Ännu en allemansrätt..

Sv: Ännu en allemansrätt..

Ett gott råd!

Om IU och jag är överens(!) i en lag-fråga, så är det bästa du kan göra att lägga ner. :)

LIA

Jag skulle inte tro att jag "lägger ner" och slutar ha en annan tolkning/åsikt än er två bara för att ni är överens om att ni har rätt .Jag tolkar ju "Man får inte uppehålla sig på eller passera över tomt. Att gå på en väg över en tomt är i och för sig inte "olovlig väg" i lagens mening" det senaste i det här som att det är helt ok att gå på vägen även om den går över tomten.

Om det finns ett enda fall där man som tomtägare har ett domslut på att man får stänga av sin privata väg som går över fastigheten för alla utom de som måste nyttja vägen för att komma ner till sina fastigheter som jag kan få en länk/ett målnummer till så ska jag anse mig bevisad om att jag har fel i min tolkning och ni har rätt :)

Upp till dig att skippa rådet. ;)

Läs HELA Naturvårdsverkets svar utan att bryta ut enstaka bitar, så ser du vad som gäller.

Jag kan inte leta upp och visa dig något sådant fall som du efterfrågar, huvudsakligen för att jag har ett liv utanför Buke. Men du kan kanske leta upp ett som bevisar din åsikt? Observera då att vi talar om tomt, och inte fastighet!!!

LIA

Om det finns ett enda fall där man som tomtägare har ett domslut på att man får stänga av sin privata väg som går över fastigheten för alla utom de som måste nyttja vägen för att komma ner till sina fastigheter som jag kan få en länk/ett målnummer till så ska jag anse mig bevisad om att jag har fel i min tolkning och ni har rätt :)
Det behövs inte då hemfrid går före allemansrätt.
Det är däremot inte tagande av olovlig väg.

Tomt är tomt är tomt.
Där så skall man få vara ostörd.
Där gäller hemfriden.

Det är alltså skillnad på hemfridsbrott och brottet tagande av olovlig väg.

Senast ändrad:

Observera då att vi talar om tomt, och inte fastighet!!!

Ja det måste man ju tänka på.
Min fastighet är 14ha och genom den går en väg.
Och det är bara över gårdsplanen som det blir tomt.
Resten av vägen kan jag inte förbjuda någon att gå på.
500m är vägförening, hälften av dessa har statsbidrag.
500m är min privata väg och 50m av dessa är tomt

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 863
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 431
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 989
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 958
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka