Ännu en bett tråd

TheHunted

Trådstartare
Hej. hittade inget när jag sökte så jag frågar i stället:

Har ett lite problem. Skulle behöva ett bett som inte får hästen att krulla ihop sig, men det måsta vara skarpare än ett två-tre delat tränsbett. Ungefär som ett Pessoa bett på andra ringen, men utan en sån hävstångsefekt. Finns det någt sånt?? Vad skulle man kunna prova??

min häst rids jjust nu på ett tre delat tränsbett med fasta ringar i dressyren.

I hoppning rider jag på Pessoa på andra ringen (Aldrig tredje)
hon har en tendens att krulla ihop sig ibland, särsilt i svängarna.
vad skulle man kunna ha fö bett??

Inte Pelham, det är för skarpt, hon får nästan panik på hoppbanan.

Hästen i frångan är ett Dponny sto

Mycket tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: Ännu en bett tråd

Odelat vanligt bett upplevs ofta lite starkare än ett två- eller tredelat.

Annars kanske ett jaktkandar kan vara något? Det är i och för sig ett stångbett, men är milt om man jämför med ett pelham.

Tigertofflan skrev:
Odelat vanligt bett upplevs ofta lite starkare än ett två- eller tredelat.

Annars kanske ett jaktkandar kan vara något? Det är i och för sig ett stångbett, men är milt om man jämför med ett pelham.

Jo det skulle kanske vara något...Har faktiskt tänkt lite på det.. men är inte säker...

Ett baucherbett ser ut såhär:

item_1218.jpg

Det kanske skulle vara något...

Är det mycket Mildara/skarapare än ett Pessoa bett på andra ringen??

Tacksam!

Både ock..

Det är mildare på så sätt att det är snällare mot hästens mun...
Och det är skapare så tillvida att det ger en viss hävstångseffekt om du vänder det med den lilla ringen neråt....fast då är mitt ett med rak mundel...

Vänder du det med lilla ringen ner får man inte ha det på tävling (ponny) Har du det rättvänt är det i princip som ett tränsbett. Dessutom får det samma effekt som pessoat om du har ringen ner eftersom du inte har kindkedja, förstår inte hur det skulle kunna vara mildare

Jag tror ett kimblewick är bättre, har du tyglen i stora ringen blir det inte så skarpt. Eftersom det har kindkedja får du en helt annan effekt med det än med pessoa och jag tycker det är mildare.:)

Eftersom mundelen är fast kan det aldrig bli samma effekt som med ett Pessoa som har en löpande mundel....

Det blir ingen hävstång alls, eftersom det inte har någon överskänkel eller kedja.

Däremot vrids det kanske ner mot tungan, vilket kan påverka hästen såklart.

Nej det har du rätt i.
Men menar du att man ska ha tyglen i bara nedersta ringen eller har man två tyglar. Jag tycker det verkar konstigt, har aldrig sett det användas så.

Men altså.. baucherbettet är inget stångbett. Man fäster sidostycket i lilla ringen och tygeln i den stora. Gör man tvärtom resulterar det ju bara i en roterande mundel.

Detta har disskuterats i annan tråd...

JAG har både sett och användt det själv, med lilla ringen neråt och med 2 tyglar....
Ända sen 60-talet...

Precis, det är det jag tycker också :smirk:
De används ju mycket i England men jag har aldrig sett det användas som Palle beskriver.

Jo, mycket var säkert bra på 60-talet, men bett hade man inte mycket koll på :angel:
"Skit i om hästen inte kan stänga munnen, bettet är mildare om det är supertjockt" ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 874
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka