bettysmatte
Trådstartare
Kan man ställa det kravet? Vi har, från och till, haft det problemet på min arbetsplats att vissa anställda protesterar mot sitt schema (vi kan bli schemalagda på varierande tider från kl 7 till 17:45) med anledningen att tiderna inte fungerar med buss- och tågtider. Jag tycker att man självklart kan ha önskemål, men att man knappast kan kräva att jobbet tar hänsyn till hur arbetstagarna tar sig dit och hem. Eller tänker jag tokigt? Jag har de senaste åren varit helt eller delvis ansvarig för att lägga schema, och det är komplicerat nog som det är att få ihop det UTAN att också ta hänsyn till externa variabler. Dessutom vill jag verkligen INTE göra mig ovän med mina kollegor...
Vad tycker ni? Är det rimligt att kräva att arbetstiderna anpassas efter pendling? Själv har jag - äntligen - bara 1,5 mil bilväg till jobbet, men har haft så mycket som 4 mil enkel resa. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna använda mig av buss eller tåg, och jag krävde heller aldrig att mina tider skulle anpassas efter hur jag kunde eller inte kunde ta mig till och från jobbet. Hur tänker ni?