Anpassa arbetstider efter pendling

Jag relommenderar att du pratar med din chef om vilka regler som ska gälla

Det är egentligen redan gjort för en tid sedan och, nej, hänsyn ska INTE tas till pendling. Men ÄNDÅ så blir det samma gnat inför varje gång vi ska göra nya scheman... Och faktum är att vi faktiskt anpassar vissa saker redan. Jag lägger till exempel inte personen som har längst att pendla på en 7-tid. Vi är redan tillräckligt många som kan tänka oss det passet. Men när någon säger, t.ex., att de kan jobba mellan kl 8 och kl 16 varje dag, och alltså varken kan ta öppning eller stängning, då funkar det helt enkelt inte!
 
Fast det där tycker jag också är lite knepigt, om jag ska vara ärlig. HUR ska den hänsynen tas då? Och om man väljer att inte skaffa barn/inte kan få barn, ska man då för evigt vara den som får de sämsta passen/de sämsta arbetstiderna?
Det är väl så det fungerar i verkligheten.
De utan barn får anpassa sina ledigheter till att de med barn tar ledigt på skollov och liknande. Och får "ta stöten" när de med barn exempelvis är hemma för vård av sjukt barn.

För övrigt, TS fråga.
Nej, man har inte rätt att kräva att arbetstiderna anpassas efter pendlingsmöjligheter. Man kan komma med önskemål, och jag tycker att det är helt OK att arbetstiderna anpassas - under förutsättning att det inte drabbar arbetskamraterna.
 
Går det inte att göra så att dom som jobbar/tar passen på morgon och stängning har lite högre lön ?
inte rakt över på personen utan mer åt hållet X antal kronor mer per morgon/kvällspass man jobbar emot vanliga "dagpasset"
Då har man ju en skillnad på något emot vanligt "dagpass"
Kan ju då bli mer intressant att jobba något annat än dagpass......
 
jag tycker att det är helt OK att arbetstiderna anpassas - under förutsättning att det inte drabbar arbetskamraterna.

Fast det gör det - alltid. Om 3 personer utav 8 har krav på att få sina arbetstider justerade efter pendling så går det ut över de andra som då får jobba de tider som "blir över". Det är dessutom såpass tight med personal att vi inte "har råd med" att ha folk som jobbar tider där de inte behövs och går hem tidigare/kommer senare någon annanstans.
 
Går det inte att göra så att dom som jobbar/tar passen på morgon och stängning har lite högre lön ?

Tanken är god, men det finns säkerligen inga extra pengar till det. Och det måste ju ändå gå att få ihop schemat i slutänden. Vi har ju inte en massa personal som "blir över". Det är tight.
 
Det är väl så det fungerar i verkligheten.
De utan barn får anpassa sina ledigheter till att de med barn tar ledigt på skollov och liknande. Och får "ta stöten" när de med barn exempelvis är hemma för vård av sjukt barn.

För övrigt, TS fråga.
Nej, man har inte rätt att kräva att arbetstiderna anpassas efter pendlingsmöjligheter. Man kan komma med önskemål, och jag tycker att det är helt OK att arbetstiderna anpassas - under förutsättning att det inte drabbar arbetskamraterna.
Det finns ingensomhelst anledning till att de som är föräldrar skall ha första tjing på att få semester på jul, påsk, midsommar t ex. Att vabba är en helt annan sak, dessutom regleras det i lag att föräldrar kan ha kortare arbetstid under barnens uppväxt.
 
Man vet ju t.ex. att den person som blir "vald" till att öppna på måndagar och den som ska stänga på fredagar inte kommer att hoppa jämfota av glädje. Ofta blir det då att man själv - som schemaläggare - tar på sig de tiderna...
Roterar ni inte på sådanna pass? Jag skulle bli galen om jag schemalagdes att stänga var fredag men att min del är helt okej.
 
Varför roterar ni inte bara allas tider? Om man är åtta personer blir det ju mindre än en öppning och stängning i veckan. Finns det folk som inte klarar av det alltså?

Hos oss jobbar den med längst pendling (ca 1 h beroende på trafik) de värsta tiderna, hen gillar den avdelningen som är flexibel många dagar men vissa måste man börja sex, jobba helg/natt eller sluta typ två på natten beroende på process och hur den ligger i fas.

Vi byter oxå oss emellan när det funkar (roterar skift inom avd men många kan flera avd) efter koll med chefen (som har koll på alla "extras" som hen hade i åtanke när schemat lades), är det ingen lösning som funkar hos er?
 
Roterar ni inte på sådanna pass? Jag skulle bli galen om jag schemalagdes att stänga var fredag men att min del är helt okej.

Visst roterar vi. Men inte oftare än terminsvis alternativt läsårsvis. Jag har haft fredagsstängningen sedan i augusti. Det har varit helt okej egentligen. Många röda dagar som infallit på fredagar i år, och faktiskt en något lättare arbetsbörda på fredagseftermiddagar jämfört med andra eftermiddagar...
 
Varför roterar ni inte bara allas tider? Om man är åtta personer blir det ju mindre än en öppning och stängning i veckan. Finns det folk som inte klarar av det alltså?

Det är precis det som inte fungerar. De som vill kunna buss- och tågpendla kan inte komma såpass tidigt att de kan öppna. Ska de stänga, så får två av dem en väntetid mellan jobbslut och buss på ca 1 timme och en kvart. Det tycker de inte heller om.

Kanske ska tillägga att detta inte är en arbetsplats inom ett storstadsområde. Bussar och tåg går därför inte jätteofta, speciellt bussarna kan gå med TIMMARS mellanrum vid vissa tidpunkter på dagen. Att anpassa efter dessa tider är helt enkelt mer än SVÅRT!
 
Det är precis det som inte fungerar. De som vill kunna buss- och tågpendla kan inte komma såpass tidigt att de kan öppna. Ska de stänga, så får två av dem en väntetid mellan jobbslut och buss på ca 1 timme och en kvart. Det tycker de inte heller om.

Kanske ska tillägga att detta inte är en arbetsplats inom ett storstadsområde. Bussar och tåg går därför inte jätteofta, speciellt bussarna kan gå med TIMMARS mellanrum vid vissa tidpunkter på dagen. Att anpassa efter dessa tider är helt enkelt mer än SVÅRT!

Fast anpassa ner till minuten är ju bara fånigt.
 
Det är precis det som inte fungerar. De som vill kunna buss- och tågpendla kan inte komma såpass tidigt att de kan öppna. Ska de stänga, så får två av dem en väntetid mellan jobbslut och buss på ca 1 timme och en kvart. Det tycker de inte heller om.

Kanske ska tillägga att detta inte är en arbetsplats inom ett storstadsområde. Bussar och tåg går därför inte jätteofta, speciellt bussarna kan gå med TIMMARS mellanrum vid vissa tidpunkter på dagen. Att anpassa efter dessa tider är helt enkelt mer än SVÅRT!

Tillåt mig att skratta... Seriöst? Varför har de då tagit ett jobb med sådana arbetstider om de vägrar köra bil? Varför tycker de att det är mer rätt att kollegorna håller sig med bil för att jobba obekväma tider?

Min kollega hyr bil var tredje vecka på Statoil, dvs när hushållets enda bil behövs av partnern under kollegans skift. Det är ju en lösning.

Själv jobbar jag precis ut med sträckan min sambo pendlar varje dag, inte fasen gnäller jag över att vi inte kan samåka utan måste ha två bilar.

Eller förresten, kanske borde vi på landet vägra jobba eftersom det för det första är så långt till kollektivtrafiken (nu har vi faktiskt bara 4 km!) och för det andra så går det bara några turer/dag så det passar ju bara en arbetstid i princip.

Och ja, hur gör de i Norrland? :-P
 
Tillåt mig att skratta... Seriöst? Varför har de då tagit ett jobb med sådana arbetstider om de vägrar köra bil? Varför tycker de att det är mer rätt att kollegorna håller sig med bil för att jobba obekväma tider?

Min kollega hyr bil var tredje vecka på Statoil, dvs när hushållets enda bil behövs av partnern under kollegans skift. Det är ju en lösning.

Själv jobbar jag precis ut med sträckan min sambo pendlar varje dag, inte fasen gnäller jag över att vi inte kan samåka utan måste ha två bilar.

Eller förresten, kanske borde vi på landet vägra jobba eftersom det för det första är så långt till kollektivtrafiken (nu har vi faktiskt bara 4 km!) och för det andra så går det bara några turer/dag så det passar ju bara en arbetstid i princip.

Och ja, hur gör de i Norrland? :-P

Med mitt irriterade inlägg menade jag ju då att man skaffar sig det jobb som passar ens liv ELLER så påverkar man det man kan hos nuvarande och sedan accepterar sådana här grejer.
 
Ett tredje alternativ, för att skona dig som schemaläggare, är att anonymiserar schemana. Be någon numrera samtliga anställda så att du inte vet vem som är vem och så lägger du schemat efter person 1, 2, 3 osv.
Eller ännu bättre, gör schemat för 1,2,3 osv - och lotta sedan ut de olika numren vid en ceremioniell lottningsprocedur där alla deltar!
 
Eller ännu bättre, gör schemat för 1,2,3 osv - och lotta sedan ut de olika numren vid en ceremioniell lottningsprocedur där alla deltar!

Hos oss väljer vi en gång per år efter anställningstid.

Men vi är flera hundra och det ger ju lite andra möjligheter, inte till individanpassning men olika schematyper att välja mellan.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi I år är det första gången jag ska göra avdrag på deklarationen för bilresor till och från jobbet. Har varit inne på skatteverkets...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Jag är anställd på en ort men har även uppdrag på ett par andra. Nu funderar jag på hur jag ska göra med tidsredovisningen när jag åker...
Svar
8
· Visningar
738
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja...
Svar
11
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp