Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det något fel på just ordet "oanvänd"? Alltid sett det användas tidigare så obegagnad är nytt för mig, tycker det känns som ett så onödigt och märkligt nyord när det redan finns ett fullt fungerande vedertaget ord.
Det är absolut inget nyord.

Det har funnits så länge jag kan minnas, och är heller inte ett särskilt ovanligt ord.

Mina minnen runt ord sträcker sig åtminstone 55 år bakåt i tiden.
 
ojdå.
Jag skulle nog tänka tvärt om: ordet är så pass gammalt och idag ovanligt att det nog kräver viss språklig bildning och språkligt intresse för att stöta på det.
Fast andra liknande gamla ord som ”obegiven” och ”obegagnerlig” har jag sett oftare. Undrar om jag bara blivit irriterad och ignorerat obegagnad :angel:. Visserligen så är väl de flesta gamla texter jag läst diverse släkt eller landskapskrönikor och inte tidningsannonser så det beror kanske lite på sammanhang. Upplever generellt att mitt ordförråd är rätt bra även om jag knappt kan stava.
 
Fast andra liknande gamla ord som ”obegiven” och ”obegagnerlig” har jag sett oftare. Undrar om jag bara blivit irriterad och ignorerat obegagnad :angel:. Visserligen så är väl de flesta gamla texter jag läst diverse släkt eller landskapskrönikor och inte tidningsannonser så det beror kanske lite på sammanhang. Upplever generellt att mitt ordförråd är rätt bra även om jag knappt kan stava.

Underbara ord!
Begiven vanligare än obegiven, men obegiven är inte heller svårt att härleda.
Obegagnerlig - hade inte sett förut, men ett mysigt ord.
Språk är ganska kul!
 
Obegagnad? Ja, det är möjligt, men nåt i den här annonsen gör mig en smula tveksam...

********************************************
Under rubriken Säljes, och bild på en klänning med prislapparna kvar:
"Beskrivning
Ny och ännu inte använt sin fina mjuka trasa
St L. 150 kr"
********************************************
-Å vilken fin klänning, är den ny?
-Men vad säger du männscha?!
Den här gamla trasan?
 
Ett bra exempel på att man får tänka lite längre än inom den egna sfären när man skriver annonser. Genom obegripliga, irrelevanta förkortningar kan man ju missa folk som faktiskt skulle kunna svara men inte begriper vad man menar. (ser det i inlägg här också ibland).

Och i den branschen blir jag fascinerad av en del salu-annonser

"Hej, jag heter XXX och nu måste jag med tåren i ögat sälja min häst"

På vilket sätt är det intressant att läsa i annonstexten vad säljaren heter?
 
Och i den branschen blir jag fascinerad av en del salu-annonser

"Hej, jag heter XXX och nu måste jag med tåren i ögat sälja min häst"

På vilket sätt är det intressant att läsa i annonstexten vad säljaren heter?

Eller alternativet "Det här är Celia men hon kallas för Gosegull". Vad hästen heter är förstås intressant ur perspektivet att man kan kolla upp stam och meriter, men vad den kallas kan knappast vara annat än totalt ointressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
46 576
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp