Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Har en häst ute på annons och är något förundrad över vad människor frågar. Har fått denna fråga tidigare i liknande situation så det är återkommande.

Det står att hästen inte har någon skade- eller sjukdomhistorik. Ändå frågar folk om hästen har eksem eller fång? Både eksem och fång är väl högst relevant skadehistorik? Alltså jag förstår att folk frågar om det om det finns säljare som inte skulle räkna just fång och eksem, men gör man inte det? För mig är det självklart.
Kanske har de ett färdigt standardsvar de skickar till alla? 🤣

Det finns garanterat säljare som inte tycker det inte räknas.
Exem, Mallanders/Sallanders och andra hudproblem är typiskt sådant som säljare inte räknar med enligt min erfarenhet. Men har även varit intresserad där det stod ingen relevant sjukdoms/skadehistorik och ponnyerna hade lymfangit respektive kom fram att de behandlat kotledsinflammation för ett halvår sedan 🤯

Förstår alla som frågar extra även om det står att hästen är frisk, för det gjorde jag också.

Har en häst ute på annons och är något förundrad över vad människor frågar. Har fått denna fråga tidigare i liknande situation så det är återkommande.

Det står att hästen inte har någon skade- eller sjukdomhistorik. Ändå frågar folk om hästen har eksem eller fång? Både eksem och fång är väl högst relevant skadehistorik? Alltså jag förstår att folk frågar om det om det finns säljare som inte skulle räkna just fång och eksem, men gör man inte det? För mig är det självklart.

För en del säljare innebär avsaknad av skadehistorik bara sådant som de sökt veterinär för eller använt försäkringen för. Eksem tex kan man ju behandla själv.
Min häst gick omkull i hagen och fick behandling av equiterapeut för snett bäcken. Är det skadehistorik? Fastnade i ett täcke och sträckte förmodligen ena bakbenet. Gick orent i två dagar, sedan bra. Är det skadehistorik? Sår i ”armvecket” gjorde honom ordentligt halt, men efter rengöring av sår ohalt på ett par dagar. Vad tar man upp som skadehistorik?

För mig också. Men har insett att det INTE är det för alla.

Även att det bakom aldrig varit sjuk eller skadad kan gömma sig ”men kliar av insekter och behöver täcke och huva” eller ”måste vänjas in på bete långsamt, kan annars bli öm i hovarna” och liknande.

Så jag tillhör spekulanterna som frågar även om det står ingen skade- eller sjukdomshistorik. Oftast kryper det fram sjukdoms- och skadehistorik då

För en del säljare innebär avsaknad av skadehistorik bara sådant som de sökt veterinär för eller använt försäkringen för. Eksem tex kan man ju behandla själv.
Min häst gick omkull i hagen och fick behandling av equiterapeut för snett bäcken. Är det skadehistorik? Fastnade i ett täcke och sträckte förmodligen ena bakbenet. Gick orent i två dagar, sedan bra. Är det skadehistorik? Sår i ”armvecket” gjorde honom ordentligt halt, men efter rengöring av sår ohalt på ett par dagar. Vad tar man upp som skadehistorik?
Jag anser det du beskriver är skadehistorik - däremot inte sådan som bekymrar. De flesta hästar som nått lite upp i ålder HAR historik.

Jag tänker att om det är något som påverkar så är det relevant redan i annonsen. Det du tar upp vore relevant om någon frågar vidare vid seriöst intresse, men jag hade nog formulerat annonsen "ingen betydande skadehistorik". Eksem behöver behandlas, sällan ens bara med täcke men även täcke är en behandling, så det är högst relevant.

Men det verkar som att folk har en lite väl opålitlig definition av skade/sjukdomshistorik, så jag får väl fortsätta svara på när folk frågar :)

Jag anser det du beskriver är skadehistorik - däremot inte sådan som bekymrar. De flesta hästar som nått lite upp i ålder HAR historik.
Jag håller med och tänker att som säljare berättar jag hellre även de där småsakerna som antagligen saknar betydelse, för det visar om inte annat att jag är öppen med vad som har hänt hästen. Det finns i princip inga hästar som "aldrig varit skadade" på något sätt.

Jag håller med och tänker att som säljare berättar jag hellre även de där småsakerna som antagligen saknar betydelse, för det visar om inte annat att jag är öppen med vad som har hänt hästen. Det finns i princip inga hästar som "aldrig varit skadade" på något sätt.
Fast ska jag hålla reda på varenda sår som inte krävt behandling utan bara rengöring och det sedan läkt ihop av sig själv och hästen t ex är 15 år? Kanaljen har ett litet sår på ganaschen som jag inte vet hur han lyckats med, jag har inte behövt göra något alls annat än jag tittar på det dagligen när jag träffat honom. Nu är sårskorpan nästan helt borta så det är bara en liten kal fläck som snart pälsen vuxit ut på.

Det blir väldigt många sår att anteckna från det han föddes.

Ja, exakt! (Men min häst är bara 5, och ej till salu. Frågan är hur man tänker om 10 år och ingen annan skada har uppstått). Därför undrar man ju när någon säljer en typ 15-årig häst utan skadehistorik.

Fast ska jag hålla reda på varenda sår som inte krävt behandling utan bara rengöring och det sedan läkt ihop av sig själv och hästen t ex är 15 år? Kanaljen har ett litet sår på ganaschen som jag inte vet hur han lyckats med, jag har inte behövt göra något alls annat än jag tittar på det dagligen när jag träffat honom. Nu är sårskorpan nästan helt borta så det är bara en liten kal fläck som snart pälsen vuxit ut på.

Det blir väldigt många sår att anteckna från det han föddes.
”Enda skadehistoriken har varit några okomplicerade sårskador som självläkt”
Det räcker ju fint.

Har på riktigt tittat på en häst som "inte har någon skade- eller sjukdomshistoria" enligt ägaren där det sedan kom fram att hästen visst haft fång "för några år sedan, men det är ju utläkt och räknas inte"...

Så jag kan förstå att folk frågar, särskilt fång frågar jag alltid specifikt om.

Just det där att men inte tar med fång som tidigare skada upplever jag just nu. Jag sålde en häst för ett år sedan som då var återställd från sin fång som han hade fått året innan. Köparen var väl insatt i detta och hade erfarenhet sedan tidigare av fång hästar. Nu är den åter till salu och det finns ingen information om fången i annonsen och står att det inte finns någon skadehistorik. Man blir bara matt

Jag skulle definitivt fråga specifikt om fång/hur hästen reagerar på bete om det inte stod något om det i annonsen. Skulle aldrig ta för givet att det inte glossades över. Jag skulle också uppskatta att en köpare tänkte på att fråga om det, särskilt om jag sålde en häst av en ras som brukar vara lättfödd.

Hur tänker ni kring intressenter som är dåliga på att höra av sig? Det är inte bråttom men jag behöver kunna lita på att köparen kommer och hämtar hästen på avtalad tid... samtidigt förstår jag att man kan ha mycket att göra och att saker kommer emellan.

Hur tänker ni kring intressenter som är dåliga på att höra av sig? Det är inte bråttom men jag behöver kunna lita på att köparen kommer och hämtar hästen på avtalad tid... samtidigt förstår jag att man kan ha mycket att göra och att saker kommer emellan.
När jag säljer en vara sådär det först till kvarn som gäller, klart jobbigare när det är ett levande djur, men antingen betalar de en handpenning och skriver på ett avtal eller så säljer du till någon annan.

Om ni avtalat en tid hade jag bara smsat/mailat eller hur ni kommunicerat innan och sagt att jag behöver veta senast …. Om det är fortfarande är aktuellt med hämtning eller om du ska låta andra intressenter kika på hästen?

När jag säljer en vara sådär det först till kvarn som gäller, klart jobbigare när det är ett levande djur, men antingen betalar de en handpenning och skriver på ett avtal eller så säljer du till någon annan.
Kom fram till att det får vara så, så nu har en annan lagt handpenning.

Hade en annan som skulle ringa idag men har fortfarande inte hört något från dem. De lät väldigt bra men jag tror att ponnyn kommer få det bra i detta hem också, och det är lite viktigt att kommunikationen fungerar :)

Tror förresten att jag fått en sådan som folk avser när de säger "inga brevvänner". Personen bor långt bort och vill inte ha en häst av den typ jag säljer. Min är direkt olämplig för det denna människa vill ha hästen till. Ändå fortsätter individen att skriva. Jag kan liksom inte magiskt ändra om så att hästen passar?

Nu verkar du ju löst det. Men har ni avtalat om köp och hämtning datum si så skulle jag bara maila/smsa och få bekräftat att det fortfarande gäller. Och även ta handpenning då

Som köpare så är det - tycker jag - lite knepigt med just kontakten mellan bestämt sig till hämtandet om det är tid däremellan. Jag har ju fått veta allt jag vill om hästen. Och vill ju inte störa säljaren med att typ fråga ”hur mår Brunte idag, ska bli så kul om x-tid när han kommer hem”. Utan det blir lätt tyst. (Jag själv har gjort så att jag helt enkelt lite nu och då slängt in någon fråga för sakens skull typ. Tex om det är något foder hästen tycker är extra gott eller inte tycker om. Det är ju ngt jag enkelt kan kolla själv när den är hemma, men att fråga håller konversationen lite igång)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka