Anpassa sommarbete efter fånghäst

Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Hästliv på ett sandigt frimärke utan socialt liv är inget hästliv!

Naturligtvis håller jag med dig.
Men om hästen har haft fång nyligen dvs ngn gång under hösten/vintern så tror i alla fall jag att man ska vara försiktig speciellt om hästen är överviktig. Då är det mer ett bättre hästliv för den att gå på denna frimärksruta denna sommar för att sedan förhoppningsvis kunna gå på gräs nästa sommar igen än att gå på bete och sedan få fång igen.
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Min egen erfarenhet av fång inskränker sig till min nuvarande fång-kuse. Det började sent förrförra året och tog några dagar att fatta eftersom inga av dom vanliga tecknen fanns där. Vartefter så lärde jag mig att se tecknen på begynnande problem och har med hjälp av munkorgen kunnat reglera så att hon i stort sett aldrig besväras av fångutbrott längre. Från det jag märker att något är på gång tills tecknen försvinner rör sig om timmar.

T ex så har hon varit symptomfri sedan i höstas och är så fortfarande. Trots visst bete då och nu samt bra hösilage hela vintern. I somras hade hon oftast munkorgen på sig, med några kortare avbrott då hon fick gå utan. Oftast tog det bara ett par dagar innan det blev dags att sätta på munkorgen igen. Jag kunde inte se någon skillnad i påverkan beroende på väder eller annat, med tanke på "fruktan". Men det kanske fanns där ändå. :confused:

Några problem med att ha hästen gåendes på det normala betet finns/fanns inte, så därför skulle inte jag låta bli att prova fullt ut. Man kan testa sig fram och fr a vara noga med att läsa hästen.

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Men om man tänker just fruktanmässigt. Enligt länken jag fick skickad till mig så samlar gräset på sig fruktaner när det inte växer. Men då, rimligtvis, borde gräs som växer (Alltså ett vanligt sommarbete) vara det minst farliga för en fånghäst? Eller har jag missat nåt där? Har du någon koll på det?
Tycker du att man kan släppa en häst på vanligt sommarbete med betesbegränsare?
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Svårt det här med fång. Mycket gissa blir det.
Jag tycker som du vad gäller fruktan. Problemet är väl att man inte vet om eller hur gräset växer. Blir det lite varmare/svalare/torrare/fuktigare etc så påverkas ju tillväxten. Under försommar/sommaren blir det ju ofta torrt långa perioder (även om semesterfirarna har en annan åsikt :) ) utan att man direkt tänker på att gräset gått i stå och därmed blir fruktan-påverkat.

Tycker du att man kan släppa en häst på vanligt sommarbete med betesbegränsare?
Ja, absolut. MEN, med observation av hur det fungerar. Hästar är ju individer och all osäkerhet runt fång gör det inte lättare. Min fångis går ju ihop med dom övriga hela tiden.
Hon gillar i o f s inte munkorgen, och det gör inte jag heller fast av andra anledningar, men hon fungerar helt normalt och dom övriga hästarna bryr sig inte heller.

LIA
 
Sv: Anpassa sommarbete efter fånghäst

Men om man tänker just fruktanmässigt. Enligt länken jag fick skickad till mig så samlar gräset på sig fruktaner när det inte växer. Men då, rimligtvis, borde gräs som växer (Alltså ett vanligt sommarbete) vara det minst farliga för en fånghäst? Eller har jag missat nåt där? Har du någon koll på det?
Tycker du att man kan släppa en häst på vanligt sommarbete med betesbegränsare?

Det enda man kan vara säker på när det gäller fruktanhalten i gräset är nog att det är ganska omöjligt att gissa sig till hur hög den är.
Den beror av många olika faktorer som ex vilka grässorter det finns, gräsets utvecklingsstadium, ev gödning, temperatur, soligt/molnigt, fuktigt/torrt, skugga eller ej och säkert fler som jag inte kommer på just nu. Den ändrar sig också mkt snabbt efter dessa förutsättningar. Sedan finns det också olika sorters fruktaner det är bara ett samlingsnamn för en grupp kolhydrater, en del är farligare än andra. Dessutom handlar det ju inte bara om vilken halt det är i gräset utan också om hur mkt gräs det finns och hur mkt hästen äter av det. Jag undrar om allt står med i länken.

Till sist är det nog också så att olika hästar är olika känsliga för detta. En del hästar som har haft fång klarar kanske av att gå på bete snart efter ett fånganfall, andra gör det inte. Det är ju inte heller säkert att man verkligen hinner fånga upp hästen och märka att ett fånganfall är på väg. Ibland kommer de ju smygande. Jag undrar också egentligen hur pass bra det är för en fånghäst att hela tiden balansera på gränsen mellan att få fång eller inte men det är kanske olika för olika hästar - ingen aning.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 137
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 091
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp