Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Angående detta med ”aldrig skadad”, vart drar man gränsen för vad en skada är..? Svårt att tänka mig att det finns hästar som aldrig haft ett sår exempelvis.

Min nuvarande ponny är 2.5 och har haft…

2 hovbölder

Nåt virus som ettåring, men det är ju iofs sjukdom och inte skada

Foderstrupsförstoppning

Vrickat sig i hagen som föl hos uppfödaren vilket resulterade i några dagars hälta

X antal sår, inget så djupt att det behövt sys men vissa har fått behandlas med laser för snabbare läkning

Det har ju inte varit jätteallvarliga grejer direkt, men ändå. Saker händer ju.
 
Angående detta med ”aldrig skadad”, vart drar man gränsen för vad en skada är..? Svårt att tänka mig att det finns hästar som aldrig haft ett sår exempelvis.

Min nuvarande ponny är 2.5 och har haft…

2 hovbölder

Nåt virus som ettåring, men det är ju iofs sjukdom och inte skada

Foderstrupsförstoppning

Vrickat sig i hagen som föl hos uppfödaren vilket resulterade i några dagars hälta

X antal sår, inget så djupt att det behövt sys men vissa har fått behandlas med laser för snabbare läkning

Det har ju inte varit jätteallvarliga grejer direkt, men ändå. Saker händer ju.
Tror en del tycker att för att det ska vara skada så ska hästen fått ledinjektion för att bli bra igen. Och det är ju rätt många skador där man inte behöver spruta hästen…
 
Ah, där ser man... Men så tycker jag ofta det är, att det står typ "tävlad LA dressyr" och så har hästen gjort en start i LA:1 med 48 %. ;)
Liknande har jag varit med om när några jag kände köpte ponny. Lite okunnig förälder visste inte hur man kollar upp resultat och var skitnöjd med att ha köpt en ponny billigt "som går LA", tror det var både hoppning och dressyr. Visade sig vara någon enstaka dressyrstart med usla resultat och i princip bara utesluten i alla hopptävlingar den startat i. 🙈
Men det gick ju alldeles utmärkt att lura en förstagångsägare med den annonsen. 🥺
 
Liknande har jag varit med om när några jag kände köpte ponny. Lite okunnig förälder visste inte hur man kollar upp resultat och var skitnöjd med att ha köpt en ponny billigt "som går LA", tror det var både hoppning och dressyr. Visade sig vara någon enstaka dressyrstart med usla resultat och i princip bara utesluten i alla hopptävlingar den startat i. 🙈
Men det gick ju alldeles utmärkt att lura en förstagångsägare med den annonsen. 🥺

En liknande sån lyckades jag stoppa en tjej att köpa. Hon hade varit och kikat på en häst som var väldigt het, så hon fick rida in i sargen för att få stopp, men hon ville ändå köpa då den var startad 1,20 som var hennes dröm att tävla. Jag gjorde en snabb sökning på tdb och fick upp att den startat i 1,20 några gånger och uteslutits varje gång. Har dessutom för mig att den bara startat nån 1,10 också, med typ 20 fel eller utesluten där med. :crazy: Tack och lov bestämde sig tjejen för att leta vidare och köpte sen en äldre häst som tävlat 1,40 tidigare men nu skulle trappa ned.
 
En liknande sån lyckades jag stoppa en tjej att köpa. Hon hade varit och kikat på en häst som var väldigt het, så hon fick rida in i sargen för att få stopp, men hon ville ändå köpa då den var startad 1,20 som var hennes dröm att tävla. Jag gjorde en snabb sökning på tdb och fick upp att den startat i 1,20 några gånger och uteslutits varje gång. Har dessutom för mig att den bara startat nån 1,10 också, med typ 20 fel eller utesluten där med. :crazy: Tack och lov bestämde sig tjejen för att leta vidare och köpte sen en äldre häst som tävlat 1,40 tidigare men nu skulle trappa ned.
Jag lärde tyvärr känna den familjen efter att de köpt ponnyn (och fick problem med den). Hade önskat att jag vetat om det innan och kunnat hjälpa dem att hitta en BRA och schysst ponny istället för att hjälpa dem med problemen de fick med det där "fyndet".
 
Så fort jag ser att det står "aldrig skadad" så drar jag öronen åt mig. En vettig människa hade vetat att det kan man aldrig garantera.
Om man sen menar "aldrig allvarligt skadad" är ju en annan sak, men då tycker jag det är bäst att skriva så. Det ger ett ärligare intryck.
 
Så fort jag ser att det står "aldrig skadad" så drar jag öronen åt mig. En vettig människa hade vetat att det kan man aldrig garantera.
Om man sen menar "aldrig allvarligt skadad" är ju en annan sak, men då tycker jag det är bäst att skriva så. Det ger ett ärligare intryck.
Håller med. Jag tänker direkt att man antingen ljuger eller är ouppmärksam och har missat saker. Det känns främmande för mig att hästar ens kan vara helt skadefria😅
 
När folk skriver "pga. oseriös köpare så ligger annonsen ute igen" eller i det stuket. Det har ju varit uppe tidigare i tråden, men jag suckar varje gång jag ser säljare skriva sådana onödiga kommentarer om köp som inte blev av. Det säger mer om säljaren än någon annan.

Hittade en sådan annons, som såklart även innehöll orden "hästen har aldrig varit skadad eller sjuk". När man talar om trollen... :angel:
 
Ikke så rolig annons, blir mer opprørd.

Norsk ridklubb annonserer ut stallplass til kat 3 ponni for 6100 kr, og på toppen må man LEIE paddock for 500 kr i halvåret!! Utevistelse burde være selvsagt, og paddockene de har er små, og bare satt opp med plaststolper og strømtråd. Skal man betale ekstra så bør de tilby kvalitet mener jeg.

(Dette er samme klubben som har forskjells behandling av medryttere. Det spiller ingen rolle om heste eier betaler annleggs leie, står ikke hesten i klubbstallen må medryttere melde seg inn i klubben og betale engen anleggsleie for å bruke utebane og ridehus. Anleggsleien er den samme for klubbmedlemmer som står i klubbstallen eller andre stall, men medrytterne får ikke samme rettigheter.)
 
Så spännande att få se när den lille ploppar ut, är det om tre månader eller elva? Alltid roligt med överraskningar, Kinderägg i päls🥳!
Det jag reagerade på var mer det att ägaren verkar ha slängt ihop hästarna utan att bry sig om att det kan resultera i att hingsten bestiger stoet. Lite oansvarigt. Stoet är troligtvis dräktigt, skriver de lite nonchalant.
 
Håller med. Jag tänker direkt att man antingen ljuger eller är ouppmärksam och har missat saker. Det känns främmande för mig att hästar ens kan vara helt skadefria😅
Jag hade en sån han var varken sjuk eller skadad någon gång under våra är ihop.
Frisk ponny som dessutom var både välutbildad och trevlig efter honom fick jag en häst som var mer skadad och sjuk än frisk.
 
Annons med rubriken shetlandsponny. Bland bilderna finns stamboken med. Där står det klart och tydligt Welsh partbred på rasen…..
Stamboken är från svenska Welshponny och Cob föreningen.
Modern är okänd ras och stam.
:grin::cautious:

Dessutom 23 år gammal, haft fång 2 gånger, har PPID och annonseras ut för 10.000 …….
Är det bara jag som tycker det känns fel i hela kroppen…..?
 

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
349
Senast: Tokyo
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
58 087
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 120
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 615
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp