Anpassa sommarbete efter fånghäst

L

lindgreen

Jag har en shettisdam på snart 14 år som hade fång i vintras. Det var troligtvis pga att hon fick i sig stora mängder fruset gräs, men jag vet ju ej säkert.
Nu börjar sommarbetet närma sig fort, och jag står lite kluven med hur jag ska göra för att underlätta för henne.

Hon står hemma på min gård med en travare med svårt att hålla hullet. Så han behöver ju bra bete medan hon gärna får gå på magrare. Detta har funkat bra de senaste åren, då jag byggt en hage till henne i hans hage, där det redan är uppätet. Dock är det inte kul att dom inte kan gå tillsammans..

Har fått ett "erbjudande" av en tjej med ett halvblod och en shettis, att vi kunde ha de stora tillsammans i en hage och de små tillsammans i en annan hage. Henne shettis har också haft fång, så detta passar ju alldeles utmärkt. Planen är i sådana fall att shettisarna går i hagen som de stora är "färdiga" med, alltså redan betat ner en del. Det är flera olika hagar vi har att välja mellan.

Är detta en bra idé tycker ni? Minskar risken för fång om dom får gå i "nertuggade" hagar? Självklart stödfodras dom med hö vid behov i sådana fall.
Sommarhagarna ligger 25 min från stallet, så det känns inte jättefrestande att ta in och släppa ut varje dag, annars hade det också varit ett alternativ.

Jag har även övervägt betesbegränsare, men det väljer jag gärna som sista utväg i sådana fall. Kom gärna med tips och förslag, och även åsikter om vad jag skrivit! :)
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

En fråga bara, har du hört talasom munkorg? En shettis jag skötte om förra sommaren hade det p.g.a fång. Man sätter den på grimman och den begränsar gräsätandetmycket bra.Springrona i "korgen" gör att hästen bara får tag på några strån, villket gör att ätandet blir begränsat. Finns på villken ridsports butik som helst:D


Annars låter ditt alternativ som det bästa om du inte har munkorg på pållen din. Lycka till :)
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Ja, det var det jag menade med betesbegränsare som jag skrev i slutet av mitt inlägg ;) Har gärna det som sista utväg, då min shettis drar av sig allt hon kan i grim/flugskyddsväg, och den känns lite tråkig att behöva ha på henne. Men det är en väldigt bra grej om man inte har några andra alternativ! Tack för svar!
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Jag tycker du ska kolla mer på alternativet munkorg. Det finns bra och det finns dåliga. Kolla in i tråden på islänningsforumet!!

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Jag tycker det låter som en jättebra idé! Har själv haft en fånghäst i flera år, och vi har gjort precis så. Munkorg och mer nerbetad hage, samt stödfodring med hö.
Att ni är två i samma situation gör det ju ännu bättre! Lycka till!
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Jag tycker du ska kolla mer på alternativet munkorg. Det finns bra och det finns dåliga. Kolla in i tråden på islänningsforumet!!

LIA

Tack för tipset! Jag kikade igenom MASSA trådar om betesbegränsare. Dock gjorde det mig mer säker på att jag inte vill använda detta. :/ Jag ska ändå köpa en, är aldig fel att ha hemma :)
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Jag tycker det låter som en jättebra idé! Har själv haft en fånghäst i flera år, och vi har gjort precis så. Munkorg och mer nerbetad hage, samt stödfodring med hö.
Att ni är två i samma situation gör det ju ännu bättre! Lycka till!

Ok, har du haft munkorg trots att den stod i nerbetad hage? Jag tänkte mig mer att shettisarna skulle stå i nerbetad hage utan munkorg.. Betvivlar starkt att hon har kvar sin över dagen ens. Grimman har suttit på i max 3 timmar på henne :devil:
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Som sagt, det finns bra och dåliga munkorgar. Den vi använder, sitter inte på en grimma och den har vår busa aldrig lyckats ta av eller lura. Den fungerar oavsett längd på gräset.
Ska man lita på en nedbetad hage, måste den vara mycket liten. Gräset exploderar snart!
Se f ö trådar om "fruktan"! Det är inte sagt att fång-problemet hänger varken på nytt, långt eller mycket gräs. :idea:

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Det beror nog på hur pass nertuggade hagarna är. Nytt gräs som håller på att växa upp är annars inte alls bra då det innehåller mer av de farliga kolhydraterna. Men om det är så nertuggat att det bara är femtio grässtrån kvar (överdriver naturligtvis) så kan det kanske vara bra. Det handlar ju om hur mkt gräs de får i sig och hur pass farligt det är. Korta, nerbetade beten som växer snabbt är nog inte det bästa. Men det funkar kanske med en betesbegränsare, har ingen erfarenhet av dem, ingen aning. Men det är kanske ganska omöjligt att få i sig stora mängder kort gräs i en sådan. Risken är ju då att det hinner växa upp förstås.
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Som sagt, det finns bra och dåliga munkorgar. Den vi använder, sitter inte på en grimma och den har vår busa aldrig lyckats ta av eller lura. Den fungerar oavsett längd på gräset.
Ska man lita på en nedbetad hage, måste den vara mycket liten. Gräset exploderar snart!
Se f ö trådar om "fruktan"! Det är inte sagt att fång-problemet hänger varken på nytt, långt eller mycket gräs. :idea:

LIA

Jag har läst mkt om fruktan då det troligtvis var vad som gav min ponny fång i vintras. Jag lägger gärna ner diskussionen om betesbegränsare här, då frågan var vad ni tycker om att hästen får gå i en nerbetad hage, är det ett bra alternativ? Detta gäller från juni och framåt.
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Det beror nog på hur pass nertuggade hagarna är. Nytt gräs som håller på att växa upp är annars inte alls bra då det innehåller mer av de farliga kolhydraterna. Men om det är så nertuggat att det bara är femtio grässtrån kvar (överdriver naturligtvis) så kan det kanske vara bra. Det handlar ju om hur mkt gräs de får i sig och hur pass farligt det är. Korta, nerbetade beten som växer snabbt är nog inte det bästa. Men det funkar kanske med en betesbegränsare, har ingen erfarenhet av dem, ingen aning. Men det är kanske ganska omöjligt att få i sig stora mängder kort gräs i en sådan. Risken är ju då att det hinner växa upp förstås.

Tanken är iallafall att det ska vara ganska så rejält nertuggat. Jo det är ju klart, gräset som växer är kanske inte det bästa för dom små, och det lär ju vara det dom föredrar att äta :S Vad jag har förstått det som så är det mellanstora hagar. Skulle kunna tippa på att betet räcker i kanske 2 veckor för 2 stora hästar, så med andra ord kommer shettisarna (I sådana fall) byta hage varannan vecka. I veckan ska vi förhoppningsvis träffas och prata igenom det mer, då ska jag även få se hagarna osv. Ett alternativ är att dom går kvar i vinterhagen, men där växer lika bra som i sommarhagarna XD Dock kan man i sådana fall ta in dom en del av dygnet. Nu fick jag iaf lite mer att tänka på innan jag ska träffa stallägare.
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Jag lägger gärna ner diskussionen om betesbegränsare här, då frågan var vad ni tycker om att hästen får gå i en nerbetad hage, är det ett bra alternativ?
Ett, alltså enligt min uppfattning, dåligt alternativ. Det finns mycket bättre, men du verkar ju redan ha bestämt dig ...

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Ett, alltså enligt min uppfattning, dåligt alternativ. Det finns mycket bättre, men du verkar ju redan ha bestämt dig ...

LIA

Okej, tack! Förklara gärna varför du tycker det är ett dåligt alternativ :)
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Vi har en liten nerbetad hage här hemma. Jag kommer inte att släppa min fånghäst (fång i julas) i den förrän möjligtvis i juli med betesbegränsare. Hon får gå i en jordhage till dess.
Det är inte synd om henne för det. Synd om henne är det den dagen hon ligger i sin box och har ont i hovarna igen!

Men min plan är naturligtvis att hon så småningom ska kunna gå på gräs igen - nästa sommar.
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Varför inte släppa henne i gräshage med munkorg redan nu?
Har du kollat så du vet var hennes "fånggräns" går?

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Fast små hagar med mycket korta grässtrån, dvs kortbetat, är extra farliga.

Har du läst här ?
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Jag har fått den länken skickad till mig förut, men läste den i ett annat sammanhang, då jag försökte få reda på vad anledningen till ponnyns fång skulle kunna vara (i december). Då missade jag dock det om att kort gräs inte är bra. Tack :bow: Sådan här information älskar vi! Skulle det va ok om man ställer lite följdfrågor? Dels har jag svårt att förstå allt, och ibland förstår jag fel. Och jag äventyrar helst inte med mina djurs hälsa. Så med risk att vara jobbig:

Om man endast har möjlighet till hage som har fullt i vintergräs och gräset är fruset dygnet runt, hur gör man då? Får man bita ihop och bygga en sandhage etc?

Är det bättre för hästen att gå på ett vanligt bete då? Där gräset växer som mest och inga fruktaner samlar på sig. Fångmässigt sett, viktmässigt förstår jag att det inte är bra ;)

Om man väljer att ställa in hästarna några timmar om dygnet, är det bäst att ställa in dom nattetid eller dagtid? Alltså vilken del av dygnet finns det mest fruktaner i gräset?

Om man har torra hagar, vilket vi har nu, är det till fördel att vattna dom då, för att öka växtligheten? Här har regnat en gång på 3 veckor, så det är redigt torrt i marken!

Detta var frågor jag inte hittade svaren på i texten, men min teoretiska sida har aldrig varit särskilt samarbetsvillig. :S

Tack återigen för sidan :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Oh herre gud säger jag bara.Läste länksidan. Hästar med fång ska mao inte beta överhuvudtaget om man vaskar grovt i texten,eller helt betesbegänsare.
Man får ju ont i magen av alla forskningar,fakta och rådgivning som görs. Sand/grus/singel hage är ju igentligen det bästa med hö givor:cry:
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Hästliv på ett sandigt frimärke utan socialt liv är inget hästliv! Med en bra munkorg fungerar hästens liv till 100% både socialt och på andra sätt. Även på gräsklädda vallar. Huvudsaken är att man kan reglera ner mängden "fruktan" eller vad det är som ger fång.
Hoppas forskningen ger oss svaret och därmed lösning på problemet med fång. För ett problem är det ju!

Förmodligen finns enstaka individer som inte klarar munkorg, men dom torde inte vara många.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 148
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp