Ansvar för inackordering?

Jo, det är en väsentlig skillnad i om man alls vill rida på odlad mark, vare sig den ligger i träda eller ej. Vill man det måste man fråga givetvis. Vill olika ryttare göra det eller om trycket i område från ridande är så stort att väghållarna hotar m att stängs av vägar så gör ryttarna givetvis klokt i att gå samman på det sätt ni gjort. Här finns inget sådant problem. Många vägar, få ryttare och ingen trängsel eller förstötelse. Vare sig jag ellet någon annan har anledning att rida på odlad mark och då är i så fall det besked jag ska ge min inackordering 'följ allemansrätten - den innebär att du inte får rida på odlad mark ' fine, jag har inget problem med att ge den infon. Men frågan jag ställde var om jag skulle ha en juridsk skyldighet att göra det och därmed kunna bli skadeståndsskyldig om jag brustit i att informera och en inackordering som en följd av det orsakat skada på t ec en vall. Svaret på den frågan torde dock vara nej. Att det är klokt att agera på ett visst sätt är inte samma sak som att det är 'tvingande' i juridisk mening.
 
Senast ändrad:
Och då upprepar jag något jag lärt mig på Buke. Lag tolkas in casem(?) utifrån den unika situationen och jag tror inte att du kan få ett helt klart svar (om inte grannen stämmer dig och ni kör hela vägen till HD). Mina funderingar går i följande banor:

Det finns rättsfall där näringsidkare tvingats avsluta sin verksamhet pga att grannar utsatts för större störning och skada än vad allemansrätten motiverar. T.ex. T3615-95 som gäller ett forsränningsföretag. Om det är tillämpligt på ditt företag eller inte är dock en bedömningsfråga. Ägnade du dig åt turridning vore det en klarare analogi, men samtidigt är det ett rimligt grundantagande att uppstallning av ridhästar medför ridning - har du iordningställda ridmöjligheter på egen mark eller "bygger" din verksamhet på att de inhyrda rider på grannfastigheterna? Om din verksamhet "bygger på" att de inhyrda rider på grannfastigheterna är det sannolikt så att du som stallägare kan anses ha ett ansvar för de skador som uppkommer.

Samtidigt är det dyrt att driva ärenden i domstol och i det här fallet finns inget självklart svar. Det betyder sannolikt att 1) inget händer om inte situationen går helt ur hand med stora skador till följd eller 2) den part som känner sig förfördelad agerar utanför domstolarna. Det finns tusentals sätt för grannar att göra livet surt för varandra.
@Ridinglady Tycker du får ett väldigt klart svar här av @BornAgain , på din frågeställning! Finns inget klart i lagtext, men risken är stor för att du åker dit som ansvarig.
 
Främst Boj men även du själv har formulerat er så att jag har uppfattat det som om ni menat juridiskt ansvar utöver det moraliska. Så vi lägget helt klart olika betydelse i ordval och formuleringar i så fall.

Då tycker jag du ska läsa de inlägg jag skrivit inkl mitt första inlägg i tråden igen och även din egen ursprungsfråga i kombo ....

Din ursprungsfråga var huruvida det var ditt problem att adressera din inackordering som ridit på en markägares vall när denne kommer till dig och påtalar detta . Svaret är JA - det är ditt problem och helt korrekt att du dels informeras av markägaren och dels adresserar din hyresgäst .
 
@Ridinglady Tycker du får ett väldigt klart svar här av @BornAgain , på din frågeställning! Finns inget klart i lagtext, men risken är stor för att du åker dit som ansvarig.[/QUOT
Vad menar du med 'åker dit'? Att ngn blir arg eller att ngn med gott hopp om framgång kan krävs skadestånd?
Born again liksom Boj gör antagandet att min verksamhet bygger på att min inackordering ska rida på ett sätt som faller utanför allemansrätten, dvs på odlad mark eller i organiserad och omfattande form ( jfr forsränningen) detta är ett felaktigt antagande och därmed blir de resonemang de för inte tillämpbara.
 
Born again liksom Boj gör antagandet att min verksamhet bygger på att min inackordering ska rida på ett sätt som faller utanför allemansrätten, dvs på odlad mark eller i organiserad och omfattande form ( jfr forsränningen) detta är ett felaktigt antagande och därmed blir de resonemang de för inte tillämpbara.
Hur har du kommit till den slutsatsen? Lite konstig slutsats förresten, än det någon verksamhet som bygger på att någon inackordering rider på ett sätt som faller utanför allemansrätten? Inte som den ansvarige skulle erkänna åtminstone.
 
Vad menar du med 'åker dit'? Att ngn blir arg eller att ngn med gott hopp om framgång kan krävs skadestånd?
Born again liksom Boj gör antagandet att min verksamhet bygger på att min inackordering ska rida på ett sätt som faller utanför allemansrätten, dvs på odlad mark eller i organiserad och omfattande form ( jfr forsränningen) detta är ett felaktigt antagande och därmed blir de resonemang de för inte tillämpbara.
 
Jag tycker den geografiska aspekten som @Ridinglady tog upp är intressant. Hur långt från stallet gäller det här ansvaret? Om inackorderingen lastar hästen och åker iväg och rider t ex på en strand utanför godkänd tid? Om det går att rida till nämnda strand, gör det skillnad?
 
Vad menar du med 'åker dit'? Att ngn blir arg eller att ngn med gott hopp om framgång kan krävs skadestånd?
Born again liksom Boj gör antagandet att min verksamhet bygger på att min inackordering ska rida på ett sätt som faller utanför allemansrätten, dvs på odlad mark eller i organiserad och omfattande form ( jfr forsränningen) detta är ett felaktigt antagande och därmed blir de resonemang de för inte tillämpbara.

Ärligt talat tror jag inne att du åker dit, inte i domstol åtminstone, men särskilt rädd om grannsämjan verkar du inte vara. Grannar är något hästverksamheter bör vilja hålla sig väl med, men du tycks stå över det.
 
Hur har du kommit till den slutsatsen? Lite konstig slutsats förresten, än det någon verksamhet som bygger på att någon inackordering rider på ett sätt som faller utanför allemansrätten? Inte som den ansvarige skulle erkänna åtminstone.
Verksamheter som har som affärsidé att ordna t ex forsränning eller turridning kan inte åberopa allemansrätten utan måste ha överenskommelse med markägare - se det rättsfall som Born again hänvisar till. Att som Boj beskriver anlägga ridvägar eller ridleder kräver givetvis också tillstånd. Jag kan självfallet inte marknadsföra min verksamhet med att 'det finns fina vallar och fält runtomkring som du kan rida på ' utan att ha tillstånd från berörda markägare. Inget av detta är tillämpligt på min verksamhet och därav min stora undran - och ifrågasättande - när jag uppfattar det som om jag skulle kunna bli skadeståndsskyldig för stuga inte har informerat om allemansrätten och om min enda inackordering sedan rider på ett sätt som inte är förenligt med allemansrätten.
 
Jag tycker den geografiska aspekten som @Ridinglady tog upp är intressant. Hur långt från stallet gäller det här ansvaret? Om inackorderingen lastar hästen och åker iväg och rider t ex på en strand utanför godkänd tid? Om det går att rida till nämnda strand, gör det skillnad?
Det sunda förnuftet säger att det rimligen ligger inom ganska nära ridavstånd. din verksamhet bygger knappast på att inackorderingarna transporterar sina hästar till andra områden.
 
Verksamheter som har som affärsidé att ordna t ex forsränning eller turridning kan inte åberopa allemansrätten utan måste ha överenskommelse med markägare - se det rättsfall som Born again hänvisar till. Att som Boj beskriver anlägga ridvägar eller ridleder kräver givetvis också tillstånd. Jag kan självfallet inte marknadsföra min verksamhet med att 'det finns fina vallar och fält runtomkring som du kan rida på ' utan att ha tillstånd från berörda markägare. Inget av detta är tillämpligt på min verksamhet och därav min stora undran - och ifrågasättande - när jag uppfattar det som om jag skulle kunna bli skadeståndsskyldig för stuga inte har informerat om allemansrätten och om min enda inackordering sedan rider på ett sätt som inte är förenligt med allemansrätten.
Du tycks vara envis med att dina hyresgäster får rida precis där de vill utan att du lägger dig i. Stackars grannar ;), Hoppas att du inte har för många inackorderingar, det kan bli ordentliga konflikter om du inte tar tag i problemen. Förstör de tillräckligt lär du få en stämning på halsen.
 
Ärligt talat tror jag inne att du åker dit, inte i domstol åtminstone, men särskilt rädd om grannsämjan verkar du inte vara. Grannar är något hästverksamheter bör vilja hålla sig väl med, men du tycks stå över det.
Du drar en massa konstig slutsatser om mig märker jag. Detta om juridiskt ansvar är för mig en rent teoretisk diskussion och där jag vill ha frågan ordentligt utredd.
Jag tycker ärligt att frågan om juridiskt ansvar är intressant - självfallet håller jag mig väl med mina grannar!
 
Du drar en massa konstig slutsatser om mig märker jag. Detta om juridiskt ansvar är för mig en rent teoretisk diskussion och där jag vill ha frågan ordentligt utredd.
Jag tycker ärligt att frågan om juridiskt ansvar är intressant - självfallet håller jag mig väl med mina grannar!
Du lär knappast bli stämd för att en person gör ett misstag, men om det upprepas tillräckligt så kan det hända (det blir ett enskilt mål), oavsett utgång i i rättegången blir det dyrt. Det finns prejudikat i båda riktningarna, det beror på omständigheterna.

Du verkar patetiskt intresserad av att slippa ta ansvar för din verksamhet.
 
Du lär knappast bli stämd för att en person gör ett misstag, men om det upprepas tillräckligt så kan det hända (det blir ett enskilt mål), oavsett utgång i i rättegången blir det dyrt. Det finns prejudikat i båda riktningarna, det beror på omständigheterna.

Du verkar patetiskt intresserad av att slippa ta ansvar för din verksamhet.
Varför dessa påhopp? Trista tycker jag och dålig ton! Jag är intresserad av juridik!
Även du gör uttalanden om prejudikat - jag är intresserad av att läsa dem ! Inte för att undandra mig ansvar eller för att jag har ett problem utan för att jag faktiskt är intresserad av juridik och har den fromma förhoppning att kunna lära mig mer med hjälp av andra bl à här på Buke!
 
Jag tycker att fråor om ansvar är intressanta i sig - både ur ett moraliskt och ur ett juridiskt perspektiv! Har goda relationer m alla mina grannar och vill så ha. Tror inte att de tycket att jag är en svår granne på ngt vis!
Man måste väl kunna få problematisera här på Buke utan att för den skull bli klassad som 'dum och besvärlig', ellet?

@Lobelia kanske borde läsa detta inlägg en gång till innan hen börjar slänga sig med ord som patetiskt.
 
Vad sa du till grannen när hen "läxade upp" dig? Sa du att eftersom grannen och inackorderingen ifråga känner varandra fick de reda upp det själva? Lovade du att ta upp det med inackorderingen?
 
@Lobelia kanske borde läsa detta inlägg en gång till innan hen börjar slänga sig med ord som patetiskt.
Menar du att det är patetiskt att inse att en relation inte är statisk, då är du väldigt patetisk.

TS visar genomgående stor brist på respekt. För mig är det självklart att ta ansvar för att inackorderingarna följer bland allemansrätten alldeles oavsett om man riskerar juridiska påföljder.
 
Vad sa du till grannen när hen "läxade upp" dig? Sa du att eftersom grannen och inackorderingen ifråga känner varandra fick de reda upp det själva? Lovade du att ta upp det med inackorderingen?
Vi pratade igenom det och kom överens om att vi skulle ta upp det med ryttaren var och en. Det var ingen 'big deal' och inget bråk på ngt sätt. Jag var mer bara förvånad över att grannen lade ansvaret på mig och undrade hur andra såg på det hela. Därav min tråd. Men jag har, som jag skrivit tidigare, förstått att det är min reaktion som är udda. Diskussionen om juridisk ansvar som kommit ur den ursprungliga frågan är för mig rent teoretisk.
 
Varför dessa påhopp? Trista tycker jag och dålig ton! Jag är intresserad av juridik!
Även du gör uttalanden om prejudikat - jag är intresserad av att läsa dem ! Inte för att undandra mig ansvar eller för att jag har ett problem utan för att jag faktiskt är intresserad av juridik och har den fromma förhoppning att kunna lära mig mer med hjälp av andra bl à här på Buke!
Du kanske ska vända dig till en jurist och inte ett forum för att få svar som gäller just dig. Prejudikat får du leta efter själv, jag har läst ett par domar som är relaterade men orkar inte leta.
 
Du kanske ska vända dig till en jurist och inte ett forum för att få svar som gäller just dig. Prejudikat får du leta efter själv, jag har läst ett par domar som är relaterade men orkar inte leta.
Då har vi väldigt olika syn på denna slags forum! Jag tycker att en av de bästa sakerna med Buke är att man både kan diskutera uppfattningar och att man kan delge varandra kunskap! Jag delar gärna med mig av kunskap inom mina expertområden när jag kan!
Jag har på andra forum fått experthjälp som gjort att jag kunnat laga både en värmepump och en torktumlare t ex!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 536
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 869
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 981
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp