med fjordhäst + några ponnyraser. Kruxet med tex blå basen är att den saknar en hel del info samt att den inte är sökbar på det sätt jag vill. Säg att jag vill hitta alla rödblacka fjordston födda 2004... ;)

Sen är det en del felaktigheter i blå basen också, som jag upptäcker medan jag uppdaterar min databas, då får jag maila och be dem rätta till det. :)
 
Jag håller på med ett sådant projekt, är klar med fjordhäst + några ponnyraser. Kruxet med tex blå basen är att den saknar en hel del info samt att den inte är sökbar på det sätt jag vill. Säg att jag vill hitta alla rödblacka fjordston födda 2004... ;)

Sen är det en del felaktigheter i blå basen också, som jag upptäcker medan jag uppdaterar min databas, då får jag maila och be dem rätta till det. :)

Boken jag berättade om innehåller fel... som jag och min fellow arabnörd hittade rätt omgående... :o
 
Jag håller på med ett sådant projekt, är klar med fjordhäst + några ponnyraser. Kruxet med tex blå basen är att den saknar en hel del info samt att den inte är sökbar på det sätt jag vill. Säg att jag vill hitta alla rödblacka fjordston födda 2004... ;)

Sen är det en del felaktigheter i blå basen också, som jag upptäcker medan jag uppdaterar min databas, då får jag maila och be dem rätta till det. :)
Ja, det saknas en hel del information i Blå Basen, och det fattas en del sökmöjligheter.

Både det där att alla individer/avkommor inte ens är inlagda (t.ex. så saknas ofta valacker som avkommor, medan ston och gdk hingstar finns), dessutom finns det inte ännu "platser" (tabeller) för viss sorts information, som ställer till det, och så är det en rätt primitiv sökfunktion i sig.

Men jag tror mig veta att Hästavelsförbundet, håller på och funderar på hur Blå Basen ska förbättras....
 
Ja, det saknas en hel del information i Blå Basen, och det fattas en del sökmöjligheter.

Både det där att alla individer/avkommor inte ens är inlagda (t.ex. så saknas ofta valacker som avkommor, medan ston och gdk hingstar finns), dessutom finns det inte ännu "platser" (tabeller) för viss sorts information, som ställer till det, och så är det en rätt primitiv sökfunktion i sig.

Men jag tror mig veta att Hästavelsförbundet, håller på och funderar på hur Blå Basen ska förbättras....

Ja, redan att man kunde söka på regnr var ett stort lyft för mig. :)
 
Idag har jag sett så mycket dumt att jag är alldeles matt.
Bland annat någon som söker "medryttare" (läs personal) som ska sätta igång, rida till, hjälpa till med inkörning, och utföra stallarbete. Självklart ska "medryttaren" (personalen) betala för detta :cautious: Inte FÅ betalt alltså.

En annan annons är en äldre skogsmulleponny som bortskänkes mot att den ska stå kvar hos nuvarande ägaren. Undrar om de hittar nån som är villig att betala för att hålla nuvarande ägare med sällskapshäst?
 
En annan annons är en äldre skogsmulleponny som bortskänkes mot att den ska stå kvar hos nuvarande ägaren. Undrar om de hittar nån som är villig att betala för att hålla nuvarande ägare med sällskapshäst?
Jag blev erbjuden det som tonåring, att ta hand om en tjejs ridtravare medans hon jobbade utomlands. Hästen skulle få stå kvar i deras stall (en oisolerad lada utan riktig dörr) och som tack för hjälpen skulle jag få betala 800 kr i månaden. Det här var alltså början på 80-talet så 800 kr var ju skitmycket pengar. Tackade faktiskt nej :cool:.
 
Är termen "skadefri" relativ?
Såg just en ponny som jag VET skadades rätt allvarligt för ett par år sedan (vill inte skriva ut exakt hur då det är en rätt ovanlig skada) till salu som skadefri.
Är det så att man allmänt skriver så om hästar även om de haft skador men som läkt bra och inte beräknas påverka användbarheten?
 
Är termen "skadefri" relativ?
Såg just en ponny som jag VET skadades rätt allvarligt för ett par år sedan (vill inte skriva ut exakt hur då det är en rätt ovanlig skada) till salu som skadefri.
Är det så att man allmänt skriver så om hästar även om de haft skador men som läkt bra och inte beräknas påverka användbarheten?

Jag förstår hur man KAN tolk det som annonsören skriver men ärligt talat är min tolkning som din är, den har aldrig varit skadad.
 
Är termen "skadefri" relativ?
Såg just en ponny som jag VET skadades rätt allvarligt för ett par år sedan (vill inte skriva ut exakt hur då det är en rätt ovanlig skada) till salu som skadefri.
Är det så att man allmänt skriver så om hästar även om de haft skador men som läkt bra och inte beräknas påverka användbarheten?

Jag skulle tolkat det som att den aldrig varit skadad. Själv skrev jag utläkt skada om en häst jag sålde som haft en längre konvalescens men läkt.
Om hästen varit skadad flera år tidigare och det visat sig inte påverka användbarheten skulle jag inte skrivit skadefri utan frisk i annonsen om jag alls skulle kommenterat hälsotillståndet i annonsen.
 
Är termen "skadefri" relativ?
Såg just en ponny som jag VET skadades rätt allvarligt för ett par år sedan (vill inte skriva ut exakt hur då det är en rätt ovanlig skada) till salu som skadefri.
Är det så att man allmänt skriver så om hästar även om de haft skador men som läkt bra och inte beräknas påverka användbarheten?
Det KAN också vara så att den som säljer ponnyn nu TROR att den är skadefri för att det var kanske den beskrivningen de fick när de köpte.
Man hör ju både nu och då hur skadehistoriken försvinner mellan ägarbyten :(
Jag skulle nog aldrig skriva "skadefri" oavsett, drar öronen åt mig när jag ser det i en annons. En häst som ALDRIG någonsin haft minsta lilla problem? Det måste vara mkt ovanligare än antalet "skadefria" hästar som annonseras ut. Mer troligt är det att ägaren bara inte uppmärksammat ev problem...
 
En annonsör har skrivit ut sitt telefonnummer i annonsen, ett riktnummer + vanligt telefonnummer. Sedan det härliga förtydligandet (obs! det går ej att SMSa till fast telefon). :D Kände mig plötsligt väldigt gammal eftersom min spontana tanke blev "och vem skulle ens tänka tanken att sms:a till ett nummer som uppenbarligen inte är ett mobilnummer?" :angel:
 
En annonsör har skrivit ut sitt telefonnummer i annonsen, ett riktnummer + vanligt telefonnummer. Sedan det härliga förtydligandet (obs! det går ej att SMSa till fast telefon). :D Kände mig plötsligt väldigt gammal eftersom min spontana tanke blev "och vem skulle ens tänka tanken att sms:a till ett nummer som uppenbarligen inte är ett mobilnummer?" :angel:
Det går att smsa, då ringer en datorröst upp och läser upp meddelandet. Dvs man hör knappt vad som sägs.
Mvh råkat smsa mammas hemtelefon :p.
 
En annonsör har skrivit ut sitt telefonnummer i annonsen, ett riktnummer + vanligt telefonnummer. Sedan det härliga förtydligandet (obs! det går ej att SMSa till fast telefon). :D Kände mig plötsligt väldigt gammal eftersom min spontana tanke blev "och vem skulle ens tänka tanken att sms:a till ett nummer som uppenbarligen inte är ett mobilnummer?" :angel:

Tja, jag har fått SMS till min fasta telefon. Det ringer konstigt och när jag lyfter på luren så läser en automatisk röst upp SMS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 971
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp